Vedecké pokusy Štyri živly: Erózia pôdy

Dnes si pomocou jednoduchých pokusov ukážeme, ako pracuje a reaguje na vonkajšie vplyvy ďalší zo štyroch živlov - zem.

Pradávni ľudia považovali prírodné živly za božské bytosti, ktorých sa báli, a preto im prejavovali úctu. Moderný človek pochopil ich fyzikálne aj chemické vlastnosti a skrotil ich vo svoj prospech. Avšak podcenil fakt, že príroda je silnejšia ako on. A keď v nej niečo vychýli z rovnováhy, vráti mu to. Neraz práve prostredníctvom svojich živlov.

Vedecké pokusy Štyri živly približujú prostredníctvom vedeckej šou vlastnosti ohňa, vody, vzduchu a pôdy. V náučných a zároveň zábavných videopokusoch vám ukážeme, že príroda je hravá, ale treba mať pred ňou rešpekt.

Vedeli ste, že…

• Potvrdzuje sa, že všade, kde sa využíva poľnohospodárska veľkovýroba, a to nielen vo vyspelom svete, ale už aj v rozvojových krajinách sveta, vo veľkom stúpa miera erózie a degradácie pôdy. Len na Slovensku strácame každý rok milióny ton ornice. Navyše pri jej degradácii sa do ovzdušia uvoľňuje uhlík, ktorý bol dlhodobo viazaný v pôdnom humuse, čo prispieva ku klimatickej zmene. Podľa odhadov sa na nej podieľa v rozmedzí medzi desať až dvadsať percent. Viac sa dočítate na portáli Veda na dosah v rozhovore s pôdnym biológom a ekológom Ladislavom Mikom (TU).
  • V spomínanom rozhovore prirovnáva Ladislav Miko pestrosť mikroorganizmov, ktoré žijú v hrsti zdravej pôdy, k exotike národného parku Serengeti v Tanzánii. Niektoré z pôdnych živočíchov pracujú na rozklade listov, ktoré padli zo stromu, ďalšie kypria pôdu, iné lovia svoju živú korisť. Ladislav Miko v roku 2016 nakrútil dokumentárny film Geoderma – živý plášť planéty Zem, v ktorom ukazuje množstvo organizmov žijúcich v pôde. Pozrieť si ho môžete TU.
  • Existuje Akčný plán pre implementáciu Stratégie adaptácie SR na zmenu klímy, v rámci ktorého boli prijaté určité opatrenia v prospech ochrany pôdy. Viac o dopade klimatických zmien v poľnohospodárstve sa dozviete z videoprednášky vedkýň Zity Izakovičovej a Jany Špulerovej, ktoré boli hosťkami septembrovej Vedeckej kaviarne Centra vedecko-technických informácií SR (CVTI SR) TU.

Čo potrebujeme na pokus erózia pôdy?

Potrebujeme:

• dosku,
• piesok,
• malé vodné čerpadlo,
• vodu,
• modely reálnych predmetov.

Dôležité upozornenie: Ak ste dieťa, tento pokus robte len pod dohľadom zodpovednej dospelej osoby, napríklad rodiča alebo učiteľa. Použijeme nemalé množstvo vody a piesku, preto by mohlo prísť ku škode.

Vedecká show vznikla vďaka podpore v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra pre projekt s názvom Podpora národného systému pre popularizáciu výskumu a vývoja (kód ITMS: 313011T136), ktorý je spolufinancovaný zo zdrojov Európskeho fondu regionálneho rozvoja. Podujatie sa konalo bez účasti verejnosti.

Pripravilo ju Národné centrum pre popularizáciu vedy a techniky v spoločnosti (NCP VaT), ktoré je súčasťou Centra vedecko-technických informácií SR (CVTI SR).