Mladé talenty priniesli inovatívne riešenia a technológie na finále BioInnovation Award

Podujatiu Lifbee Academy dominovala inteligentná očná maska na suché oči a výroba novej generácie vzácneho korenia.

Víťazný tím Lorum. Zdroj: Samuel Rajnoha

Piatok 9. február 2024 patril v Novej Cvernovke inovátorom. Z celého Slovenska a Česka prišli vedci, skúsení a začínajúci podnikatelia, investori a inovačná scéna, aby sa stretli na 4. ročníku podujatia BioInnovation Award, organizovanom Lifbee Academy. Finále dominovalo inovatívne riešenie na suché oči a technológia výroby novej generácie vzácneho korenia.

Inteligentná očná maska

Ak ste aj vy typ, ktorý trávi večery alebo dokonca z dôvodu práce celé dni pred obrazovkou, tak ste sa už určite stretli s nepríjemným pocitom podráždených a unavených očí. Na tento problém si posvietil tím Lorum, ktorý tvorili študentka medicíny Sára Fellnerová a softvérový vývojár Marek Gálik. Po niekoľkých rozhovoroch s lekármi a ľuďmi, ktorých trápi tento problém, sa rozhodli priniesť vedecky podložené riešenie. Inteligentnú očnú masku, ktorá môže byť prelomová pri nepríjemnom stave suchého oka.

Vo finále im kritické otázky kládli vedci, odborníci a investori, napríklad viceriaditeľ českého inovačného centra i&i Prague David Stíbal alebo viceprezident operácie klinického dodávateľského reťazca zo spoločnosti SanaClis Marián Kulich, alebo investor Michal Nešpor z Crowdberry. Všetky ich otázky ustáli a vedeli na ne odpovedať.

„Naša výhra je pre nás odmenou a zároveň záväzkom pokračovania v tom, čo robíme. Najbližšie obdobie bude plné vylepšovania a zdokonaľovania súčasného prototypu,“ vyjadril sa softvérový inžinier Marek.

Publikum Lifbee Finále, BioInnovation Awards. Zdroj: Samuel Rajnoha

Publikum Lifbee finále, BioInnovation Awards. Zdroj: Samuel Rajnoha

Nová generácia šafranu

Lifbee Academy každý rok organizuje celovečerné podujatie, kde sa majú príležitosť stretnúť vedci, investori, podnikatelia a odborníci z priemyslu a spoločne povzbudiť mladý talent, aby prerazil. „To najdôležitejšie pri startupoch je odvaha. Nie je dôvod sa báť, lebo tí, ktorí už niekedy pri inovácii zlyhali, sú tí najcennejší ľudia. Získali skúsenosť, na ktorej vedia ďalej stavať,” dodal Jiří Moss, výkonný riaditeľ bioinovačného centra i&i Prague.

Okrem medicínskych inovácií sme sledovali tímy rastlinných biológov, biotechnológov alebo dokonca neuromarketérky, ako hľadali riešenie na zlepšenie udržateľnosti potravinového systému. V porote Enviro Labu vyberali víťaza Katarína Kretter z OZV ENVI-PAK, riaditeľ výskumu Igor Pipíška z CVV a environmentalista Martin Šebesta.

Víťazný tím Spicy Cells zložený z biotechnologičky Šarloty Kaňukovej, mikrobiologičky Elišky Ulmanovej a molekulárneho záhradkára Mateja Zámečníka, vyhral hlavnú cenu Enviro Labu a tiež aj Cenu Publika. Všetkých presvedčil ich výskum a inovatívne pestovanie vzácneho korenia šafranu, ktorému sa tím rastlinných biológov venoval počas niekoľkých mesiacov v Lifbee Academy. Novú inovatívnu generáciu šafranu by chceli uviesť na indický trh a vyrábať v rastlinných bunkách.

Na pódium prišla tímu odovzdať finančnú odmenu Lucia Štefánková z Nadácie Tipsport. Z Holandska pricestovala významná odborníčka na cirkulárnu ekonomiku Andrea Orsag, aby sa podelila o skúsenosti s aplikáciou udržateľných princípov, s ktorými sa stretla v rámci svojej zahraničnej praxe. Jej príhovor spojil inovátorov a inšpiroval ich k ďalšiemu rozvoju slovenskej a českej vedy.

Prikladáme aj link so záznamom zo živého vysielania: https://fb.watch/qbvUgYynfD/.

Zdroj: TS Lifbee Academy