Marec je mesiac knihy. Prinášame tipy na vedecké čítanie

Matúš Beňo
Tamara Leontievová

Súčasná pandemická situácia nás naďalej núti zostať doma a tento čas sa dá spestriť aj kvalitnou knihou.

Redakčný výber kníh pre mesiac knihy, v ktorom nájdete históriu, fyziku, prírodu i vedeckú fantastiku.

Redakčný výber kníh na mesiac knihy, v ktorom nájdete históriu, fyziku, prírodu i vedeckú fantastiku. Zdroj: Michaela Mašánová/GraphicTwister

Bláznivé, no vážne vedecké odpovede na bežné otázky, neuveriteľné a bežným zmyslom ukryté rysy vesmíru, vysvetľovanie fyzikálnych princípov prostredníctvom superhrdinov či história, na ktorú netreba zabúdať. Tretí mesiac v roku sa nespája len s príchodom jari, ale u nás od polovice minulého storočia aj s knihou.

Prinášame tipy nielen na popoularizačno-vedecké knihy, ale aj na beletriu, ktorá vás prinúti zamyslieť sa.

Literatúra faktu

Ako na to

Randall Munroe

Vydavateľstvo Ikar, bežná cena 14,90 eura

Chceli ste niekedy usporiadať večierok pri bazéne, ale nevedeli ste ako na to? Ak to s jej usporiadaním myslíte vážne, nečítajte novú knihu karikaturistu a bývalého vedeckého pracovníka NASA Randalla Munroa. Ak to vážne nemyslíte, ale chceli by ste vedieť, ako si bazén napustiť pomocou ľadovca, rozhodne si ju prečítajte.

Munroe totiž ponúka absurdné a absolútne nepraktické riešenia celkom bežných životných situácií, pri ktorých vám ostane rozum stáť. Dozviete sa napríklad, akú dlhú tyč potrebujete, aby ste si spravili selfie s mesiacom, či koľko rýchlovarných kanvíc je nutných na vyparenie vody z rieky, aby ste cez ňu mohli prejsť.

Kniha Ako na to je plná najmenej užitočných rád do života, aké by ste mohli čakať. Avšak ich absurdnosť vás bude nesmierne baviť, zasmejete sa na karikatúrach a zároveň sa dozviete mnoho zaujímavostí o fungovaní sveta.

Si mŕtvy (História bombardovania)

Sven Lindqvist

Vydavateľstvo Absynt, bežná cena 14,99 eura

Nejeden vojenský vynález býva zamýšľaný tak, že má ukončiť vojny. Napríklad Richard Gatling tvrdil, že ho k zostrojeniu rýchlopalného viachlavňového guľometu motivovalo množstvo mŕtvych a zranených mužov v americkej občianskej vojne. Rovnako nejeden vynález s trochou fantázie nájde využitie aj pri zabíjaní.

Keď Wrightovci predviedli lietadlo, ľudia sa opájali predstavou, ako stroj povznesie ľudstvo. No pár jedincom napadlo, že by ho mohli využiť na zabíjanie.

Sven Lindqvist vás vo svojej knihe prevedie niekedy až bizarnými dejinami bombardovania od jeho začiatkov cez všemožné hľadanie akéhokoľvek ospravedlnenia zhodenia bômb až po myšlienku, že ľudstvo je nepoučiteľné. Zároveň všetko prepletá dobovými výjavmi z rôznych románov, ktoré odzrkadľovali mnohé obavy či romantické fantázie o tomto spôsobe zabíjania.

„Je to spletitý labyrint, ktorý nás vedie tým najhorším, čo spôsobil vynález leteckého bombardovania v histórii ľudstva,“ píše vydavateľ.

Fašizmus

Jakub Drábik

Vydavateľstvo Premedia, bežná cena 24,90 eura

Hoci by sa mohlo zdať, že po druhej svetovej vojne táto ideológia išla do ústrania, aj v súčasnosti má stále nasledovníkov a dostáva sa opäť do povedomia, a to nielen na Slovensku. Aj preto prichádza kniha historika Jakuba Drábika vhod.

