Vzácne zoskupenie planét bude na oblohe opäť až v roku 2036

Už 24. júna 2022 máte šancu vidieť všetky voľným okom viditeľné planéty aj s Mesiacom pohromade.

Pohľad na všetkých päť najjasnejších planét a Mesiac v jednej línii na rannej oblohe. Zdroj StellariumP. Horálek, FÚ v Opave

Všetkých päť najjasnejších planét a Mesiac v jednej línii na rannej oblohe. Zdroj: Stellarium/P. Horálek, FÚ v Opave.

Platforma Astrofyzikálne proGResy z Opavy, komunikačná základňa európskych projektov, ktoré sa riešia na Fyzikálnom ústave Sliezskej univerzity v Opave, upozorňuje, že päť najjasnejších planét slnečnej sústavy Merkúr, Venušu, Mars, Jupiter a Saturn spolu s Mesiacom možno pozorovať zhruba do konca júna.

Takéto vzácne obdobie nastáva vtedy, keď sa planéty pri pohľade zo Zeme nachádzajú v relatívne malej uhlovej vzdialenosti a zároveň keď aj ťažko pozorovateľná planéta Merkúr leží v dostatočne veľkej uhlovej vzdialenosti od Slnka (a možno ju pozorovať na ešte nie celkom svetlej oblohe).

Naposledy sa na severnej pologuli ukázalo všetkých päť planét súčasne nad obzorom v auguste 2020, ale len nakrátko. Tento rok sa toho dočkáme ešte v decembri. Na podobný úkaz si potom budeme musieť počkať až do roku 2036.

Veľká konjunkcia všetkých jasných planét, keď budú v uhlovej vzdialenosti skutočne veľmi blízko, nastane až 9. septembra 2040.

Ak ich chcete vidieť, trochu si privstaňte

Najlepšie bude tento jav pozorovateľný okolo 24. júna 2022, keď sa na svitajúcej rannej oblohe objaví aj planéta Merkúr (hoci už bude pre svitanie veľmi ťažko viditeľná). V dňoch okolo 24. júna 2022 bude na rannej oblohe medzi planétami rovnako pomaly prechádzať Mesiac v podobe kosáčika, takže ponúkne kompletný výhľad na najjasnejšie objekty slnečnej sústavy.

Najlepšie podmienky na pozorovanie tohto planetárneho predstavenia budú mať pozorovatelia okolo rovníka a na južnej pologuli Zeme.

Aby ste videli všetkých päť planét, potrebujete si nájsť miesto s dokonale odkrytým severovýchodným až východným obzorom (ideálne vysoko v horách) a s pozorovaním treba začať po tretej hodine ráno.

Merkúr bude vychádzať až pred štvrtou hodinou, čiže vo fáze pokročilého svitania. Keďže jeho jasnosť bude podobná ako pri najjasnejších hviezdach oblohy, nemal by byť problém nájsť ho (v prípade čistého vzduchu v atmosfére) nad obzorom alebo aspoň pomocou bežného prenosného ďalekohľadu.

Ostatné planéty budú viditeľné bez komplikácií voľným okom. Veľmi jasnú Venušu ani nemožno prehliadnuť, je najjasnejším objektom na oblohe hneď po Mesiaci.

Nad východom nájdeme Mars (a okolo 24. júna 2022 aj Mesiac). Po Venuši a Mesiaci tretí najjasnejší objekt planetárnej šnúry – Jupiter – bude taktiež neprehliadnuteľný. Ten už bude ležať vysoko nad juhovýchodom.

Asi ako poslednú nájdete planétu Saturn (ktorá bude zo všetkých planét v noci viditeľná najdlhšie, pretože bude vychádzať už pred polnocou). Kompletná planetárna prehliadka v jeden okamih spolu s Mesiacom nastane tento rok ešte pred Silvestrom.

O Astrofyzikálnych proGResoch z Opavy

Astrofyzikálne proGResy z Opavy sú komunikačnou platformou európskych projektov, ktoré sa riešia na Fyzikálnom ústave Sliezskej univerzity v Opave. Platforma sa zameriava na informovanie o výsledkoch práce opavských astrofyzikov a teoretických fyzikov, predovšetkým v oblasti teórie relativity a gravitácie.

Viac informácií nájdete na progresy.physics.cz.

Zdroj: TS Astrofyzikálne proGResy z Opavy