Púpava lekárska: Vedeli ste, že má väčší obsah vitamínu C ako hlávkový šalát?

Zuzana Šulák Hergovitsová

Púpava lekárska má liečebné účinky a je aj výživnou potravinou. Obsahuje mnoho minerálov, vitamínov a bioaktívnych látok.

Púpava s koreňmi. Zdroj: iStockphoto.com

V prípade púpavy je jedlá celá rastlina. Ilustračný obrázok. Zdroj: iStockphoto.com

Púpava rastie od jari do jesene. Deti majú radosť z jej kvetov, z ktorých pletú vence a po odkvitnutí ich sfukujú zo stonky. Menej už teší majiteľov záhrad, ktorí ju považujú za ťažko vykynožiteľnú burinu.

Pritom ide o rastlinu, ktorá pomáha pri širokom spektre chorôb. S trochou zveličenia ju vďaka jej mnohým prospešným účinkom na zdravie možno považovať za malý zázrak.

Púpava lekárska obsahuje aj mnohonásobne viac vitamínov a minerálov ako bežný hlávkový šalát. Rastlina poskytuje veľmi dobrý prísun vitamínov A, C, B1 a B2, ako aj vápnika, horčíka, draslíka a železa. Obsahuje tiež bioaktívne rastlinné látky, horčiny, glykozid, steroly, aminokyseliny, triesloviny, až 25 percent inulínu a kaučuk.

Púpava v minulosti

Púpava lekárska (Taraxacum officinale) sa už v dávnych časoch považovala za cenný zdroj živín, minerálov a vitamínov, ktoré môžu mať priaznivé účinky na rôzne ochorenia a neduhy. V období antiky opísal jej využitie grécky filozof a vedec Theofrastos z Eresu (371 – 287 p. n. l.). Odporúčal tonikum z púpavy na zosvetlenie pieh a škvŕn na pokožke.

V období stredoveku opísal zdravotné účinky púpavy arabský filozof a lekár Avicenna (980 – 1037) vo svojom rozsiahlom diele Kánon medicíny (arabské encyklopedické dielo sumarizujúce dovtedajšie poznatky medicíny, napísané okolo roku 1025).

Avicenna opísal protizápalové a analgetické účinky rastliny. Odporúča ju používať lokálne pri abscesoch, bolestiach kĺbov, na rany, pri dermatitíde, bolestiach hlavy, hnisavých infekciách ucha či poraneniach oka.

Odolná rastlina

Púpava lekárska bola pôvodne rozšírená v Európe a v Ázii (eurázijský druh). Radíme ju do čeľade astrovité (Asteraceae), kam patria aj nechtík lekársky, slnečnica, astra alebo sedmokráska.

Premeny kvetu púpavy lekárskej.

Premeny kvetu púpavy lekárskej. Zdroj: Wikimedia Commons

Ide o rozšírenú a nenáročnú trvácnu rastlinu, ktorú nájdeme v nížinách i horských oblastiach. Rastie na lúkach, pasienkoch, pri krajoch ciest, ale i v sadoch a záhradách. Vyhovujú jej takmer všetky druhy pôdy, je veľmi odolná a vydrží aj letné horúčavy a suchá.

Účinky a vlastnosti

Púpava má mnoho liečivých vlastností. Opisuje sa ako netoxická bylina s výnimočnou biologickou aktivitou. Prospieva tráveniu, pečeni aj žlčníku, znižuje krvný cukor i cholesterol. Viaceré vedecké štúdie poukazujú na jej prospešné účinky, ktoré sa dajú využiť pri liečbe rakoviny, obezity, hepatitídy, artritídy, cukrovky, málokrvnosti či hemoroidoch.

Vysávanie mliečnej šťavy (zo stvolov a pod.) môže vyvolať nepríjemné stavy najmä u detí.

Jedlá je celá rastlina. Vo fytoterapii sa používa koreň púpavy (Radix taraxaci). Odporúča sa však aj vňať (Herba taraxaci), koreň s vňaťou (Radix cum herba taraxaci) a tiež listy (Folium taraxaci). Celá rastlina je prestúpená mliečnymi žľazami, ktoré obsahujú bielu nejedovatú šťavu.

Z listov možno pripravovať šalát alebo čaj. Na jar predstavujú mladé listy púpavy doslova vitamínovú bombu, vďaka čomu sú výborným prostriedkom proti jarnej únave.

Rastlinu nezbierajte na miestach, kde sa používajú chemické postreky, hnojivá, herbicídy alebo pesticídy, pri rušných cestách alebo tam, kde ľudia venčia psov. Pred použitím ju vždy dôkladne umyte.

Francúzi považujú púpavu za bežnú šalátovú zeleninu, z ktorej pripravujú vynikajúce čerstvé šaláty. V porovnaní s bežným hlávkovým šalátom obsahuje púpava päťnásobne viac vitamínov a minerálov: E, C a A, kalcia, magnézia, draslíka a železa.

Na liečebné účely sa zbiera celá rastlina, teda koreň aj s vňaťou, alebo len koreň, vňať, listy a kvety. Koreň s vňaťou zbierame na jar ešte pred rozkvitnutím kvetov, lebo inak sa pri sušení vysemenia, koreň samotný na jeseň. Podrobnejšie informácie o zbere koreňa a sušení sa dočítate v ďalšom článku uverejnenom na našom portáli Veda na dosah.