Autor v rozsiahlej práci rozoberá základné charakteristiky fašizmu. Tiež vysvetľuje, ako mu podľahli milióny ľudí v štyroch krajinách. A nezabúda ani na to, ako sa po skončení vojny menil.

Ako vysvetliť svet

Steven Weinberg

Vydavateľstvo Slovart, bežná cena 16,95 eura

Vynález vedeckej metódy sa považuje za jeden z najdôležitejších v dejinách ľudstva. Otázku, ako sa k nemu postupne dopracovalo, sa pokúša zodpovedať vo svojej knihe teoretický fyzik a nositeľ Nobelovej ceny Steven Weinberg.

Čitateľa postupne prevedie od antického Grécka, v ktorom sa vtedajší vzdelanci pokúšali pochopiť fyziku a pohyb planét, cez arabský a európsky stredovek až po rozlúštenie slnečnej sústavy a syntézu rôznych myšlienok o svete, náboženstvo, matematiku či filozofiu nevynímajúc.

Štruktúra vesmíru

Brian Greene

Vydavateľstvo Paseka, bežná cena 18,75 eura

Ľudské zmysly sú vynikajúce na poznávanie každodenného života, no okolitý priestor a čas majú rysy, ktoré našim zmyslom úplne unikajú. Dokonca, keď sa o nich dozviete, môžu prekonať aj vaše najbláznivejšie očakávania či predstavivosť vedeckej fikcie.

Kniha teoretického fyzika Briana Greena sa zameriava práve na tieto často ťažko predstaviteľné javy a vlastnosti vesmíru, ktoré sa však snaží autor priblížiť bežnému čitateľovi pomocou názorných popkultúrnych prirovnaní (a vďaka výbornému prekladu prenesených do nášho prostredia bližších reálií).

Čo znamená, ak sa povie, že priestor je prázdny? Má čas počiatok? Aký je jeho smer? Ako do toho spadá teória strún? Greene predostiera naše súčasné poznatky v súvislosti s týmito ťažkými otázkami, no pritom začína jednoduchým experimentom s otáčajúcim sa vedrom plným vody.

Marec je u nás mesiacom knihy.

Marec je u nás mesiacom knihy. Zdroj: Autor

Fyzika superhrdinov

James Kakalios

Vydavateľstvo Argo, bežná cena 18,71 eura

Keď si nalistujete obsah knihy Fyzika superhrdinov, môže vám pripomenúť učebnicu fyziky zo školy. Prvá časť sa venuje mechanike, druhá energii, teplu a svetlu, tretia zas modernej fyzike. No na rozdiel od učebnice, ktorá by tieto princípy vysvetlila abstraktnými pojmami, závažiami, pružinami či inými s okolitým svetom veľmi nesúvisiacimi princípmi, fyzik James Kakalios na to ide celkom inak.

V nejednom kreslenom seriáli sa postavička ocitla nad priepasťou a jednou nohou chvíľu zisťovala, že pod sebou nič nemá. Až potom zareagovala gravitácia a postavička začala padať. Samozrejme, takto skutočný svet nefunguje, ale situáciu pozná mnoho ľudí. Presne toto si Kakalios uvedomil. Vo svojej knihe predstavuje situácie, keď komiksoví hrdinovia dodržiavajú prírodné zákony a pomocou nich názorne Kakalios vysvetľuje fyziku.

Kniha vám napríklad pomocou Newtonovho gravitačného zákona opíše, ako by vyzeral Krypton, domovská planéta Supermana. Zákon zachovania energie zas vysvetľuje prostredníctvom množstva jedla, ktoré by rýchly Flash musel prijať, aby dokázal rýchlo behať. Dotkne sa aj fyziky materiálov, keď opisuje niekedy až zázračné vlastnosti superhrdinských kostýmov.

