Budúcnosť – para z výfuku?


Budúcnosť – para z výfuku?

Najrevolučnejšie auto desaťročia je podľa Nemeckého centra manažmentu (CAM) vodíková Toyota Mirai. Mirai v japončine znamená budúcnosť. Je vodík budúcnosťou automobilizmu?

Vodíkový pohon sa považuje za jedno z možných riešení pre automobilizmus budúcnosti, hoci sa s týmto najjednoduchším chemickým prvkom zatiaľ ešte len experimentuje. Pritom prvé vodíkové auto je podstatne staršie ako tie, čo jazdia na benzín.

V roku 1807, teda pred 210 rokmi, francúzsko-švajčiarsky konštruktér François Isaac de Rivaz (1752 – 1828) zostrojil vôbec prvé vozidlo so spaľovacím motorom. Ako palivo pre pohon slúžil vodík, ktorý sa miešal so vzduchom, motor dokonca používal elektrické zapaľovanie – no tu sa podobnosti so súčasnými spaľovacími motormi končí. Vozidlo bolo naozaj viac experiment ako využiteľný dopravný prostriedok.

Vízia Jeremyho Clarka

Po pokusoch Isaaca de Rivaz zažívali vodíkové autá len pomalý rozvoj a ostatné typy automobilov, vrátane elektromobilov ich jasne predstihli. Sporadicky sa síce objavovali pokusy s vodíkom ako palivom pre autá, no prvé vozidlo poháňané palivovými článkami, teda spôsobom, keď sa vodík nespaľuje v motore, ale v palivových článkoch slúžiacich na výrobu elektriny, vzniklo až v roku 1959 – išlo o traktor Allis-Chalmers. Prvým automobilom s vodíkovými článkami bol GM Electrovan z roku 1966. Až potom sa seriózne rozbehli experimenty s vodíkom vo väčšom množstve.

Z hľadiska milovníkov áut (zdôrazňujeme – milovníkov, nie odborníkov), ktorí majú navyše ekologické myslenie, možno považovať za významný míľnik vo vzťahu k vodíkovým autám rok 2008. Vtedy v celosvetovo sledovanej automobilovej relácii Top Gear britskej stanice BBC, si trio moderátorov-šoumenov zobralo na paškál Hondu FCX Clarity, elektrické auto, ktoré však energiu nezískava z batérií, ale z vodíkového článku. Je známe, že moderátori relácie si neberú servítky pred ústa a sú veľmi kritickí k alternatívnym pohonom. Po teste vodíkovej hondy James May vyhlásil: Pre budúcich sto rokov je toto najvýznamnejšie auto. Večne ironický Jeremy Clark, ktorý využije každučkú príležitosť, len aby zosmiešnil Jamesa, však teraz pozorne počúval kolegove názory, dokonca o vozidlo prejavil záujem! A keď sám otestoval auto na vodík, vyhlásil: Vodík – to je budúcnosť automobilizmu!

ukážka vodíkového auta

Nevyčerpateľný zdroj

Vodíkový pohon má veľkú šancu, že to bude práve on, čo v budúcnosti môže nahradiť hlavnú technológiu 20. storočia – spaľovací motor na benzínový či naftový pohon.

Tradičné fosílne zdroje sa nahrádzajú z dvoch dôvodov. Prvým je ich vyčerpateľnosť, druhým sú emisie.

Vodík je takmer nevyčerpateľný zdroj zastúpený v mnohých podobách a vozidlá s vodíkovým pohonom sa nepodieľajú na zvyšovaní emisií skleníkových plynov, pretože z ich výfukov vychádza len vodná para. Preto sa niet čo čudovať, že existuje značné množstvo projektov, ktoré sa usilujú o to, aby sa stal vodíkový pohon životaschopným variantom tradičných palív. Aj keď vo výrobe vodíka zatiaľ dominuje výroba z fosílnych palív, najmä zo zemného plynu, dá sa vyrobiť mnohými inými spôsobmi a z rôznych zdrojov. Princíp výroby vodíka tkvie v elektrolýze vody, pri ktorej jednosmerný prúd pri prechode vodným roztokom štiepi chemickú väzbu medzi vodíkom a kyslíkom. V budúcnosti sa počíta s výrobou vodíka pomocou jadrovej energie alebo biomasy. Ďalší spôsob výroby vodíka poskytuje priemyslová využiteľnosť prírodných procesov. Pri rozklade organických látok sa s prispením niektorých baktérií uvoľňuje vodík, čo je predmetom záujmu genetickýchinžinierov.

 

Autor: redakcia Quark

Foto: Toyota

Viac sa dočítate v časopise Quark (číslo 5/2017).

Uverejnila: ZVČ

 

Viac o vodíkových autách, ako aj iných zaujímavých témach, sa dočítate v časopise Quark (číslo 5/2017), ktorý nájdete v novinových stánkoch alebo si ho môžete predplatiť v elektronickej alebo papierovej verzii na www.quark.sk.

Súvisiace:

Články
Na kontinente extrémov
15. máj. 2017
Poézia jari
22. máj. 2017
Hore
Bratislavská vedecká cukráreň
Atmosféra počas TVT 2018
QUARK
Publikácie Veda v CENTRE
Aurelium - centrum vedy
CVTI SR 80. výročie
Veda v Centre
Prechod VK na VND - zima
Geosyntetika 2019
kúpa časopisov jún 2016
TVT 2018 články
TAG Ženy vo vede
TAG Slovenská veda
TAG História
TAG Spektrum vedy
TAG Rozhovor
TAG Publikácia
TAG Zaujímavosti vo vede
TAG Centrum vedy
TAG Mládež
TAG QUARK
banner záhrady
Zaujímavosti vo vede
Zriedkavé choroby zahŕňajú 5000 až 8000 život ohrozujúcich alebo chronicky oslabujúcich chorôb.
Zistite viac