Preskočiť na obsah Preskočiť na pätu (NCP VaT)
VEDA NA DOSAH – váš zdroj informácií o slovenskej vede

Za nárast turbulencií môže klimatická zmena, tvrdia britskí vedci

VEDA NA DOSAH

Štúdiu, ktorej sa venujú už desať rokov, publikovali teraz v odbornom časopise Geophysical Research Letters.

Za zvýšený výskyt turbulencií môže klimatická zmena. Zdroj: iStockphoto.com

Vplyvom dýzového prúdenia sa turbulencie budú vyskytovať aj v bezoblačnej oblasti. Zdroj: iStockphoto.com

Turbulencie lietadiel na severoatlantickej trase sa za posledných 44 rokov zvýšili o 55 percent. Ich častejší výskyt zaznamenali aj nad Európou, Blízkym východom a južnou časťou Atlantického oceána. Môže za to klimatická zmena, tvrdia vedci. Štúdiu nedávno publikovali v časopise Geophysical Research Letters.

Odborníci z Univerzity v Readingu v Spojenom kráľovstve desať rokov študovali turbulencie odohrávajúce sa v čistom vzduchu, ktorým sa piloti len ťažko vyhnú. Dnes majú výskumníci v rukách aj dôkaz. „Nárast sa už začal a v budúcnosti sa bude pravdepodobne ešte zväčšovať,“ potvrdil profesor Paul Williams.

Zvýšený výskyt turbulencií spôsobujú väčšie rozdiely v rýchlosti vetra vo vysokých nadmorských výškach. Asi 8 až 11 kilometrov nad zemským povrchom fúka od západu na východ silný vietor, ktorý vzniká z rozdielu teplôt medzi rovníkom a pólmi Zeme. Tento jav sa nazýva dýzové prúdenie (angl. jet stream).

Treba investovať do kvalitnejších radarov

Podľa Williamsa by letecké spoločnosti mali investovať do zlepšených systémov predpovedania a detekcie turbulencií, aby v nasledujúcich dekádach boli schopné zabrániť nárazom silnejšieho vetra do lietadiel.

Súčasné radary dokážu zachytiť turbulencie v búrkových oblastiach, no turbulencie odohrávajúce sa v bezoblačnom pásme sú pre ne neviditeľné a ťažko detegovateľné. Môžu však zaznamenať aspoň štruktúru a tvar dýzového prúdenia, ktoré sa tak potom dá ľahšie analyzovať.

Následky môžu byť veľmi nepríjemné

Pasažieri sú silným turbulenciám vystavení len výnimočne, ale ich dôsledky môžu byť veľmi nepríjemné. Ako zdôrazňuje BBC, neraz vedú k zraneniam či dokonca k smrti. Často totiž prichádzajú celkom nečakane vo chvíľach, keď mnohí pasažieri nie sú na palube pripútaní. Ak cestujete lietadlom, dbajte na to, aby ste mali za každých okolností zapnutý bezpečnostný pás. To vás podľa Williamsa ochráni aj pri tých najväčších hádzaniach lietadlom.

Turbulencie stoja letecký priemysel nemalé peniaze. Len USA stráca na turbulenciách 150 až 500 miliónov dolárov ročne – táto suma zahŕňa opravy opotrebovaných lietadiel a zvýšené náklady na palivo, keďže piloti v snahe vyhnúť sa lokalitám s predpokladaným výskytom turbulencií spaľujú viac pohonných látok.

Zdroj: BBC, Geophysical Research Letters

(af)

CENTRUM VEDECKO-TECHNICKÝCH INFORMÁCIÍ SR Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky