Vrtuľník Ingenuity sa už po štyridsiaty raz preletel po Marse

Posledný let, najdlhší od minulého júna, prekonal hranicu ôsmich preletených horizontálnych kilometrov.

Helikoptéra Ingenuity. Zdroj: Wikimedia Commons

Ingenuity, prvý vrtuľník Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) na červenej planéte, pokračuje a prekonáva hranice svojej misie na Marse.

Úrad NASA zverejnil správu, že Ingenuity uskutočnil nedávno svoj 40. let na Marse, ktorý bol zároveň jeho tretím v tomto roku. Napriek tomu, že pôvodne s ním plánovali podniknúť len päť letov a musel prečkať marťanskú zimu, malý vrtuľník je stále pri sile a blíži sa k oslave svojho druhého výročia na planéte.

Celkovo prekonal už osem kilometrov

Vrtuľník Ingenuity, ktorý váži iba 1,8 kilogramu, dokončil svoj 40. let vo štvrtok 19. januára 2023, keď vyletel do výšky 10 metrov a preletel vzdialenosť 178 metrov. Podarilo sa mu nabrať rýchlosť 3,2 metra za sekundu a zostať vo vzduchu viac ako 90 sekúnd. Posledný let bol najdlhším od minulého júna a prekonal hranicu ôsmich preletených horizontálnych kilometrov.

Ingenuity má dve kamery: jedna je čiernobiela a používa sa na navigáciu a druhá je farebná. Zo svojej navigačnej kamery poslal na Zem aj obrázok. Táto kamera smeruje priamo nadol, aby sledovala počas letu pevninu pod sebou.

Galériu fotografií z posledného letu si môžete pozrieť na stránke https://mars.nasa.gov/mars2020/multimedia/raw-images/?begin_sol=681&end_sol=681&af=HELI_NAV,HELI_RTE.

Počas 40. letu vrtuľník cestoval z oblasti s názvom Airfield Z do oblasti Airfield Beta, kde sa pripojil k roveru Perseverance, ktorý skúma deltu rieky kráteru Jezero.

Viac o Ingenuity

Dňa 19. apríla 2021 sme boli svedkami historickej udalosti – helikoptéra Ingenuity (Vynachádzavosť) sa stala prvým lietadlom v histórii, ktoré uskutočnilo riadený let na inom vesmírnom telese. Let trval 39,1 sekundy v maximálnej výške troch metrov nad povrchom Marsu. Vzhľadom na veľkú vzdialenosť medzi Marsom a Zemou bol let autonómny, čiže pilotovaný palubnými navádzacími, navigačnými a riadiacimi systémami s algoritmami vyvinutými tímom JPL (Jet Propulsion Laboratory v Pasadene v Kalifornii).

Zdroj: dsl, space, VEDA NA DOSAH