Preskočiť na obsah Preskočiť na pätu (NCP VaT)
VEDA NA DOSAH – váš zdroj informácií o slovenskej vede

Českí vedci vyvinuli prvky pre inteligentné koľajnice. Mohli by zvýšiť bezpečnosť

VEDA NA DOSAH

Testovanie senzorov potrvá ešte dva až tri roky. Skúšajú ich aj na regionálnej trati v Taiwane.

Inteligentné senzory monitorujúce stav železničných koľajníc. Zdroj: Jan Prokopius/VUT

Inteligentné senzory monitorujúce stav železničných koľajníc. Zdroj: Jan Prokopius/VUT

Českí vedci vyvinuli prvky, ktoré dokážu pomocou elektroniky a špeciálnych materiálov transformovať za pár minút bežnú koľajnicu na inteligentnú. Pôvodne bolo cieľom projektu, na ktorom participovala aj Fakulta strojného inžinierstva VUT v Brne, pomáhať s údržbou rizikových miest na trati a slúžiť ako systém včasného varovania.

Okrem diagnostiky stavu trati sa odborníci aktuálne zameriavajú i na vývoj riešenia, ktoré by pomohlo odhaliť poškodenie prechádzajúcich vlakov, znížiť náklady na ich opravu alebo zabrániť nehode.

Inteligentné senzory, ktoré pomáhajú s údržbou rizikových miest na trati a slúžia ako systém včasného varovania, napríklad pri zosuve pôdy na trať, predstavili českí výskumníci ešte na jar 2021. Systém, ktorý dokáže sám vyhodnotiť, že sa s koľajnicou stalo niečo neštandardné, a obratom odošle správu, testovali dva roky, okrem iného aj na regionálnej trati v Taiwane.

Podľa Zdeňka Hadaša z Ústavu mechaniky telies, mechatroniky a biomechaniky Fakulty strojného inžinierstva VUT v Brne skúšky ukázali, že technológia funguje celkom spoľahlivo v zime i lete. Výsledky z tamojšej trate máme v cloude za zlomok sekundy, tvrdia vývojári.

Výskumníci majú dnes v rukách už rozsiahlu databázu zaznamenaných prejazdov vlakov a umelá inteligencia hľadá na trati nepretržite parametre, pomocou ktorých algoritmy sledujú jej stav koľajníc a porovnávajú dáta, aby bolo možné v prípade zmeny stavu podloží, hroziaceho poškodenia či veľkého opotrebovania včas zasiahnuť.

Okrem toho by sa systém podľa českých vedcov dal využiť aj na monitoring prechádzajúcich koľajových vozidiel. Senzory sú totiž také citlivé, že dokážu rozpoznať, keď sa niektorý z vlakov odkláňa od bežného technického štandardu. Cieľom je vytvoriť riešenie, ktoré diagnostiku zautomatizuje.

Senzory by sa v takom prípade dali využiť nielen na sledovanie vlakov, ale tiež električiek. Poškodené koľajové vozidlá totižto ničia trať a, naopak, poškodená trať kazí po nej sa pohybujúce vozidlá.

Česi veria, že o ich senzor bude záujem i vo svete, ďalší vývoj a testovanie algoritmu však potrvajú ešte dva až tri roky.

Zdroj: TS VUT v Brne, České noviny

(af)

CENTRUM VEDECKO-TECHNICKÝCH INFORMÁCIÍ SR Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky