Jete priveľa proteínov? Pozor na kardiovaskulárne ochorenia, varujú vedci

Významnú úlohu podľa nich zohráva práve bielkovina leucín, nachádzajúca sa v živočíšnych produktoch.

Jesť priveľa živočíšnych bielkovín môže byť podľa vedcov nebezpečné. Zdroj: iStockphoto.com

Vedci z Lekárskej fakulty Pittsburskej univerzity objavili potenciálne zdravotné riziká spojené s diétami s vysokým obsahom bielkovín. Vo svojej štúdii, publikovanej v odbornom časopise Nature Metabolism, totiž odhalili zložitý mechanizmus, ktorý môže pri vysokom príjme bielkovín akcelerovať rozvoj aterosklerózy, teda stavu vyznačujúceho sa stuhnutými a zúženými tepnami. Problém môže nastať už vtedy, ak viac ako 22 percent vášho denného príjmu tvoria bielkoviny.

Prečo môže príliš veľa bielkovín poškodiť vaše srdce?

Výskum zahŕňajúci malé pokusy na ľuďoch a zvieratách zdôrazňuje významnú úlohu aminokyseliny, zvanej leucín, ktorá sa nachádza práve v živočíšnych produktoch, ako sú vajcia, hovädzie mäso či mlieko. Leucín bol identifikovaný ako kľúčový hráč pri aktivácii imunitných buniek, ktoré prispievajú k hromadeniu aterosklerotických plakov, čím sa podľa vedcov zvyšuje riziko tohto ochorenia.

Profesor kardiológie a hlavný autor štúdie Babak Razani varuje pred navýšením bielkovín v strave a prostredníctvom svojho výskumu sa usiluje o zvyšovanie povedomia o rizikách súčasného trendu. Diéty s vysokým obsahom bielkovín môžu podľa jeho slov vaše zdravie i značne poškodiť. „Zvýšenie príjmu bielkovín nie je všeliek,“ hovorí. „Verím, že tento výskum naštartuje diskusiu o úprave stravy takým spôsobom, ktorý môže ovplyvniť funkciu tela na molekulárnej úrovni a súčasne tlmiť riziká ďalších chorôb,“ dodáva.

Výskum stavia na Razaniho predchádzajúcej práci z roku 2020, v ktorej po prvý raz poukázal na súvislosť medzi vysokým obsahom bielkovín v strave a zvýšeným rizikom aterosklerózy v prípade myší.

Od Petriho misiek k ľuďom: sledovanie účinkov bielkovín

Razani spolupracoval na výskume aj s Bettinou Mittendorferovou, expertkou na metabolizmus z Missourskej univerzity v Kolumbii, a v sérii podrobných experimentov na bunkách, myšiach a ľuďoch skúmal zasa vplyv aminokyselín na progresiu ochorenia spoločne s celým tímom vedcov, na čele ktorého stáli Xiangyu Zhang a Divye Kapoorová.

„Dôkladné výskumy ukázali, že aminokyseliny, ktoré sú stavebnými kameňmi proteínu, môžu vyvolať ochorenie prostredníctvom špecifických signálnych mechanizmov a zmeniť metabolizmus buniek,“ konštatuje Mittendorferová. „Malé imunitné bunky vo vaskulárnom systéme, nazývané makrofágy, môžu teda vyvolať napríklad rozvoj aterosklerózy,“ podčiarkla vedkyňa.

Podľa odborníkov narúša nadmerný príjem bielkovín funkciu makrofágov – imunitných buniek, ktoré sa podieľajú na odstraňovaní odpadu z buniek –, následkom čoho sa zhoršujú aterosklerotické stavy.

Ktorá strava je pre vás optimálna?

Okrem samotnej detekcie príčiny vzniku aterosklerózy sa štúdia venuje aj potenciálnym výhodám takzvanej presnej výživy. Cestou by do budúcnosti mala byť podľa vedcov personalizácia stravy, vďaka ktorej budú môcť odborníci podrobne preskúmať zníženie rizika kardiovaskulárnych ochorení bez toho, aby nútili ľudí vzdať sa výhod bielkovín, ktoré pomáhajú udržiavať svalstvo a podporujú silu organizmu.

Začne sa revolúcia v prístupe k strave a prevencii chorôb?

Nateraz Razani odporúča prehodnotiť diéty bohaté na bielkoviny, najmä na tie s vysokým obsahom leucínu, a obhajuje vyvážený prístup k výžive. Pozornosť pritom obracia aj na rastlinné proteíny, ktoré majú hladiny leucínu nižšie.

Rastlinné bielkoviny obsahujú preukázateľne menej leucínu. Zdroj: iStockphoto.com

„Na stravu sa treba pozerať ako na celok. Jedzte také jedlá, ktoré neúmyselne nezhoršia zdravie vášho srdca a vašich ciev,“ uzatvára Razani.

Vedec verí, že vďaka ďalším výskumom budú odborníci schopní prispôsobiť stravovacie odporúčania individuálnym zdravotným potrebám. Štúdie, venované tejto problematike, by podľa neho mohli dokonca potenciálne spôsobiť revolúciu v tom, ako pristupujeme k strave a prevencii chorôb.

Zdroj: earth.com