Chuť čaju ovplyvňujú aj mikroorganizmy, zistili vedci

Na kvalitu čaju vplývajú podľa novej čínskej štúdie okrem odrody čajovníka, počasia, kvality pôdy aj mikroorganizmy.

Šálka čaju na pozadí čajových plantáží v hmle.

Čaj patrí medzi najobľúbenejšie nápoje na svete. Pre mnohých predstavuje jeho príprava aj konzumácia malý rituál. V roku 2022 sa na celom svete vyprodukovalo 29 miliónov ton čaju, pričom takmer polovica pochádzala z Číny. I preto je v Číne veľký záujem o zintenzívnenie pestovania čaju a zlepšenie kvality rastlín – najmä odrôd, ktoré rastú na pôdach s nízkym obsahom dusíka.

Faktory ovplyvňujúce kvalitu čaju

Každý čaj má svoju nezameniteľnú a charakteristickú chuť. Platí to tiež o čajoch rovnakej odrody. Na chuť lahodného nápoja vplývajú viaceré faktory, ako sú odroda, sušenie a fermentácia čajových lístkov, skladovanie aj príprava.

Chuť sa môže meniť i v závislosti od množstva zrážok v čase výsadby a zberu úrody, kvality ovzdušia alebo zloženia pôdy. Hlavne posledný faktor má rozhodujúci vplyv na kvalitu čaju. Čajovníky potrebujú kyprú, prevzdušnenú pôdu s nízkym podielom vápnika a vysokým obsahom dusíka. Ak je pôda vyčerpaná a má nízky obsah živín, odzrkadlí sa to negatívne aj na kvalite čaju, a to tiež v prípade odrôd vo vyššom cenovom segmente.

Mikroorganizmy a chuť čaju

Tím vedcov z čínskej Poľnohospodárskej a lesníckej univerzity vo Fujiane zistil, že kvalitu úrody čajových lístkov môžu zlepšiť mikroorganizmy osídľujúce korene čajovníka. Tie majú veľký vplyv na metabolizmus dusíka rastliny.

Tím vedcov okolo Wei Xina a Tongda Xu skúmal, ako súvisia mikroorganizmy na koreňoch čajovníka s obsahom teanínu v listoch. „Nedávne štúdie poukázali na regulačnú úlohu pôdnych mikróbov na koreňoch rastlín pri príjme a metabolizme živín,“ vysvetľujú výskumníci v štúdii, uverejnenej v Current Biology. „Nebolo však jasné, ako tieto regulačné mechanizmy ovplyvňujú kvalitu čaju.“

Mikroorganizmy osídľujúce korene rastliny pôsobia na príjem dusíka z pôdy, ktorý má vplyv na obsah L-teanínu v listoch. V prírode obsahujú teanín prakticky len čajovník a huba Xerocomus badius. Práve vysoký obsah teanínu, ktorý dodáva čaju plnú chuť a má i priaznivé účinky na zdravie, je dôležitým ukazovateľom kvality čaju.

Čínskemu tímu sa teraz podarilo preukázať, že jednotlivé druhy čaju majú rôzne hladiny teanínu aj preto, že korene rastliny sú kolonizované rôznymi mikroorganizmami, pričom niektoré podporujú vstrebávanie dusíka rastlinou.

L-teanín

L-teanín je jedinečná aminokyselina. V čaji tvorí teanín asi 50 percent aminokyselín, ktoré sa podieľajú na vytváraní výraznej arómy čaju. Teanín stimuluje takzvané α vlny mozgu, ktoré sú spojené s uvoľneným, ale zároveň bdelým duševným stavom. Navyše podporuje uvoľňovanie neurotransmitera (sprostredkovateľa nervového prenosu), konkrétne kyseliny gama-aminomaslovej (GABA), ktorá následne reguluje hladiny dopamínu a serotonínu v mozgu. Vďaka tomu sa pitie čaju spája s relaxáciou a so zlepšenou schopnosťou učiť sa.

Vstrebávanie dusíka

Vedci identifikovali mikroorganizmy, ktoré rastlinám umožňujú veľmi efektívne prijímať dusík z pôdy. S týmto cieľom sledovali 17 odrôd čajovníka. Keďže sa hladina teanínu v čajovníku počas roka mení, zbierali vzorky na jar aj na jeseň.

Pre ďalšie analýzy si zvolili rastlinu s vysokým podielom teanínu, kvalitný Rougui čaj, a odrodu s nízkym obsahom teanínu, takzvaný Maoxie čaj. Pri týchto odrodách sledovali, aké mikróby sa nachádzajú na koreňoch rastlín.

Umelo vytvorené v laboratóriu

Následne vytvorili v laboratóriu mikrobiálne spoločenstvo, nazvané SynCom, ktoré presne kopírovalo mikroorganizmy osídľujúce čajovník odrody Rougui, ktorý má mimoriadne vysoký obsah teanínu.

Keď aplikovali SynCom na korene rastlín čajovníka, dospeli k nasledujúcim poznatkom. V prípade rastlín nižšej kvality sa zvýšil obsah teanínu v listoch. Pozitívne účinky pozorovali vedci aj pri vysokokvalitných odrodách. Všetky skúmané rastliny sa dokázali dobre vysporiadať s nižšou koncentráciou dusíka v pôde. Tieto výsledky boli pre vedcov veľmi povzbudivé. Plánujú pokračovať v optimalizácii mikroorganizmov priamo v teréne.

Menej chémie a kvalitnejšie čaje

Mikroorganizmy osídľujúce korene čajovníka majú vplyv na to, aké živiny rastlina prijíma a ako ich dokáže zužitkovať. Cielené využívanie mikrobiálnych spoločenstiev by mohlo viesť k vzniku nových vysokokvalitných odrôd čajov a tiež k zníženiu používania chemických hnojív.

Zdroj: ORF.science, wissenschaft.de