Magické svetielkujúce rastliny rozžiarili Košice

22. okt. 2018 • Prírodné vedy

Magické svetielkujúce rastliny rozžiarili Košice

Botanická záhrada Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach organizuje v spolupráci s Košickým občianskym klubom – Kassai Polgári Klub výstavu pod názvom Magické svetielkujúce rastliny. Výstava magických svetielkujúcich rastlín je prvou výstavou, ktorá sa uskutočňuje v zmodernizovanom skleníku doposiaľ využívanom len na pestovateľské účely. Ten má do budúcna slúžiť ako smart zóna pre edukačné výstavné zámery organizované v botanickej záhrade.

„V prírode je niekoľko druhov organizmov, ktoré prirodzene žiaria – svetielkujú, napr. niektoré baktérie, huby, hmyz či medúzy. Žiaľ, takúto schopnosť prirodzeného svetielkovania rastliny nemajú. Ak teda chceme, aby rastliny svetielkovali, tak okrem možnosti náročných genetických manipulácií (ktoré aj tak prinášajú len malý efekt a rastliny by museli spĺňať prísne kritériá pre manipuláciu) musíme rastliny vhodným spôsobom upraviť, pričom sa neovplyvňuje genetická výbava rastliny. Existujú na to špeciálne produkty a jedným z takýchto produktov je flAVATAR – čarovné kvety, chránený ochrannou známkou. Vďaka tomuto produktu, ktorým budú vystavené rastliny ošetrené, budeme môcť vidieť tieto rastliny svetielkovať na našej výstave,” uviedol riaditeľ Botanickej záhrady UPJŠ v Košiciach prof. RNDr. Pavol Mártonfi, PhD.

Ošetrená črepníková rastlina alebo aj rezaný kvet, ktoré boli bežným spôsobom osvetlené, sa v tme rozžiaria a svetielkujú zelenou, modrou, červenou alebo bielou farbou. Podľa intenzity a dĺžky osvetlenia môžu ošetrené rastliny svetielkovať aj 30 minút. Keď svetlo zoslabne, je potrebné rastliny opäť nabiť na slnku alebo pod umelým osvetlením. Látka používajúca sa na ošetrenie rastlín je neškodná voči životnému prostrediu, ale nie je jedlá.

Svetielkujúce rastliny v tmavých priestoroch si môžu záujemcovia pozrieť od 19. do 28. októbra 2018, v čase od 9.00 do 16.00 hod. na Mánesovej 23 v Košiciach. Okrem spomínaného podujatia čakajú na návštevníkov aj ďalšie stále expozície tropických a subtropických rastlín v skleníkoch Botanickej záhrady UPJŠ v Košiciach. Záštitu nad podujatím prevzal generálny konzul Maďarska v Košiciach Attila Haraszti.

výstava Magické svetielkujúce rastliny

Informácie poskytla: Linda Babušík Adamčíková, tlačová referentka a hovorkyňa UPJŠ v Košiciach

Uverejnila a redigovala: ZVČ

Vedecká cukráreň 10/2020
Veda v CENTRE 10/2020
sutaz FB TVT 2020
Noc výskumníkov 2020
Veda v CENTRE / Vedecká kaviareň 9/2020
Quark_10/2020
Agrofilm
Ľudia si evolúciou vytvorili dva významné komunikačné systémy – priamy (reč) a nepriamy (písmo).