Ohrozí nás veľký asteroid v roku 2029? Zo Zeme bude Apophis viditeľný voľným okom

Bol pomenovaný po staroegyptskom bohovi zla a skazy, ktorý sídlil vo večných temnotách.

Náraz asteroidu do Zeme. Zdroj: iStockphoto.com

V roku 2029 preletí veľký asteroid okolo Zeme tak blízko, že bude viditeľný voľným okom. Našťastie sa nemusíme báť. Modely jeho obežnej dráhy vylučujú, že by do nás narazil. Mohli by ho však kolízie s inými asteroidmi posunúť mimo kurzu? Astronómovia si dali námahu a analyzovali cestu 1,3 milióna známych asteroidov. Chcete vedieť, aký bol výsledok?

Je veľký, čo predstavuje problém

V roku 2004 objavili astronómovia asteroid, ktorý v nich vzbudil pozornosť. Dostal označenie 99942 Apophis. Počiatočné pozorovania naznačovali, že 13. apríla 2029 má 2,7-percentnú pravdepodobnosť dopadu na Zem, čo by nebol až taký problém, nebyť jeho veľkosti. Asteroid meria v priemere až 370 metrov a mohol by spôsobiť rozsiahle škody.

Apophis dostal podľa Turínskej stupnice hodnotenie 4. stupňa nebezpečenstva dopadu blízkozemských objektov – najvyššie doteraz zaznamenané hodnotenie. Ďalšie analýzy vylúčili kolíziu so Zemou o 5 rokov v apríli, ako aj počas ďalších blízkych prechodov v rokoch 2036 a 2068.

Radarové snímky asteroidu Apophis zachytené NASA v roku 2012. Zdroj: NASA/JPL-CalTech

Čaká ho ešte dlhá a strastiplná cesta

Asteroid prejde pri Zemi vo vzdialenosti 37- až 32-tisíc kilometrov, čo je menej ako jedna desatina vzdialenosti od Mesiaca a ten je ešte bližšie ako geostacionárne satelity. Bude sa nachádzať skutočne blízko a pri dostatočne tmavej oblohe ho uvidíme voľným okom.

Výskumníci z Western University a University of Waterloo vypočítali dráhy všetkých 1,3 milióna známych asteroidov v slnečnej sústave, aby zistili, či by mohol byť Apophis zapojený do kozmickej hry kamenného biliardu. Odborníci našťastie vylúčili všetky priame kolízie, no na zopár udalostí si musíme dať pozor.

V decembri 2026 preletí Apophis vo vzdialenosti 10-tisíc kilometrov okolo iného obrovského asteroidu nazývaného Xanthus, ktorý meria na šírku 1,3 kilometra. Tieto dva kamene sa budú míňať len o štyri hodiny. Tím analytikov hovorí o šanci, že by Apophis mohol byť zasiahnutý nejakým malým uvoľneným úlomkom z Xanthusu. Našťastie by to však nemalo zmeniť jeho trajektóriu.

Asteroid vieme odkloniť

Ak by vedci zbadali dostatočne včas, že sa dráha asteroidu mení alebo by došlo k jeho vychýleniu, nedávna misia DART (Double Asteroid Redirection Test) ukázala, že by sme mohli zasiahnuť ľudskou rukou, aby sme ovplyvnili potenciálnu zrážku so Zemou.

V septembri 2022 sa po desiatich mesiacoch letu vo vesmíre podarilo sonde od NASA v programe DART zasiahnuť asteroid, čím sa demonštrovala schopnosť odkloniť vesmírne teleso, ak by hrozila potenciálna zrážka so Zemou. Išlo vôbec o prvý úspešný pokus takzvanej technológie planetárnej obrany na svete. Viac o misii si môžete prečítať v článku: Sonda DART od NASA zasiahla asteroid v historicky prvom teste planetárnej obrany.

Astronómovia zostávajú ostražití aj teraz, keď vieme, že je na dobrej ceste, aby nás minul s bezpečným odstupom. „Je to asteroid, ktorý nemôžeme prestať sledovať,“ tvrdí Paul Wiegert, spoluautor najnovšej štúdie o trajektórii asteroidu.

Zdroj: New Atlas