Vedci objavili jeden z najväčších hlbokomorských koralových útesov na svete

Útes sa nachádza na východnom pobreží USA. Jeho objavu predchádzali roky systematického mapovania celej oblasti.

Hlbokomorský koral Desmophyllum pertusum

Hlbokomorský koral Desmophyllum pertusum. Zdroj: NOAA

Vedcom sa podaril mimoriadny objav. Pri východnom pobreží USA identifikovali rozsiahly hlbokomorský koralový útes. Zaberá väčšiu plochu ako americký štát Vermont, informujú na svojej stránke odborníci z Národného úradu pre oceán a atmosféru (NOAA). O svojich zisteniach informujú v štúdii, uverejnenej vo vedeckom časopise Geomatics.

Podľa morských výskumníkov ide o jeden z najväčších hlbokomorských koralových útesov na svete. Tiahne sa od mesta Miami na juhu Floridy až po mesto Charleston v Južnej Karolíne, teda takmer 800 kilometrov smerom na sever, a rozprestiera sa na ploche 26 000 kilometrov štvorcových.

Niektoré jeho časti nachádzajúce sa pri pobreží v plytších vodách vrátane takzvaných koralových kopcov už boli vedcom známe predtým. Avšak až po kompletnom zmapovaní Blakeovej plošiny sa ukázal celkový rozsah tohto biotopu a fakt, že koralové kopce sú navzájom prepojené.

Dáta zbierali desať rokov

Koralový útes sa nachádza v hĺbke 500 až 1 000 metrov. V týchto hĺbkach panujú tma a chlad. Podľa odborníkov rastú hlbokomorské koraly pri teplotách od približne štyroch do 14 stupňov Celzia.

Objavu predchádzalo desať rokov systematického mapovania oblasti a viac ako 20 prieskumných ponorov. Okrem NOAA sa na ňom podieľali aj ďalšie americké orgány. Ako na svojej stránke uvádza NOAA, ide o mimoriadne zistenie.

„Dlhé roky sme si mysleli, že veľká časť Blakeovej plošiny je sporo osídlená mäkkými sedimentmi. Po viac ako 10 rokoch systematického mapovania a prieskumu sme však odhalili jeden z najväčších hlbokomorských koralových útesov na svete,“ uviedol Kasey Cantwell, vedúci operácií NOAA Ocean Exploration.

Milión pahorkov

Najväčšia oblasť, ktorú vedci nazvali Million Mounds (Milión pahorkov), je tvorená predovšetkým turbinatkou Desmophyllum pertusum (predchádzajúci názov Lophelia pertusa). Tento druh sa najčastejšie vyskytuje v hĺbkach od 200 do 1 000 metrov, kde má voda priemernú teplotu štyri stupne Celzia.

Hlbokomorské koraly, ako sú tieto turbinatky, rastú v temných vodách hlbokých morí a oceánov, kam sa nedostane slnečné svetlo. Prežívajú vďaka filtrovaniu biologických častíc z vody. Pre ekosystémy sú mimoriadne dôležité, pretože vytvárajú štruktúry, ktoré poskytujú úkryt, potravu a prostredie na rozmnožovanie sa iných bezstavovcov a rýb. Hoci sa považujú za akýchsi inžinierov ekosystémov, stále nie sú dostatočne preskúmané.

Vplyv človeka na koralové útesy

Štúdie ako táto umožňujú odborníkom lepšie pochopiť prepojenie populácií koralov s inými hlbokomorskými druhmi žijúcimi v odlišných geografických lokalitách. Vedci si tak môžu urobiť obraz o ich odolnosti, čo je dôležité pre odhad týkajúci sa vplyvu človeka na koralové spoločenstvá a pre vypracovanie stratégií na ich ochranu.

Útesy ohrozujú ťažba a rybolov

Ako sa píše v uverejnenej štúdii, doteraz boli objavené hlbokomorské koralové útesy pri pobreží najmenej 41 krajín. Vedci však predpokladajú, že ich je ešte viac, no veľká časť hlbokých morí zatiaľ nebola preskúmaná a zmapovaná.

Podľa výskumníkov rastú hlbokomorské útesy pomaly a sú obzvlášť citlivé na škody spôsobené ľudskou činnosťou. Hlbokomorské koraly ohrozuje najviac rybolov pomocou vlečných sietí z morského dna, hlbokomorská ťažba a kladenie káblov a potrubí na morské dno.

Zdroj: NOAA, tagesschau.de