Hubblov vesmírny teleskop zachytil krásny obraz galaxie NGC2906

Denisa Koleničová

Galaxia leží v súhvezdí Leva, ktoré je od Zeme vzdialené približne 145 miliónov svetelných rokov. Prvýkrát ju pozoroval nemecký astronóm William Herschel 28. decembra 1785.

Ilustračný obrázok: galaxia NGC2906, Zdroj: NASA

Na galaxiu NGC2906 astronómovia narazili, keď nedávno pozorovali slabnutie svetla objektov, ktoré sa nazývajú supernovy.

Na obrázku galaxie sú viditeľné výrazné modré škvrny. Podľa astronómov ide o mladé hviezdy, ktoré emitujú horúce na modro sfarbené žiarenie. Deje sa to vo chvíli, keď  palivo, ktoré ich poháňa, veľmi rýchlo horí.

Oranžové riadky, ktoré sú zachytené na obrázku, tvoria zmes starších hviezd, ktoré už ochladli. Spoločnosť im robia aj hviezdy, ktoré majú nízku hmotnosť, a tak nikdy neboli obzvlášť horúce. Práve vďaka nízkym teplotám vyžarujú tieto hviezdy chladnejšie červenkasté žiarenie.

Výsledný farebný obrázok galaxie NGC2906 vznikol zložením samostatných expozícií zachytených pomocou prístroja ACS (Hubble’s Advanced Camera) vo viditeľných, takmer infračervených oblastiach spektra. Aby vedci dokázali zachytiť dve rozličné vlnové dĺžky, použili dva rôzne filtre. Výsledná farba vznikla pripojením rôznych odtieňov ku každému monochromatickému obrázku, ktorý bol následne spárovaný s daným filtrom.

Zdroj:NASA