Skákajúci robot SpaceHopper by mohol skúmať asteroidy

Tím pozostávajúci z inžinierov a dizajnérov vyvinul trojnohého robota, ktorý je plne prispôsobený na pohyb v prostredí s nízkou gravitáciou.

Trojnohý skákajúci robot SpaceHopper

Trojnohý skákajúci robot SpaceHopper. Zdroj: www.spacehopper.ethz.ch.

Asteroidy predstavujú pre vedcov zaujímavé objekty výskumu. Môžu poskytnúť informácie o vzniku vesmíru a môžu obsahovať aj prvky vzácnych zemín používané napr. v supravodivých magnetoch MRI či vo vláknovej optike, ktoré by mohlo ľudstvo v budúcnosti využívať.

Trojnohý skáčuci robot vyvinutý výskumníkmi Švajčiarskeho federálneho technologického inštitútu (ETH) v Zürichu by mohol vedcom pomôcť skúmať asteroidy, a nájsť tak odpovede na viaceré otázky.

Vývoj skákajúceho robota

Študenti z ETH v Zürichu na robote pracujú už približne dva a pol roka. Tím pozostávajúci z inžinierov a dizajnérov vyvinul trojnohého robota, ktorý je plne prispôsobený na pohyb v prostredí s nízkou gravitáciou.

„Náš robot je schopný demonštrovať kľúčové schopnosti potrebné pre pohyb v mikrogravitácii. Vývoj SpaceHoppera pokračuje. Jedného dňa by SpaceHopper mohol skúmať povrch asteroidov,“ píše tím výskumníkov na stránke www.spacehopper.ethz.ch.

Otestovali ho počas parabolického letu

Zatiaľ prešiel SpaceHopper testom počas parabolického letu, ktorý sa uskutočnil v spolupráci s Európskou vesmírnou agentúrou (ESA) a so spoločnosťou Novespace.

Parabolické lety poskytujú možnosť, ako navodiť reálny stav zníženej gravitácie pomocou leteckej techniky. Priestor vnútri lietadla sa využíva na uskutočňovanie experimentov, ako to bolo i v prípade robota SpaceHopper. Testovanie jeho funkcionality počas parobolického letu dopadlo úspešne.

Výskum asteroidov

Extrémne prostredie asteroidov si vyžaduje nové, jedinečné a inovatívne riešenia, keďže prieskum vesmírnych telies kladie na techniku špecifické nároky. Práve s tým by si mal poradiť SpaceHopper.

V prostredí s takmer nulovou gravitáciou neexistuje v podstate žiadne trenie medzi robotickým zariadením a povrchom. Inžinieri ho preto zostrojili tak, že sa pohybuje skokovo. Pomocou nôh dokáže skákať a stabilizovať sa vo vzduchu, vďaka čomu vie prekonať aj veľké úseky.

„SpaceHopper sa jedného dňa bude používať na vesmírnych misiách na účely výskumu relatívne malých nebeských telies, ako sú asteroidy a mesiace. Tie môžu obsahovať cenné nerastné suroviny, ktoré by mohlo ľudstvo využiť v budúcnosti. Okrem toho by mal prieskum týchto nebeských telies priniesť poznatky o formovaní vesmíru.“

Nový koncept pohybu

Ide o ľahkú revolučnú platformu špeciálne navrhnutú na pohyb v prostredí s nízkou gravitáciou, ktorá by mohla umožniť širokú škálu nových misií, napríklad na asteroidy a mesiace.

SpaceHopper má tri nohy a poháňa ho 9 motorov. Dokáže teda vyvinúť veľkú silu potrebnú na skok do väčšej diaľky alebo výšky. Vďaka tomu je schopný bez problémov prekonávať väčšie vzdialenosti aj prekážky.

Vďaka absencii preferovanej orientácie sa dokáže kontrolovane a precízne pohybovať v akomkoľvek smere. K dispozícii má šesť pohybových možností, ktoré zabezpečujú spoľahlivý a rýchly presun.

SpaceHopper je skonštruovaný tak, aby pristál na všetkých troch nohách, čo mu umožňuje mäkké pristátie.

Zdroj: ETH Zürich, SpaceHopper, ESA, Space.com, kosmonautix.cz