Aký telesný pach láka komáre najviac? Najväčšia svetová aréna vôní ich odhalila

Justína Mertušová

Vedcom z Univerzity Johnsa Hopkinsa sa podarilo určiť, aké chemické zloženie telesného pachu priťahuje alebo odpudzuje tento hmyz.

Komár. Zdroj: iStockphoto.com

Každý z nás pozná letné večery strávené odháňaním komárov a nepríjemným škrabaním celého tela. No vždy sa nájde niekto, na koho komáre toľko nesadajú. Ako je to možné? Pachy ľudí sú dôležitou súčasťou toho, čo k nám komáre priťahuje.

Vedcom z Univerzity Johnsa Hopkinsa sa podarilo určiť, aké chemické zloženie telesného pachu priťahuje tento hmyz najviac. V najväčšej aréne na testovanie pachov na svete podrobili komáre viacerým experimentom.

• Na Slovensku nájdeme približne 60 druhov komárov, celosvetovo je ich okolo 3 500.
  • Najčastejšie sa u nás vyskytuje komár piskľavý (Culex pipiens).
  • Komáre zabijú približne 700 000 ľudí ročne.

Komáre prenášajú nebezpečné choroby

Komáre patria do čeľade komárovité a väčšinou sa živia nektárom. Lenže samice, ktoré sa pripravujú na produkciu vajíčok, potrebujú výživnú potravu s vysokým obsahom proteínov, ktoré sa nachádzajú v krvi, či už ľudí, alebo iných živočíchov.

Penetráciou kože cuciakom vám v najlepšom prípade spôsobí len svrbivý červený štípanec. Vinou parazitov a vírusov, ktoré hmyz prenáša, sa uštipnutie komárom v niektorých častiach sveta stáva neraz smrteľným bodnutím. Jednou z najnebezpečnejších z týchto chorôb je malária alebo horúčkovité ochorenia, ako je vírus Zika či horúčka dengue.

Žena zabíja otravný hmyz mucholapkami. Zdroj: iStockphoto.com

Svoje obete si vyberajú

Komáre majú dobre vyvinuté sluchové aj čuchové ústrojenstvo, ktorým zacítia lákavé pachy.

Telesné pachy, vydychovaný oxid uhličitý a telesné teplo: to všetko upozorňuje komáre na prítomnosť človeka. Tie cez čuchové neuróny na anténach cítia telesný pach až do vzdialenosti 60 metrov a telesné teplo im pomáha nájsť ich cieľ.

Väčšina výskumníkov študovala preferencie hmyzu v relatívne malých, obmedzených laboratórnych podmienkach, takže nevidela, ako rôzne vône priťahujú komáre na veľké vzdialenosti alebo ako sa hmyz rozhoduje medzi viacerými konkurenčnými pachmi.

Testovacia aréna. Zdroj: Julien Adam

Nie je to spôsobené sladkou krvou

Výskumníci požiadali dobrovoľníkov, aby spali vonku v stanoch. Vzduch z ich stanov, ktorý prenášal jedinečné pachy a dych účastníkov, sa pumpoval dlhými trubicami na absorpčné podložky do spoločnej arény, kde bol zohrievaný a naplnený oxidom uhličitým, aby napodobňoval spiaceho človeka.

Tím pomocou infračervených senzorov sledoval, ktoré podložky si komáre vyberú. Dokonca aj vo veľkej aréne s množstvom rôznych pachov a zvukov komáre priťahovalo niektoré chemické zloženie viac ako iné. Výskumníci uverejnili správu v časopise Current Biology.

Komáre najviac láka ľudský pach s obsahom zmesi karboxylových kyselín, mastných sekrétov, ktoré hydratujú a chránia pokožku. Tieto karboxylové kyseliny sú produkované baktériami na ľudskej koži, nachádzajú sa dokonca aj v aromatickom syre Limburger.

Naopak, chemikália nazývaná eukalyptol komáre odrádza. Je prítomná v rastlinách, ako je šalvia alebo eukalyptus, a odborníci sa domnievajú, že vyššia koncentrácia eukalyptolu mohla súvisieť so stravou jedného z účastníkov. Tím tiež zistil, že komáre priťahujú viac telesné pachy ako náš dych.

Podobné výskumy nám otvárajú dvere do vývoja návnad alebo repelentov proti komárom, a tak vieme kontrolovať ich prítomnosť a prenos šírenia nebezpečných ochorení.

Odporúčania zo Slovenskej akadémie vied