Vedecká kaviareň: Dokáže príroda nahradiť antibiotiká?

23. jan. 2020 • Lekárske vedy

Vedecká kaviareň: Dokáže príroda nahradiť antibiotiká?

Objav antibiotík takmer úplne vytlačil z domácich lekárničiek liečivé rastliny. Dnes, keď nám antibiotiká prestávajú účinkovať, lebo ich užívame pričasto, sa k prírode vracajú aj vedci. Na túto tému môžete diskutovať s prof. Ing. Miroslavou Kačániovou, PhD., vo štvrtok 30. 1. 2020 o 17:00 hod. vo vedeckej kaviarni CVTI SR v Bratislave.

prof. Ing. Miroslava Kačániová, PhD.

Prof. Ing. Miroslava Kačániová, PhD., vedkyňa aj pedagogička, sa vo svojej práci zameriava najmä na mikrobiologickú analýzu potravín. Za svoj vedecký prínos získala viacero ocenení, vrátane ocenenia Osobnosť vedy a techniky za rok 2019. Jej súčasným pracoviskom je Katedra ovocinárstva, vinohradníctva a vinárstva na Fakulte záhradníctva a krajinného inžinierstva Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre.

Zlé baktérie sa stávajú voči antibiotikám odolné.

Budúcnosť je zelená

Rezistencia na antibiotiká vzniká ako dôsledok ich nadmernej a nesprávnej konzumácie. K tomu patrí skracovanie dĺžky liečby, znižovanie dávok antibiotík, nedodržiavanie ich dávkovania. Citlivé baktérie v organizme ich účinok usmrtí, rezistentné baktérie v ňom však naďalej rastú a množia sa. Tým pádom oslabujú nielen organizmus pacienta, ale môžu sa šíriť a spôsobovať infekcie u ľudí, ktorí neužívali žiadne antibiotiká.  Látky rastlinného pôvodu predstavujú do budúcna nový zdroj prípravkov, ktoré možno využiť v prevencii a terapii rôznych ochorení ako alternatívu doteraz používaných antibiotík. Vyznačujú sa mnohými prospešnými vlastnosťami, z ktorých významné sú antibakteriálne, antivírusové, antioxidačné, imunostimulačné, antiparazitické, fungicídne, antikarcinogénne, protizápalové a mnohé ďalšie. Ich výhodou je naturálny pôvod, pri ich užívaní nehrozí nebezpečenstvo vedľajších nežiadúcich účinkov, ani riziko znečistenia životného prostredia.

Pri liečbe nádchy, či prechladnutia sa pomaly vraciame k zázvoru a cesnaku.

Spracovala: redakcia

Vedecká cukráreň 2
Syntetizovať nové anorganické nanomateriály patrí k technologickému pokroku posledných desaťročí.