Vedci zistili, prečo ženské telo odoláva obezite lepšie ako mužské

Justína Mertušová

Experimenty zameriavajúce sa na obezitu sa robia len na samcoch hlodavcov, pretože samice sú proti vzniku rovnakých chorôb odolné.

Štíhla žena a obézny muž. Zdroj: iStockphoto.com

Štúdia vedcov z Yorkskej univerzity vrhá nové svetlo na biologické rozdiely medzi mužmi a ženami a chorobami súvisiacimi s obezitou. Výskum odhalil výraznú odlišnosť v bunkách, ktoré tvoria krvné cievy v tukovom tkanive.

Podľa profesorky Tary Haasovej z Fakulty zdravotníctva, kineziológie a zdravotníckych vied majú muži v porovnaní so ženami vyššiu pravdepodobnosť vzniku ochorení súvisiacich s obezitou, ako sú napríklad kardiovaskulárne ochorenia, inzulínová rezistencia a cukrovka.

Samice odolávajú ochoreniam lepšie

„Vedci využívajú ako model štúdia obezity a chorôb s ňou spojených zvyčajne hlodavce. No experimenty sa robia len na samcoch, pretože samice sú proti vzniku rovnakých druhov chorôb odolné,“ hovorí Haasová, vedúca výskumného tímu. Tento rozdiel je vskutku fascinujúci, a preto sa jej tím rozhodol bližšie preskúmať, čo stojí za zvýšenou odolnosťou samíc.

Haasovej a jej kolegom sa už v minulosti podarilo zistiť, že keď sa myši stanú obéznymi, samiciam sa vytvorí veľa nových krvných ciev, ktoré zásobujú rozširujúce sa tukové tkanivo kyslíkom a živinami, zatiaľ čo samce s novou tvorbou zaostávajú.

Bunky z tukového tkaniva. Zdroj: iStockphoto.com

Bunky tukového tkaniva. Zdroj: iStockphoto.com

Kde nastáva v prípade samcov problém?

Vedci sa rozhodli skúmať rozdiely v endotelových bunkách, ktoré sú stavebnými kameňmi ciev, pôsobia ako strážcovia energetickej rovnováhy a homeostázy tkanív tým, že riadia prísun živín a kyslíka, koaguláciu a zápal. Pomáhajú tiež v procese tvorby nových ciev, zvanom angiogenéza. Nedostatočný rast kapilár ohrozuje rozširovanie zdravého tkaniva, ktoré sa prispôsobuje v prípade obezity prebytku kalórií, čo sa v konečnom dôsledku odrazí na metabolických poruchách.

Vďaka novodobému softvéru analyzovali tisícky génov a zamerali sa na tie, ktoré sú spojené s rastom krvných ciev. Zistili, že samice mali vysoko aktívne gény, spojené s procesom tvorby nových krvných ciev, zatiaľ čo samce mali vysokú úroveň zápalových procesov.

Keď postihne endotelové bunky takýto zápal, nesprávne reagujú na podnety a oslabí sa aj ich fungovanie. Samičie endotelové bunky sú viac odolné, hoci sú stresované dlhodobým príjmom stravy s vysokým obsahom tukov.

Výskumníci sledovali správanie buniek nielen v tele, ale aj in vitro na Petriho miske. I mimo telesného systému, kde na ne nevplývali pohlavné hormóny alebo iné faktory, sa správali samčie a samičie bunky odlišne.

„Nemôžete očakávať, že budú obe pohlavia reagovať rovnakým spôsobom, medzi mužským a ženským systémom sú jednoznačné rozdiely,“ približuje Haasová. Vysvetľuje tiež, že nejde len o problém súvisiaci s obezitou, ale podľa nej je to širší koncepčný problém a liečba, ktorá je ideálna pre mužov, nemusí byť ideálna pre ženy a naopak. Výskumný tím by chcel posunúť svoje doterajšie výsledky ďalej a spraviť podobnú štúdiu aj na ľuďoch.

Nejde len o nadbytok tuku

Tukové tkanivo obsahuje adipocyty – špecializované bunky, ktoré fungujú ako primárny energetický rezervoár tela. Ľudia nemali kedysi neobmedzený prístup k jedlu, a preto boli zásoby tukového tkaniva potrebné na prežitie dlhších období potravinovej neistoty. V súčasnosti stojí však chronické prejedanie sa a neustály prísun potravín za vznikom obezity a kardiometabolických ochorení (napríklad diabetu 2. typu, ochorenia koronárnych artérií a mŕtvicou). Obezita je navyše aj rizikovým faktorom pri iných ochoreniach, napríklad nedávnej pandémie koronavírusu.

Cicavce majú tri hlavné typy adipocytov – biele, béžové a hnedé – usporiadané do oddelených zásob v celom tele. Biele adipocyty sú špecializované na ukladanie a uvoľňovanie lipidov, zatiaľ čo béžové a hnedé adipocyty sú špecializované termogénne bunky schopné vytvárať teplo.

V najnovšom prehľadovom článku publikovanom v časopise Cell výskumníci vysvetľujú, že negatívne účinky obezity na zdravie nepochádzajú len z nadbytku tuku, ale aj z poklesu jeho schopnosti reagovať na zmeny.

Tuk stráca v dôsledku starnutia a obezity svoju plasticitu alebo schopnosť reagovať na telesné podnety. Rýchly rast tukového tkaniva prevyšuje jeho zásobovanie krvou, zbavuje tak tukové bunky kyslíka a spôsobuje ich hromadenie. To vedie k inzulínovej rezistencii, zápalu a bunkovej smrti sprevádzanej nekontrolovaným únikom lipidov z týchto buniek.

Zatiaľ čo genetická predispozícia na obezitu bola v populácii vždy prítomná, zmena spôsobu života, ku ktorej došlo v priebehu niekoľkých posledných generácií, podporuje prírastok hmotnosti u ľudí. Viac času stráveného sedením v autách a pri počítačoch, ako aj príjem vysoko spracovaných potravín sú príklady environmentálnych zmien, ktoré prispievajú k rastúcej miere obezity.

BMI. Zdroj: iStockphoto.com

Najdôležitejšie fakty o obezite

• Do kategórie obéznosti sa človek zaradí, keď je jeho index telesnej hmotnosti (BMI) 30 alebo vyšší.
  • Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) zomrú každý rok v dôsledku obezity štyri milióny ľudí.
  • Celosvetová miera obezity sa od roku 1980 takmer zdvojnásobila.
  • Svetová federácia pre obezitu predpokladá, že do roku 2030 bude trpieť obezitou každá piata žena a každý siedmy muž.
  • Mnohé chronické ochorenia a aj obezita sú spôsobené tak génmi, ako aj prostredím.

Zdroj: Forbes, DOI: 10.1016/j.isci.2022.105811, DOI: 10.1016/j.cell.2021.12.016, Scitechdaily1, Scitechdaily2