Šieste vymieranie

Elizabeth Kolbert

Barrister & Principal, bežná cena 16,22 eura

Päť. Taký je počet doterajších veľkých hromadných vymieraní za posledných päťsto miliónov rokov. Vzhľadom na časovú škálu je takáto udalosť veľmi vzácna. Vedci čoraz viac upozorňujú, že práve teraz prebieha šieste. Jeho príčinou už však nie sú prírodné sily, ale človek, ktorý sa tak môže stať svedkom veľkej katastrofy.

Knihu tvorí trinásť kapitol. V nich sú vyrozprávané príbehy o druhoch, ktoré už teraz zmizli z divokej prírody alebo ktoré k tomu nemajú veľmi ďaleko. Elizabeth Kolbert v nich spája pozorovania priamo zo Strednej Ameriky či Veľkej koralovej bariéry, pričom ich prepája s postupným objavovaním vedeckých poznatkov o vymieraní z minulosti.

Gén – O dedičnosti v našich osudoch

Siddhartha Mukherjee

Vydavateľstvo Masarykova univerzita, bežná cena 27,97 eura

Životopisy sa píšu o slávnych ľuďoch, ktorí za sebou niečo zanechali. Lekár a onkológ Siddhartha Mukherjee napísal životopis génu, ktorý opísal ako jednu z najkrajších a najnebezpečnejších myšlienok ľudských dejín. Najkrajšiu preto, že gény odhaľujú, kto a čím sme. Najnebezpečnejšiu preto, že v prekrútenej podobe z nej vzišla nacistická eugenika.

Ľudia si už od dávnych čias všímali, že rodičia prenášajú určité črty na svoje potomstvo, ktoré ich zas prenesie ešte ďalej. Autor postupne vylíči, ako si vzdelanci v rôznych obdobiach vysvetľovali dedičnosť, a kým niektoré návrhy boli bizarné, niektoré boli prekvapivo blízko skutočnosti. Mukherjee čitateľa prevedie prvými pokusmi Johanna Gregora Mendela v 19. storočí, ale aj súčasnými poznatkami.

Popri opisovaní vedeckých teórií a objavov však rozvíja aj hlboko ľudský príbeh svojej rodiny, lebo aj o tom je dedičnosť. Rodiny, ktorej členovia trpeli mnohými duševnými poruchami. Tým pripomína, že hoci sa genetika ako veda zdá byť vzdialená, má dosah na každodenný život všetkých z nás.

Tajný život stromov

Peter Wohlleben

Vydavateľstvo Tatran, bežná cena 12,90 eura

Do lesa si mnohí ľudia chodia radi odpočinúť. Je v nich ticho, lepší vzduch a človek sa z nich vráti odpočinutý. Ak chodíte radi na potulky a chceli by ste lesy a stromy spoznať v celkom inom svetle, nemala by vás „minúť” kniha nemeckého lesníka Petra Wohllebena.

Veľmi prístupným a ľudským jazykom ukazuje skutočne tajný život stromov, ktorý pri bežnej návšteve lesa len tak neuvidíme. Stromy spolu vedia komunikovať rozmanitými spôsobmi vrátane vôní, vzájomne si pomáhajú v ťažkých časoch či celkovo spolunažívajú.

Autor napísal aj ďalšie knihy týkajúce sa tejto témy. Jeho Sprievodca lesom vás naučí, ako sa v ňom zorientujete, ako rozlíšiť stopy zvierat či ako sa chrániť pred hmyzom. Kniha Duševný život zvierat je zas obdobou Tajného života stromov, len sa odohráva v živočíšnej ríši.

Oceán života (Ocean of Life)

Callum Roberts

Vydavateľstvo Penguin Books, bežná cena 16,12 eura

Čo oči nevidia, to srdce nebolí. Tak by sa dal opísať dojem človeka z jeho vplyvu na oceán. Kým na suchej zemi vidno, ako sa krajina mení jeho pôsobením, pod hladinu morí a oceánov už tak ľahko nevidíme.