Pomáha pri tráviacich ťažkostiach

Púpava má pozitívny vplyv na tráviacu sústavu. Podporuje vylučovanie žalúdočných štiav, povzbudzuje chuť do jedla a účinkuje i proti kŕčom. Na tieto účely sa používa čaj, šalát z listov, ako aj výťažky z koreňa. Bez ohľadu na to, ktorú časť rastliny konzumujeme a v akej forme, dôležitá je pravidelnosť a dĺžka kúry, ktorá by mala trvať niekoľko týždňov.

Jedlá je celá rastlina. Takto púpavu lekársku zobrazil nemecký botanik Walther Otto Müller v roku 1887. Zdroj: Wikimedia Commons

Púpava má aj žlčopudný účinok. Zvyšuje tvorbu žlče v pečeni a podporuje metabolizmus tukov. V kombinácii s vhodnou diétou pomáha napríklad pri liečbe stukovatenia pečene.

Púpava je tak jednou z najdôležitejších liečivých rastlín používaných pri problémoch s pečeňou alebo so žlčníkom. Pod dohľadom fytoterapeuta či lekára sa používa na očistu pečene, ale aj pri hepatitíde, žlčníkových kameňoch a cirhóze.

Upozornenie: V dôsledku zvýšenej tvorby žlče môže dôjsť k pohybu žlčových kameňov. Ak sú väčšie, môže sa stať, že uviaznu v žlčovodoch, čo môže vyvolať žlčníkovú koliku. Užívanie výťažkov z púpavy preto treba pri takýchto ťažkostiach zvážiť a konzultovať s lekárom.

Púpava a rakovina

Výskumy poukazujú aj na protirakovinové účinky púpavy lekárskej. V roku 2008 bola v časopise International Journal of Oncology uverejnená štúdia skúmajúca vplyv extraktu z púpavy pri liečbe rakoviny, ktorá preukázala jeho pozitívne účinky pri nádorovom ochorení prsníka a prostaty. Účinkom extraktu sa znížil rast buniek pri oboch typoch rakoviny.

Vedecká štúdia, uverejnená v roku 2011 v časopise Journal of Ethnopharmacology, skúmala účinok extraktu z koreňa púpavy (buď ako čerstvo pripravený extrakt, alebo lyofilizovaný prášok rozpustený vo vode) na leukemické bunky počas 48 hodín. Zistilo sa, že extrakt naštartoval apoptózu, programovanú smrť, poškodených rakovinových buniek.

Štúdia, uverejnená v časopise Oncotarget v roku 2016, zasa poukázala na protinádorový potenciál tekutého extraktu z koreňa púpavy (Dandelion root extract, DRE) v niekoľkých modeloch rakovinových buniek bez toxicity pre nenádorové bunky.

Fytochemické analýzy extraktu ukázali komplexné viaczložkové zloženie DRE vrátane niektorých známych bioaktívnych fytochemikálií, ako sú α-amyrín, β-amyrín, lupeol a taraxasterol. Vedci sa preto domnievajú, že by tento prírodný extrakt mohol účinne pôsobiť na viaceré zraniteľné miesta rakovinových buniek.

Antioxidačné vlastnosti

Rastlina obsahuje antioxidanty ako betakarotén a luteín, ktoré chránia bunky pred poškodením voľnými radikálmi a podporujú zdravie očí.

Talianski vedci z Università degli Studi Gabriele d’Annunzio – Chieti-Pescara porovnali extrakty z kurkumy, púpavy, rozmarínu a artičoky v štúdii, ktorá bola uverejnená v roku 2010.

Odborníci potvrdili pozitívne účinky všetkých spomínaných rastlín na pečeň a žlčník. Následne porovnali ich protirakovinové, antioxidačné a ochranné účinky. Najsilnejšie antioxidačné účinky sa potvrdili v prípade kurkumy. Silný antioxidačný účinok sa potvrdil aj pri púpave.

Zdravie močových ciest

V prípade užívania bežných diuretík sa z tela vyplavuje nielen voda, ale i minerály. Aj púpava má močopudný účinok, zároveň však dodáva telu dôležité minerály, najmä draslík. Pri správnom užívaní púpavy sa telo odvodní, nedochádza však k strate minerálov.

V ľudovom liečiteľstve sa púpava už dlho používa pri liečbe infekcií močových ciest, dráždivom močovom mechúre a iných ochoreniach urogenitálneho traktu. Na tieto účely si môžeme pripraviť čaj z púpavových listov. 1 čajovú lyžičku usušených a nasekaných listov vložíme do filtračného vrecúška, dáme do šálky a zalejeme približne 250 ml vriacej vody. Necháme ho lúhovať 10 minút.

Na uštipnutie aj bradavice

Púpava má tiež antibakteriálne a protizápalové vlastnosti, preto je vhodná i na liečbu a podporu hojenia rán. Prospešná môže byť aj na tlmenie bolesti alebo zmiernenie svrbenia po uštipnutí alebo bodnutí hmyzom. Vtedy treba potrieť postihnuté miesto šťavou rastliny zo stonky alebo z koreňa. Ďalšou možnosťou je pomletie rastliny v mixéri s pridaním vody a vzniknutú pastu aplikovať na postihnuté miesto. Mliečna šťava (ľudovo púpavové mlieko) sa považuje aj za prostriedok proti bradaviciam.

Zdroj: ZENTRUM DER GESUNDHEIT, VND, Journal of Functional FoodsEssential Balance