Zinok je kľúčový pri liečbe zápalových ochorení čriev, myslia si vedci

Výskumníci z londýnskeho King’s College našli spojitosť medzi nízkym príjmom zinku v strave a zdravím gastrointestinálneho traktu.

Vedci skúmali vplyv zinku a senzora nazývaného aryl uhľovodíkový receptor, ktorý telu umožňuje reagovať na živiny, lieky a toxické látky v žalúdku, na fungovanie čreva. Zdroj: iStockphoto.com

Vedci skúmali vplyv zinku a senzora, nazývaného aryl uhľovodíkový receptor, ktorý telu umožňuje reagovať na živiny, lieky a toxické látky v žalúdku a na fungovanie čreva. Ilustračný obrázok. Zdroj: iStockphoto.com

Ako sa uvádza v novej štúdii, uverejnenej v časopise Nature Communications, vedci našli spojitosť medzi dôležitým mikroelementom zinkom a senzorovým proteínom v žalúdku a objavili aj jeho vplyv na prevenciu a manažment celého radu ochorení, ktoré spadajú pod názov nešpecifické zápalové ochorenie čreva (inflammatory bowel disease, IBD).

Aryl uhľovodíkový receptor a zinok

Molekulárny ekotoxikológ Christer Hogstrand viedol medzinárodný tím vedcov, ktorí vytvorili miničrevá z ľudských darcovských kmeňových buniek a myší. Vedci skúmali úlohu zinku a senzora, nazývaného aryl uhľovodíkový receptor (aryl hydrocarbon receptor, AHR), ktorý telu umožňuje reagovať na živiny, lieky a toxické látky v črevách. Pri myšiach, ktoré dostávali stravu obsahujúcu zinok a chemickú látku z kapustovitej zeleniny, ako je napríklad brokolica, došlo k zmierneniu IBD, zatiaľ čo myši, ktoré zinok v potrave neprijímali, nemali žiaden úžitok z aktivácie AHR.

Ako to funguje
Už v predchádzajúcich výskumoch sa zistilo, že stena čreva má senzory na rôzne zložky potravy. Jedným z nich je aryl uhľovodíkový receptor (AHR). Keď sa tieto senzory naviažu na špecifické látky v našej potrave, AHR sa aktivuje. Predpokladáme, že AHR potom komunikuje s tesnými väzbami v črevách a s naším imunitným systémom. Týmto spôsobom pomáha udržiavať črevá zdravé. Predchádzajúci výskum molekulárneho ekotoxikológa Christera Hogstranda naznačuje, že to funguje tak, že AHR vpustí do buniek minerál zinok. Ten potom zlepší pevnosť tesných väzieb v čreve. Ľudia s IBD majú hladinu zdraviu prospešného zinku často veľmi nízku.

Nedostatkom zinku trpí tretina svetovej populácie

Výskum, ktorý prebieha s podporou charitatívnej organizácie Guts UK, zameriavajúcou sa na výskum tráviaceho traktu, má význam približne pre tretinu svetovej populácie, ktorá trpí nedostatkom zinku. Najvyššia prevalencia je v krajinách, kde základ výživy tvorí prevažne rastlinná strava, ktorá je nedostatočným zdrojom tohto minerálu. Zistenie ponúka nové možnosti liečby IBD prostredníctvom výživových doplnkov, obsahujúcich zinok a bioaktívne zlúčeniny rastlinného pôvodu, ktoré stimulujú AHR. Bioaktívne zlúčeniny rastlinného pôvodu sú obsiahnuté najmä v kapustovitej zelenine.

„Najlepšími zdrojmi zinku sú mäso a morské plody. Celosvetová chudoba, problémy udržateľnosti a obavy o dobré životné podmienky zvierat však vedú obyvateľov planéty k odklonu od živočíšnej stravy smerom k rastlinnej. Preto je potrebné zabezpečiť dostatočný prísun zinku, aby sa zabránilo nedostatočnému príjmu kriticky dôležitej mikroživiny.“
Christer Hogstrand

Ochranná funkcia čreva

Črevo by malo fungovať aj ako bariéra proti baktériám, plesniam, vírusom a iným potenciálne škodlivým látkam. Vnútorná výstelka čreva obsahuje tenkú vrstvu buniek, ktoré sú uzatvorené tesnými spojeniami (tight junctions).

Niekedy môže dôjsť k uvoľneniu týchto tesných spojení, čím sa črevo stane priechodnejším. Môže to spôsobiť zvýšenú priepustnosť čreva alebo IBD. Predchádzať tomu môžeme špecifickými látkami obsiahnutými v strave, ktoré sa viažu na AHR. Ten potom komunikuje s bunkovými tesnými spojmi a imunitným systémom, aby udržala črevo zdravé a chránila ho pred zápalmi a IBD. Nový výskum ukazuje, že AHR to robí tak, že prepúšťa do buniek zinok, ktorý potom zlepšuje pevnosť tesných spojov.

Vedci plánujú ďalšie štúdie

Rozlišujeme dva typy IBD: Crohnovu chorobu a ulceróznu kolitídu. Vznikajú vtedy, keď je sliznica tráviaceho traktu podráždená a opuchnutá, čo spôsobuje problémy, ako je bolesť žalúdka, hnačka a krvácanie. K priepustnému črevu dochádza vtedy, keď sa tráviaci trakt poškodí a črevo už neposkytuje ochranu pred škodlivými látkami. Je to hlavný faktor zápalov, poškodenia iných orgánov, a tým aj mnohých ochorení. Na základe týchto zistení vedci plánujú otestovať účinnosť liečby v štúdiách na ľuďoch.

Zdroj: King´s College London, Guts UK