Zároveň do toho zapadá aj skutočnosť, že mladšia generácia si ťažko dokáže predstaviť skúsenosti staršej. A tak sa stane, že pri porovnávaní fotiek z rovnakého loviska sa veľkosť ulovených rýb postupne zmenšuje, no úsmevy rybárov ostávajú rovnaké.

Kniha Oceán života si dáva za cieľ ukázať bežnému človeku, aký má vplyv ľudstvo na svet pod hladinou. Dopodrobna vykreslí dôsledky okysličovania oceánov, nadmerného rybolovu, vedľajších úlovkov, lov pomocou vlečných sietí, ale aj čoraz väčšieho objemu plastového odpadu. A hoci ponúka autor na konci štipku nádeje, kniha je skôr pochmúrnym čítaním.

Stratená voda

Erik Baláž

Vydavateľstvo Absynt-Kalligram, bežná cena 9,99 eura

„Nik s vodou nezaobchádza šetrnejšie ako príroda,” píše ekológ Erik Baláž na prednej strane svojej knihy. A nik s ňou nezaobchádza nešetrnejšie ako človek, dalo by sa doplniť.

V útlej knižke sa dozviete, čo všetko dokáže vytvoriť obyčajná voda v prírode, ako ju lesy zachytávajú, ako podporuje rozmanitosť života, ale i čo sa deje, keď činnosťou človeka z pôdy mizne.

Jeden výdych koňa

Martin Mojžiš

Vydavateľstvo W Press, bežná cena 10,99 eura

Či už si vyberiete vyššie spomenutú, alebo niektorú z ostatných troch v sérii – Dva hrby ťavy, Tri hlavy draka a Štyri prsty tapíra – chybu určite  nespravíte. Fyzik a pedagóg Martin Mojžiš je totiž presne ten učiteľ, ktorého by ste chceli mať na hodinách fyziky, aby vám zábavnou a zároveň poučnou formou vysvetlil všemožné prírodné javy či myšlienky.

Pýtali ste sa niekedy, prečo je nebo modré? Či sa tma šíri rýchlejšie ako svetlo? Prečo nevidíme padať rosu? Často humorne ladené odpovede na tieto, ale aj mnohé ďalšie otázky nájdete práve v jeho knihách.

Tipy na popularizačno-vedecké knihy a beletriu zo sveta sci-fi.

Tipy na popularizačno-vedecké knihy a beletriu zo sveta sci-fi. Zdroj: Autor

Beletria

Príbehy vášho života/Výdych

Ted Chiang

Vydavateľstvo Premedia, bežná cena 13,90 eura/14,95 eura

Keď sa spomenie vedecká fikcia, väčšina ľudí si zrejme predstaví vesmírne bitky či mimozemšťanov. No žáner dokáže ponúknuť oveľa viac a poviedky Teda Chianga patria k tomu najlepšiemu, čo sa dá nájsť. Vezme totiž vedecký koncept, ktorým rozvíja hlboko ľudské príbehy, túžby či otázky o zmysle života alebo slobodnej vôle.

V poviedke Príbeh tvojho života (na motíve ktorej vznikol film Prvý kontakt) rozvíja stretnutie s mimozemskou civilizáciou a snahu pochopiť jej jazyk. Peklo je neprítomnosť Boha opisuje svet, v ktorom je existencia Boha potvrdená, a keď niekto zomrie, vidno, či jeho duša putuje do neba alebo do pekla. V poviedke Keď sa vám páči, čo vidíte zas predstavil technológiu, ktorá bráni vidieť krásu, a človeka tak môžete hodnotiť skutočne podľa jeho činov.

To sú len tri príbehy z celkovo šestnástich, ktoré dovedna tvoria dve vydané zbierky. Každá jedna prekvapuje jedinečnými nápadmi a myšlienkami.

