Čo sa vám najviac páčilo z rubriky: Technika

Marián Zelenák

Nestihli ste si prečítať najčítanejšie články z rubriky Technika, ktoré sme pre vás v roku 2022 pripravili? Prinášame vám niekoľko z nich.

Grafika: Najčítanejšie články: Technika

Zdroj obrázku: iStockphoto.com. Grafika: Michaela Ádám Mašánová

Slovenský startup BioX Technologies vyvíja potravinárske zariadenie pre vesmírne posádky

Ide o automat, ktorý bude pestovať spirulinu a vyrábať z nej jedlú pastu. Slovenský startup BioX Technologies vyvíja zariadenie, ktoré by spirulinu získavalo z kvapalného roztoku a zároveň ju premieňalo na potravinu v uzavretom cykle. Startup na ňom pracuje v rámci programu MELLiSA, ktorý je súčasťou výskumu Európskej vesmírnej agentúry (ESA). MELLiSA sa zameriava na podporu ľudského života vo vesmíre i na Zemi, pričom sa inšpiruje prirodzeným pozemským ekosystémom, v ktorom nič nevyjde nazmar. Zaoberá sa napríklad aj pestovaním jedla a recykláciou plynov.

Spoznajte príbeh rímskej veslice Danuvina Alacris a nazrite do života Rimanov na Slovensku

Experti z Fakulty architektúry a dizajnu Slovenskej technickej univerzity v Bratislave pripravili virtuálnu realitu. Loď Danuvina Alacris, postavená len s použitím rímskych technologických postupov z dobových materiálov, sa plavila po Dunaji z nemeckého Ingolstadtu až do Rumunska. Bolo to vyvrcholenie medzinárodného projektu Living Danube Limes, ktorý trval od 15. júla 2022 do 4. novembra 2022. Od roku 2023 bude vystavená v každom pilotnom mieste jeden rok.

Andrej Kunca: Chceli by sme, aby sa náš vynález dostal do sveta a pomohol čo najväčšiemu počtu ľudí

Trojica vedcov Ing. Andrej Kunca, PhD., Ing. Michal Lalík, PhD., Ing. Juraj Galko, PhD., si počas tohtoročného Týždňa vedy a techniky prevzala Cenu za vedu a techniku v kategórii Vedecko-technický tím roka. Tím získal ocenenie za výskum a vývoj ekologicky akceptovanej metódy ochrany rastlín pred škodlivými druhmi hmyzu a za patentovaný objav: Nosič biologicky aktívneho organizmu (BAO). Za tím zo strediska Národné lesnícke centrum – Lesnícka ochranárska služba v Banskej Štiavnici (NLC – LOS) sa rozprávame s Andrejom Kuncom.

Jakub Kraľovanec: Mosty by ľuďom mali slúžiť aspoň sto rokov

Jakub Kraľovanec zo Stavebnej fakulty Žilinskej univerzity v Žiline si počas tohtoročného Týždňa vedy a techniky prevzal Cenu za vedu a techniku v kategórii Osobnosť vedy a techniky do 35 rokov za vynikajúce výsledky počas doktorandského štúdia, nadpriemerné publikačné aktivity a vedecký prínos vo výskume inžinierskych konštrukcií a mostov. Inžinier v rozhovore pre portál VEDA NA DOSAH rozpráva o svojich doterajších skúsenostiach zo Slovenska i zahraničia a približuje, čo ho ako mladého výskumníka najviac motivuje či aké záľuby si počas pandémie na odreagovanie sa od technického sveta obľúbil.

Webbov teleskop je zrejme po strete s mikrometeoritmi vážnejšie poškodený

Vedci odhadujú, že Vesmírny ďalekohľad Jamesa Webba je po strete s mikrometeoritmi pravdepodobne vážnejšie poškodený. Webbov teleskop má životnosť približne 20 rokov. Podľa magazínu Forbes však treba rátať s tým, že strety s vesmírnymi telesami a kozmické podmienky budú postupne poškodzovať jeho zrkadlá a slnečný štít.

Jozef Živčák: Budúcnosť akýchkoľvek technológií stojí najmä na nekonvenčne aplikovaných materiáloch

Profesor biomedicíny a dekan Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach Jozef Živčák si v piatok na Týždni vedy a techniky prevzal ocenenie za prepájanie technického vzdelávania a popularizácie vedy, návrh a realizáciu inovatívnych formátov popularizačných podujatí a tvorbu koncepcie a návrh exponátov na svetovú výstavu EXPO 2020 v Dubaji. V rozhovore pre portál VEDA NA DOSAH rozpráva o úspechoch, ktoré sa mu podarilo v spolupráci s kolegami dosiahnuť a na ktoré je právom hrdý, i o tom, nakoľko sme na Slovensku pripravení na aplikáciu moderných vodíkových technológií.

Sonda DART od NASA zasiahla asteroid v historicky prvom teste planetárnej obrany

Po desiatich mesiacoch letu vo vesmíre sa v pondelok podarilo sonde agentúry NASA v programe DART (Double Asteroid Redirection Test) zasiahnuť asteroid, čím sa demonštrovala schopnosť odkloniť vesmírne teleso, ak by hrozila potenciálna zrážka so Zemou. Ide vôbec o prvý úspešný pokus takzvanej technológie planetárnej obrany na svete.

Slovensko bude mať ešte tento rok nový superpočítač

Nový superpočítač, ktorý Slovensku pomôže čiastočne znížiť investičný dlh v oblasti vysokovýkonného počítania (HPC), bude prístupný vedcom a výskumníkom zo Slovenskej akadémie vied, všetkým verejným vysokým školám a aj slovenským podnikateľom a inštitúciám verejnej správy. Systém Devana za približne dva milióny bude inštalovaný vo Výpočtovom stredisku Slovenskej akadémie vied, v.v.i., v Bratislave.

V rubrike Technika máme pre vás pripravených vyše 1 200 článkov, videí, podcastov a kvízov. Ak máte nápady na zaujímavé témy z oblasti vedy a techniky, neváhajte nás kontaktovať na vnd[@]cvtisr.sk