NASA vyvíja pre vesmírne misie robot nového typu. Podobá sa na hada

Stroj bude skúmať náročné terény na rôznych vesmírnych telesách, planétach a mesiacoch.

Nový robot NASA sa podobá na hada. Zdroj: NASA

NASA vyvíja pre vesmírne misie celkom nový typ robota, ktorý sa konštrukciou podobá na hada.

Robot s označením EELS (Exobiology Extant Life Surveyor) mal pôvodne slúžiť na prieskum Saturnovho ľadového mesiaca Enceladus.

Vývojári z NASA totiž ešte v roku 2019, keď ho začali konštruovať, predpokladali, že by sa stroj mohol dostať cez úzke otvory do oceánu pod ľadovým povrchom mesiaca.

V súčasnosti ho NASA považuje za vhodný pre rozličné terény. Informuje o tom v článku na svojej stránke.

Sto kilogramov a štyri metre

Aktuálna verzia robota označená ako EELS 1.0 váži približne 100 kg, má dĺžku 4 metre a 10 segmentov s otáčavými závitmi, ktoré zabezpečujú pohyb. Vedci zároveň testujú rozličné závity, ktoré robotu poslúžia pri skúmaní rôznych povrchov. Vo finálnej verzii by mal mať 48 motorov.

Keďže sa na vzdialenejších vesmírnych telesách nebude dať ovládať zo Zeme v reálnom čase, má byť autonómny a orientovať sa bude podľa 3D mapy svojho okolia, ktorú si vytvorí pomocou lidaru a štyroch párov stereo kamier.

Nový robot časom doplní súčasné technológie – robotické vozidlá s klasickými kolesami či prvú vesmírnu helikoptéru Ingenuity–, ktoré NASA na prieskum povrchov rôznych vesmírnych telies už využíva.

Kedy by mohol byť vývoj robota EELS dokončený a kedy bude použitý pri prvej vesmírnej misii, zatiaľ však nevieme.

Zdroje: DSL, NASA