Vedecké pokusy Štyri živly: Hmla vo fľaši

Hmla vie byť strašidelná aj čarovná, no zdá sa nepolapiteľná. Ukážeme vám, ako si ju môžete vytvoriť v uzavretom priestore.

Pradávni ľudia považovali prírodné živly za božské bytosti, ktorých sa báli, a preto im prejavovali úctu. Moderný človek pochopil ich fyzikálne aj chemické vlastnosti a skrotil ich vo svoj prospech. Avšak podcenil fakt, že príroda je silnejšia ako on. A keď v nej niečo vychýli z rovnováhy, vráti mu to. Neraz práve prostredníctvom svojich živlov.

Vedecké pokusy Štyri živly približujú prostredníctvom vedeckej šou vlastnosti ohňa, vody, vzduchu a pôdy. V náučných a zároveň zábavných videopokusoch vám ukážeme, že príroda je hravá, ale treba mať pred ňou rešpekt.

Vedeli ste, že…

• Hmla sú vlastne veľmi malé kvapôčky vody alebo ľadu rozptýlené vo vzduchu? Existuje viacero druhov hmly. Môžete si o nich prečítať na portáli Slovenského hydrometeorologického ústavu (SHMÚ) TU.
• Hmla, ale i smog môžu vzniknúť aj vďaka veľkému množstvu prachových častíc vo vzduchu, na ktoré sa naviažu čiastočky vody. V článku Aj prach hýbe dejinami na našom portáli sa môžete dozvedieť o jednej z najväčších sopečných erupcií v novoveku, výbuchu sopky Krakatoa v Indonézii. Po ňom sa prach dostal do atmosféry pekne ďaleko a držal sa tam niekoľko rokov.
• Hmla sa po latinsky povie nebula, rovnakým slovom označujú astronómovia hmloviny. Avšak kým hmla vzniká spojením zrniečok prachu a vody, hmlovina je oblak prachu a plynu. Hmlovinu Uhoľné vrece, známu ako Coalsoak nebula, azda najznámejšiu tmavú hmlovinu pozorovateľnú i voľným okom, môžete vidieť aj na fotografii slovenského astrofotografa Tomáša Slovinského, ktorého fotky oceňuje aj NASA. Na Vede na dosah si o tom môžete prečítať TU aj TU.

Čo potrebujeme na pokus s hmlou?

Potrebujeme:

• PET fľašu,
• vodu,
• lak na vlasy.

Vedecké pokusy Štyri živly vznikli vďaka podpore v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra pre projekt s názvom Podpora národného systému pre popularizáciu výskumu a vývoja (kód ITMS: 313011T136), ktorý je spolufinancovaný zo zdrojov Európskeho fondu regionálneho rozvoja. Podujatie sa konalo bez účasti verejnosti.

Pripravilo ho Národné centrum pre popularizáciu vedy a techniky v spoločnosti (NCP VaT), ktoré je súčasťou Centra vedecko-technických informácií SR (CVTI SR).