Cukor urýchľuje starnutie buniek, ukázal výskum

Výskum na vzorke žien stredného veku ukázal, že každý gram pridaného cukru urýchľuje epigenetické starnutie.

Žena drží pred ústami lyžičku s kockami cukru.

Len pár gramov cukru stačí na to, aby sa urýchlil biologický proces starnutia. Ilustračný obrázok. Zdroj: iStockphoto.com

Ľuďom, ktorí jedia veľa cukru, tikajú biologické hodiny rýchlejšie. K takémuto zisteniu dospeli vedci z USA. Toto poznanie by mohlo vysvetľovať, ako prispievajú potraviny obsahujúce veľké množstvo pridaného cukru k rozvoju metabolických ochorení a znižujú strednú dĺžku života.

Cukor a starnutie

Výskumná skupina okolo odborníčky na výživu a verejné zdravie Dorothy Chiuovej z Kalifornskej univerzity v San Franciscu (UCSF) zistila, že potraviny a nápoje s vyšším obsahom pridaného cukru urýchľujú starnutie buniek. Naopak, strava bohatá na vitamíny a minerály, ale s malým množstvom cukru alebo žiadnym pridaným cukrom sa spája s nižším biologickým vekom.

V rámci štúdie, ktorá bola uverejnená v odbornom časopise JAMA Network Open, vedci skúmali 342 žien s priemerným vekom 39 rokov. Štúdia patrí medzi prvé svojho druhu, ktoré skúmajú súvislosť medzi konzumáciou pridaného cukru a epigenetickým starnutím.

Jednotlivé účastníčky štúdie prijímali denne rôzne vysoké dávky voľných cukrov (pridané cukry vrátane tých, ktoré sa prirodzene vyskytujú v mede a sirupoch, ako aj v ovocných a zeleninových džúsoch a koncentrátoch džúsov). Ženy konzumovali od 2,7 gramu po 316 gramov cukru denne vo forme sladkostí, nealkoholických sladených nápojov a iných sladkých potravín. V priemere prijali 61,5 gramu pridaného cukru denne.

Výber z potravín s vysokým obsahom cukru (koláče, ananás, cukríky, džús, kola, čokoláda, ochutený jogurt). Zdroj: iStockphoto.com

Výber potravín s vysokým obsahom cukru. Zdroj: iStockphoto.com

Striedmosť a nižší biologický vek

Vedci odobrali každej účastníčke vzorku slín, ktorú analyzovali, aby zistili aktuálny stav jej epigenetických hodín. Ide o pomerne nový ukazovateľ biologického veku, ktorý charakterizuje zdravotný stav a proces starnutia človeka presnejšie, ako to umožňujú ukazovatele chronologického veku.

Autori uvádzajú, že ženy, ktoré denne konzumovali vitamíny, minerály a vlákninu a ktorých strava obsahovala dostatok živín spájaných s protizápalovými a antioxidačnými účinkami, mali výrazne mladšie bunky, a teda nižší biologický vek ako ostatné účastníčky.

Najvýraznejší účinok pozorovali u žien, ktoré preferovali stredomorskú stravu. Tento výsledok je v súlade so súčasnými odporúčaniami na zdravé stravovanie, uvádza Chiuová.

Stačí aj pár gramov cukru navyše

Vedci skúmali tiež to, ako vplýva konzumácia dodatočného cukru, respektíve potravín obsahujúcich cukor, na organizmus. Zistili, že len pár gramov cukru stačí na to, aby sa urýchlil biologický proces starnutia – a to i v prípade, že sa človek stravuje zdravo. „Toto je pravdepodobne jeden z mnohých dôvodov, prečo nadmerná konzumácia cukru stojí v ceste dlhému a zdravému životu,“ uviedla spoluautorka štúdie Elissa Epelová.

Podľa vedcov by však tieto epigenetické zmeny mohli byť zvratné. „Je možné, že zrieknutie sa desiatich gramov cukru denne počas dlhšieho obdobia posunie späť biologické hodiny o viac ako 2 mesiace,“ hovorí spoluautorka štúdie Barbara Laraiaová z Kalifornskej univerzity v Berkeley. Na presnejšie posúdenie uvedenej skutočnosti sú však potrebné ďalšie dlhodobé štúdie.

Zdroj: UCSF, science.ORF.at