Výskumníci z Ústavu molekulárnej biológie SAV dokázali, že mliečny proteín môže blokovať koronavírus

Mohol by byť prospešnou doplnkovou liečbou.

Pohár s mliekom. Zdroj: iStockphoto.com

Okrem vakcín je dôležitý aj vývoj doplnkových antivírusových liekov na utlmenie pretrvávajúcej pandémie COVID-19, ktorú spôsobuje ťažký akútny respiračný syndróm zapríčinený koronavírusom.

Výskum vedcov z Ústavu molekulárnej biológie SAV, v. v. i., a Medical University of Vienna potvrdil, že glykoproteín z ľudského mlieka – laktoferín –, jeho bioaktívny produkt laktofericín, ako aj syntetický peptid odvodený od laktofericínu blokujú infekciu SARS-CoV-2 v bunkových kultúrach.

Výsledky najnovšej štúdie, ktorú viedol imunológ Vladimír Leksa, zverejnili v prestížnom časopise Frontiers in Immunology. Článok vyšiel pod názvom Blockade of TMPRSS2-mediated priming of SARS-CoV-2 by lactoferricin (Blokáda primingu SARS-CoV-2 sprostredkovaného TMPRSS2 laktofericínom). Prírodné a syntetické peptidy odvodené od laktoferínu tak podľa tejto práce môžu slúžiť na podporu prevencie a liečby ochorenia COVID-19.

Laktoferín a imunita

Laktoferín je transportný glykoproteín prítomný napríklad v slinách, materskom mlieku alebo slzách. Je produkovaný tiež neutrofilnými leukocytmi. V organizme viaže voľné železo, čím spoločne s transferínom znižuje jeho plazmatickú hladinu.

„Laktoferín sa po trávení štiepi pepsínom v žalúdku, čím vzniká bioaktívny prírodný peptid laktofericín. Ako antimikrobiálna látka môže byť ešte účinnejší v porovnaní s laktoferínom,“ objasňuje mechanizmus blokády Vladimír Leksa. Laktoferín má mnoho antimikrobiálnych aktivít a často sa využíva ako prostriedok na posilnenie imunity.

Laktofericín v boji proti koronavírusu

„V štúdii sme dokázali, že laktofericín znižuje proteolytickú (štiepi bielkoviny) aktivitu ľudského enzýmu TMPRSS2, ktorý je prítomný v pľúcnych bunkách, kde nezámerne uľahčuje vstup koronavírusu do buniek,“ opisuje Leksa. Keď sa jeho aktivita zníži prírodným laktofericínom alebo syntetickými peptidmi, infekcia buniek sa blokuje.

„Naše doterajšie výsledky ukazujú, že nielen ľudský laktoferín, ale aj jeho bioaktívne produkty trávenia môžu pôsobiť ako ochrana pred covidom, čo môže mať terapeutické aj preventívne účinky,“ dodáva imunológ.

„Laktoferín je vo vysokých koncentráciách prítomný v mlieku, mliečnych výrobkoch a potravinových doplnkoch. Ústne podávaný laktoferín má veľký klinický prínos v humánnej, najmä novorodeneckej medicíne, a považuje sa za bezpečný a bez vedľajších účinkov,“ hovorí Leksa, podľa ktorého je laktoferín lacný a široko dostupný kandidát na doplnkovú terapiu pri liečbe covidu.

Pitie mlieka ako prevencia pred ochorením COVID-19 však nestačí, hoci laktoferín a jeho bioaktívne peptidy sú pre zdravie užitočné nielen u novorodencov. „Laktoferín nie je zázračný liek a mal by sa považovať len za doplnok očkovania a iných antivírusových terapeutických stratégií,“ prízvukuje vedec.

Kravské, kozie alebo ovčie mlieko a syry sú v rôznej forme bežnou súčasťou našej stravy. „Laktoferíny, získané z rôznych druhov cicavcov, však môžu vykazovať rôzne antikoronavírusové schopnosti. Ich liečebné kapacity proti enzýmu TMPRSS2 ešte musíme preskúmať,“ vysvetľuje Leksa.

Zdroj: TS SAV