Liečivo molnupiravir proti ochoreniu COVID-19 je podozrivé z nových mutácií vírusu

Galina Lišháková
Andrea Fedorovičová

Vedci sa obávajú, že liečivo môže spôsobiť nákazlivejšie a nebezpečnejšie varianty koronavírusu.

Na obrázku je výskumníčka, ktorá sa díva do mikroskopu. Obrázok ilustruje výskum SARS-CoV-2. Zdroj: iStockphoto.com

Na obrázku je výskumníčka, ktorá sa díva do mikroskopu. Fotografia ilustruje výskum vírusu SARS-CoV-2. Zdroj: iStockphoto.com

Viacerí vedci sa obávajú, že liečivo molnupiravir podávané proti ochoreniu COVID-19 môže spôsobiť nákazlivejšie a nebezpečnejšie varianty vírusu SARS-CoV-2. O podozrení vážne píšu viaceré svetové médiá vrátane významných vedeckých časopisov NatureScience. Hoci vychádza z nerecenzovanej štúdie uverejnenej na medicínskom portáli medRxiv, niektorí vedci považujú predpoklady jej autorov za závažné.

Molnupiravir je liečivo farmaceutickej firmy Merck pôvodne vyvinuté na liečbu chrípky. V roku 2021 sa však vo väčšine rozvinutých krajín sveta začal podávať proti ochoreniu COVID-19. Jeho výrobca tvrdil, že bude účinkovať aj proti prípadným ďalším variantom vírusu, lebo je navrhnutý tak, aby v genetickom kóde vírusu (RNA) vytvoril chyby, a tak zabránil jeho ďalšiemu šíreniu v organizme.

Podľa spravodajského portálu Boomberg výskumníci už pred schválením liečiva varovali, že môže spôsobiť problematické mutácie. Prevážil však názor, že ide o veľkého hráča, ktorý zvráti pandémiu – no nie spôsobom, o akom sa hovorí dnes.

Našli v genóme vírusu stopy molnupiraviru?

Prieskum vírusových genómov uvedený v novej nerecenzovanej štúdii naznačuje, že ľudia liečení týmto liečivom vytvárajú nové varianty vírusu, ktoré nielenže zostávajú životaschopné, ale šíria sa i ďalej, uvádza sa na portáli Science.

Podľa časopisu Nature výskum vyše 13 miliónov sekvencií vírusu SARS-CoV-2 odhalil aj také, ktoré nesú „odtlačky prstov“ molnupiraviru.

Stopy v sekvenčných údajoch o genóme vírusu si začal všímať Ryan Hisner, nezávislý výskumník z amerického štátu Indiana. Hisner tvrdí, že množstvo línií genómu nesie oveľa viac mutácií než ich najviac príbuzné línie a že väčšinu týchto genetických zmien vyvolal práve molnupiravir.

Analýza globálnych sekvencií ukázala, že presila podozrivých línií v roku 2022, čiže rok po schválení molnupiraviru, podstatne vzrástla. Tiež sa oveľa viac objavovali v sekvenčných údajoch z krajín, kde sa liečivo používalo (Spojené štáty, Spojené kráľovstvo a Austrália), než v údajoch z krajín, ktoré ho neschválili (Francúzsko a Kanada).

Merck v štúdii nevidí presvedčivé argumenty

Farmaceutická firma Merck v reakcii na tieto dôkazy vyhlásila, že ich považuje za nepriame. Autori štúdie podľa nej predpokladajú, že mutácie boli spojené s liečbou molnupiravirom bez presvedčivých argumentov, že vírusové sekvencie, ktoré skúmali, pochádzajú od pacientov, ktorí sa ním liečili.

Rustem Ismagilov z Kalifornskej technickej univerzity v Pasadene, ktorý sa zaoberá problematikou globálneho zdravia, hovorí, že štúdia podčiarkuje potrebu rýchlo zmerať akékoľvek riziko, ktoré molnupiravir z hľadiska vytvárania nových variantov vírusu SARS-CoV-2 predstavuje, a porovnať ho s prínosmi liečiva. Svoj názor odôvodňuje tým, že „ak hráme ruskú ruletu, mali by sme radšej poznať naše šance“.

Zdroje: Reuters, Nature, Science, medRxiv, Boomberg,