Solaris

Stanislaw Lem

Vydavateľstvo Plus, bežná cena 13,99 eura

Ak je pre vedeckú fikciu jedna téma príznačná, tak ňou bude kontakt s mimozemšťanmi, no väčšine známych stvárnení sa v skutočnosti za hocako premyslenými efektami či kostýmami skrývajú ľudia. „Cudzinci“ z vesmíru tak nakoniec predstavujú len akúsi metaforu, zrkadlo ľudstva.

Máloktorý žánrový spisovateľ dokázal vytvoriť niečo také zvláštne ako oceán na vzdialenej planéte. Vedcov, ktorí ho skúmajú, navštevujú stelesnenia dávno mŕtvych ľudí z ich života. Je to výtvor oceánu? Ak áno, prečo to robí? Komunikuje? Vníma vôbec našu snahu o komunikáciu? Alebo je mu to úplne jedno? Žije? A vôbec, čo je vlastne živé?

Stanislaw Lem na žiadnu z týchto otázok neodpovedá, ale prostredníctvom nich naznačuje, ako nás naše životné očakávania ovplyvňujú, ako hľadáme, či sme vo vesmíre sami.

Problém troch telies

Liou Cch‘-sin

Vydavateľstvo Host, bežná cena 11,70 eura (mäkká väzba)

Hoci sa vedecká fikcia, ktorá je v našich končinách bežná, odohráva aj na mnohých exotických miestach, pochádza iba z jedného kultúrneho prostredia. Problém troch telies je dielom čínskeho spisovateľa Liou Cch‘-sina, ktorý v ňom opisuje pokus o kontakt s mimozemšťanmi na pozadí Kultúrnej revolúcie a jeho dôsledkoch.

Mimozemšťania na pokraji vlastnej skazy totiž signál zachytili a spustili plán na inváziu. Na Zemi sa medzitým začali formovať rôzne tábory, ktoré buď cudzincom z vesmíru chcú pomôcť, alebo ich zastaviť. Problém troch telies je prvým dielom trilógie Spomienka na Zem.

The Stories of Ray Bradbury

Ray Bradbury, predslov od Christophera Buckelyho

Vydavateľstvo Everyman, bežná cena 19,50 eura

Podľahnúť čaru Raya Bradburyho je ľahké. Je majstrom žánru sci-fi, často ho však aj presahuje. Jeho neopakovateľne plastické budovanie atmosféry na extrémne malej ploche (poviedky často nemajú viac ako 10 strán) je hlbokým čitateľským zážitkom, ktorý zanecháva trvalé stopy. Je to autor, ktorý maľuje obrazy za sietnicou čitateľov rozhodnými a nekompromisnými ťahmi a emócie, ktoré s istotou a chirurgickou presnosťou vyvoláva, zostávajú nastálo.

Kniha Príbehy Raya Bradburyho vyšla v roku 2010 a väčšina zo 100 poviedok, ktoré sa v nej nachádzajú, sú slovenským čitateľom známe zo zbierok, ktoré boli preložené do slovenčiny v minulosti. Táto kniha je však aj tak „must have“ pre každého, kto má rád Bradburyho. Odporúčame ju ale aj tým z vás, ktorí majú radi pekné a kvalitné knihy.

Príslovie nesúď knihu podľa obalu totiž netreba vždy brať až tak doslova, táto kniha očarí aj formou. Má tkanú väzbu, mimoriadne kvalitný papier, krásnu a voňavú tlač. Okrem zábavného a nadšením prekypujúceho predslovu od spisovateľa a satirika Christophera Buckleyho obsahuje aj chronologický prehľad života Raya Bradburyho v literárnom a historickom kontexte. A, samozrejme, poviedky. Sto vtipných, temných, dojemných a mimoriadne silných príbehov, ktoré iskria nápadmi, poznaním a múdrosťou.