Preskočiť na obsah Preskočiť na pätu (NCP VaT)
VEDA NA DOSAH – váš zdroj informácií o slovenskej vede

Airbus prekonal rekord v najdlhšom lete bezpilotného lietadla

VEDA NA DOSAH

Bezpilotné lietadlo Zephyr S poháňané solárnou energiou je vo vzduchu už 27. deň.

Airbus Zephyr S nad oblakmi. Zdroj: Airbus

Airbus Zephyr S. Zdroj: AIRBUS

Airbus Zephyr S, označovaný aj ako dron alebo pseudosatelit, prekonal rekord v dĺžke letu z roku 2018 už po 26. dni vo vzduchu. Včera, t. j. 13. júla, o tom informoval spravodajský portál BBC news.

Zephyr S letí vysoko v atmosfére, aby sa vyhol obchodnej leteckej doprave a nepriaznivému počasiu. Cez noc ho udržujú vo vzduchu palubné batérie, takže nemusí zastavovať, aby si doplnil palivo.

Letové údaje ukazujú, že lietadlo štartovalo z testovacej oblasti v Arizone, odkiaľ letelo do Belize v Strednej Amerike a potom späť. Airbus pre BBC povedal, že nemôže let komentovať. Avšak Tim Robinson, šéfredaktor časopisu Aerospace, vyjadril názor, že nový rekord otvára dvere pre praktické využitie lietadla pri vojenských operáciách, ale aj ako pomoc pri katastrofách.

Ľahkosť dosahuje vďaka špeciálnym materiálom

„Môže poskytovať snímky ako satelit, ale nemusí pritom obiehať okolo Zeme. To znamená, že môže zostať v jednom bude a dodávať neustále aktualizácie (satelit preletí okolo tej istej oblasti Zeme len dvakrát počas dňa – pozn. red.). Oproti satelitom, ktoré sa vo všeobecnosti po vypustení nemôžu vrátiť na Zem, má ďalšiu kľúčovú výhodu – vracia sa,” povedal Robinson pre BBC news. Dodal: „Navyše môžete na ňom aktualizovať senzory, znížiť jeho zaťaženie, vylepšiť ho novou technológiou.”

Zephyr S má rozpätie krídel 28 metrov a pri vzlete môže mať hmotnosť nanajvýš 75 kilogramov – informuje armadnizpravodaj.cz. Zároveň objasňuje, že to všetko je možné vďaka špeciálnej konštrukcii a špeciálnym materiálom, ako sú napríklad uhlíkové vlákna. Dodáva, že energiu jeho elektrickým motorom dodávajú lítiovo-iontové batérie Amprius, ktoré spolu vážia 24 kilogramov.

Tie sa počas letov dobíjajú pomocou solárnych článkov z galia a arzénu, umiestnených na krídlach a výškovke. Nejde však o bežné solárne batérie, aké poznáme zo striech domov a vidieckych slnečných elektrární, ale o extrémne ľahký plastový materiál, ktorý funguje ako solárne batérie.

Airbus Zephyr S na Zemi. Zdroj: AIRBUS

Napriek tomu, že Zephyr S môže byť vzdialený tisíce kilometrov, dá sa obsluhovať z akéhokoľvek miesta na Zemi. Zdroj: AIRBUS

Zephyry S môžu nahradiť poškodené satelity

Prvé dva stroje si objednalo Ministerstvo obrany Veľkej Británie v roku 2016 za 10,5 milióna libier (vyše 12,3 milióna eur) – píše armadnizpravodaj.cz. Počíta s nimi ako so záložnou sieťou telekomunikácií, ktorú by mohlo použiť v prípade straty spojovacích satelitov na obežnej dráhe, ak by napríklad boli poškodené alebo zničené. Jeden Zephyr S už totiž pri skúškach dokázal, že zo svojej bežnej letovej hladiny, čo je 23,2 kilometra nad Zemou, nahradí až 250 štandardne rozmiestnených staníc mobilných telefónov. Teraz to overuje aj americká armáda.

Pozrite si

Drony Zephyr S by mohli slúžiť aj ako alternatívne zdroje navigačných dát na miestach, kde nebude fungovať GPS. Vzhľadom na stále rastúcu schopnosť protidružicových zbraní by v niektorých ohľadoch mohli nahradiť zničené satelity, a to takmer okamžite a s veľmi nízkymi nákladmi. Pre podobné stroje sa isto nájde ešte množstvo ďalších úloh.

Pocta Chrisovi Kelleherovi

Zephyr vyvinul Chris Kelleher, člen výskumného tímu britskej armády, ktorý zomrel v roku 2015. Leteckí operátori oslávili 27. deň Zephyru S na oblohe odkazom na jeho dedičstvo. Dráhou lietadla nakreslili na oblohe UK (iniciály United Kingdom (UK) of Great Britain – Spojené kráľovstvo Veľkej Británie) a línie, ktoré mali pripomínať základné obrysy Stonehenge (obradného miesta vytvoreného z veľkých kamenných blokov, ktoré vzniklo v období 2500 – 2000 rokov pred Kristom v blízkosti britského mestečka Amesbury – pozn. red.).

Zdroje: BBC news, armadnizpravodaj.cz
(GL)

CENTRUM VEDECKO-TECHNICKÝCH INFORMÁCIÍ SR Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky