Ktoré knižky inšpirujú našich vedcov?

Andrea Fedorovičová

Získajte tipy na čítanie priamo od tých najpovolanejších.

Trojica uznávaných slovenských vedcov nám prezradila svoje knižné preferencie. Foto: Martina Juríčková, Martin Bystriansky, Pavol Zachar. Grafika: CVTI SR

Mnohí z nás si vedcov predstavujú, ako sú po večeroch nosmi zapichnutí v odborných štúdiách, dokonca viacerí z nich neraz povedali, že ani nemajú čas na čítanie inej než odbornej literatúry.

Pomaly sa však končí Mesiac knihy, a tak sme sa rozhodli opýtať sa ich, ktorú populárno-náučnú knižku si najviac obľúbili a aké publikácie by sme rozhodne nemali prehliadnuť.

Veríme, že vám ich tipy poslúžia ako inšpirácia.

Peter Celec

molekulárny biológ z Ústavu molekulárnej biomedicíny UK

Obľúbené knihy Petra Celeca.

Obľúbené knihy Petra Celeca od Billa Brysona

Bill Bryson: Stručná história takmer všetkého
Mojím úplne najobľúbenejším autorom vedecko-popularizačných kníh je Bill Bryson. Jeho top knižkou pre mňa je určite Stručná história takmer všetkého. Ide o prehľad vedou krížom cez rôzne odbory. Neviem posúdiť hĺbku vo fyzike či v astronómii, ale v rámci niekoľkých odborov, ktorým by som rozumieť mal, opísal históriu kľúčových objavov dokonale a s vtipom, ktorý knihu robí mimoriadne čitateľnou. Ak má niekto záujem o vedu, jej históriu, chce získať prehľad, ale aj motiváciu, vrelo odporúčam.

Bill Bryson: Ľudské telo
Viaceré knižné pohľady na pandémiu, žiaľ, odporúčať nemôžem, a tak ostatnou naozaj dobrou knihou, ktorá by patrila do kategórie vedecko-populárnej literatúry a ktorú som čítal, respektíve skôr počul, bola opäť kniha Billa Brysona Ľudské telo. Nepatrí medzi novinky, pri štýle autora však nepochybujem, že sa bude páčiť každému, kto po nej siahne. Žiadne prerekvizity z fyziológie alebo patofyziológie nie sú potrebné.

Lucia Balážová

samostatná vedecká pracovníčka z Ústavu experimentálnej endokrinológie BMC SAV, v. v. i.

Obľúbené knihy Lucie Balážovej.

Obľúbené publikácie Lucie Balážovej

Jürgen Thorwald: Storočie chirurgov
Mojou najobľúbenejšou populárno-náučnou knihou je Storočie chirurgov. Táto kniha je zmesou histórie, medicíny a vedy s prímesou brutality. Je dôkazom, že poznanie a vedecký pokrok významne ovplyvňuje kvalitu nášho života. Kniha prináša prehľad najväčších míľnikov v chirurgii a ukazuje, že tomu, čo je pre nás dnes v zdravotnej starostlivosti vysokým štandardom, predchádzalo obdobie špinavých rúk a obyčajný zápal znamenal rozsudok smrti.

Svojtka & Co: Veľká kniha o veľkých traktoroch
Momentálne prostredníctvom tejto knižky spolu so synom hravou formou objavujeme malé aj veľké stroje. Donedávna som netušila, koľko rôznych traktorov a kombajnov existuje a aké majú široké využitie.

Pavol Čekan

biochemik

Výber kníh Pavla Čekana.

Výber kníh Pavla Čekana

Vladimír Marko: Lieky, ktoré zmenili svet
Úprimne priznávam, že ako vedec veľa populárno-náučných kníh nečítam. Myslím si, že aj moji kolegovia by povedali to isté. Prirodzene máme tendenciu čítať skôr vedecké a výskumné publikácie. Určite však existuje viacero veľmi dobrých populárno-náučných kníh. Z nich odporúčam napríklad Lieky, ktoré zmenili svet. Okrem iného potvrdzujú to, že mnoho významných vedeckých objavov sa udialo ako dôsledok náhody. Podporovať zvedavosť a bádanie je preto omnoho dôležitejšie, ako si myslíme.

B. Kovár, O. Zajac, L. Benediková: Epidémie v dejinách
Kniha Epidémie v dejinách zase pomôže získať iný pohľad na pandémiu, ktorú väčšina z nás nikdy predtým nezažila a s ktorou sa spája veľké množstvo poloprávd. Možno je lepšie prečítať si ju s odstupom času po tom, čo celý svet bojoval s koronavírusom. Pomôže vám pochopiť, že s vysokou pravdepodobnosťou to nebola posledná pandémia, ktorej ľudstvo čelilo, a mali by sme sa poučiť a neopakovať chyby z minulosti.

Kate Bingham: The Long Shot: The Inside Story of the Race to Vaccinate Britain
Kniha približuje unikátny príbeh z britského prostredia o tom, ako sa autorke podarilo zabezpečiť vývoj vakcíny na ochorenie COVID-19 Spojenému kráľovstvu. Kniha pre nás môže byť inšpiráciou v tom, ako by mohla vyzerať skutočná spolupráca medzi súkromným, akademickým a vládnym sektorom. Deklaruje, že spoločný cieľ, vytrvalosť a odhodlanie môžu priniesť aj vo veľmi krátkom čase neuveriteľné výsledky.