NASA opäť ocenila fotografiu Tomáša Slovinského

Na snímke zachytil Južný Kríž pri jednej z najaktívnejších sopiek sveta.

Južný Kríž, Autor: Tomáš Slovinský

Južný kríž pri jednej z najaktívnejších sopiek sveta, Autor: Tomáš Slovinský

Slovinského záber, ktorý uverejnil Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) na svojom Facebooku dňa 25. 1. 2021, vznikol počas decembrovej expedície v Chile. Astrofotograf ju absolvoval spolu s Petrom Horálkom, Mariánom Runkasom a Josefom Kujalom.

„Ak ste nikdy nevideli južnú oblohu, môžem vám úprimne povedať, že je skutočne iná než tá severná. Zatiaľ čo na orientáciu severného zemského pólu používame hviezdu Polárku, pod rovníkom začínajú platiť iné pravidlá,” vysvetľuje na svojej webovej stránke Tomáš Slovinský.

Na fotografii Slovinský zachytil aktivitu sopky Villarrica, najznámejšie južné súhvezdie Južný kríž a mnoho ďalších astronomických úkazov.

„Keďže na južnej oblohe nenájdeme jasnú hviezdu v blízkosti pólu, na orientáciu nám slúži napr. Južný kríž, súhvezdie s jasnými hviezdami, ktoré si len ťažko pomýliť. Na fotografii sa nachádza tesne nad vulkánom Villarrica, Chile. Južný kríž smeruje k južnému svetovému pólu. Vnútri kríža si tiež môžeme všimnúť zaujímavú tmavú oblasť s názvom Coalsoak nebula alebo slovensky hmlovina Uhoľné vrece, ktorá je azda najznámejšou tmavou hmlovinou pozorovateľnou i voľným okom. V ľavom hornom rohu je ďalší klenot, ktorý na severnej oblohe nenájdete. Doružova sfarbená hmlovina Carina je krásne pozorovateľná i voľnými očami, no ak máme po ruke triéder, vyniknú nádherné detaily,” opisuje snímku astrofotograf.

Fotografia oblohy so zaznačenou polohou Južného kríža. Zdroj: Tomáš Slovinský

Tvorbu slovenského astrofotografa Tomáša Slovinského ocenila NASA už päťkrát tým, že jeho fotografiu označila za Astronomickú snímku dňa.

Je tak najúspešnejším fotografom z hľadiska počtu zverejnených fotografií.

Zdroj: Tomáš Slovinský