Dnes by mal japonský modul SLIM pristáť na Mesiaci

Zuzana Šulák Hergovitsová

Pristávanie modulu bude možné sledovať naživo. Ak sa podarí, bude Japonsko piatou krajinou, ktorá pristála na Mesiaci.

Japonský lunárny modul

Japonský lunárny modul SLIM. Zdroj: JAXA

Japonská kozmická agentúra (Japan Aerospace Exploration Agency, JAXA) je v napätom očakávaní. Dnes by mal na Mesiaci pristáť jej lunárny modul SLIM (Smart Lander for Investigating Moon). Pristávanie by malo podľa odhadov agentúry trvať 20 minút.

Japonsko by sa tak mohlo stať piatou krajinou, ktorej sa podarilo pristáť na Mesiaci, a to po Sovietskom zväze, USA, Číne a Indii. Ide o opätovný pokus krajiny vychádzajúceho slnka pristáť na Mesiaci.

Lunárnu sondu SLIM vyniesla raketa H-2A z kozmodrómu na japonskom ostrove Tanegšima 6. septembra 2023. JAXA vo svojej tlačovej správe z 15. januára 2024 potvrdila, že sonda SLIM je pripravená na pristátie na základe vyhodnotenia výsledkov zozbieraných od jej vyslania na obežnú dráhu Mesiaca.

Prípravy na mesačné pristátie vrcholia

Dňa 25. decembra 2023 sonda úspešne vstúpila na obežnú dráhu Mesiaca. JAXA prešla 10. januára 2024 do fáz príprav na zostup. Zostupový manéver bol úspešne vykonaný a dokončený 14. januára 2024. Od tejto chvíle JAXA vykonáva zostupový manéver a dnes sa perigeum zníži na výšku 15 kilometrov. SLIM potom začne s pristávacím manévrom okolo 16.00 hod. SEČ (20. januára 2024 približne o 0.00 hod. japonského času). Pristátie na Mesiaci je naplánované na 16.20 hod. SEČ (20. januára 2024 približne o 0.20 hod. japonského času).

Podarí sa Japonsku úspešne pristáť na Mesiaci?

Očakávania sú veľké. V prípade, že sa to Japonsku tentoraz podarí, bude to pre japonský vesmírny a lunárny program triumf aj vzhľadom na nedávny neúspešný pokus USA, ktorý stroskotal na problémoch komerčného lunárneho modulu Peregrine spoločnosti Astrobotic s únikom paliva.

Práve v deň očakávaného návratu zvyškov modulu Peregrine na Zem by mal na Mesiaci pristáť japonský modul SLIM. Podľa vyhlásenia americkej vesmírnej spoločnosti Astrobotic mala sonda vstúpiť do atmosféry Zeme približne vo štvrtok 18. januára 2024 o 22.00 hod. nášho času. Po tom, čo zhorí v atmosfére, by mali prípadné trosky bezpečne dopadnúť v oblasti južného Tichého oceána.

Plánovaný výskum Mesiaca

Japonský lunárny modul SLIM a röntgenový teleskop XRISM budú v prípade úspešného pristátia na Mesiaci, ktoré je naplánované v kráteri Shioli, skúmať vzorky mesačných hornín a pátrať po vode. Kráter Shioli má priemer menší ako 300 metrov.

Vybavenie modulu obsahuje aj optický navigačný systém s mapami vytvorenými na základe údajov získaných z japonskej orbitálnej sondy SELENE, ktorá štartovala v roku 2007. Na palube modulu sú aj dva malé pohyblivé roboty Lunar Excursion Vehicle 1 (LEV-1) a Lunar Excursion Vehicle 2 (LEV-2). Malé sondy sú uspôsobené na pohyb po kamenistej mesačnej pôde. JAXA vyvinula sondu LEV-2 spolu s japonským výrobcom hračiek Takara Tomy.

Presnejšie pristávanie

Ako píše na svojej stránke Inštitút vesmírnych a astronomických vied JAXA (Institute of Space and Astronautical Science, ISAS), modul bude testovať technológie, ktoré by mali byť použité pri ďalších lunárnych misiách. Podľa ISAS nastane vďaka pristávaciemu modulu SLIM kvalitatívny posun, ktorý umožní pristátie „tam, kde chceme, a nie len tam, kde je to jednoduché, ako to bolo predtým. Vďaka tomu bude možné pristávať na planétach, ktoré sú ešte chudobnejšie na zdroje ako Mesiac“.

Údaje sa získajú prieskumom Mesiaca a budú použité pre program Artemis, na ktorom participujú americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA), Európska vesmírna agentúra (ESA), Kanadská vesmírna agentúra (CSA) a Japonská kozmická agentúra (JAXA). V rámci programu Artemis plánuje aj Japonsko podobne ako ESA vyslať na Mesiac po prvý raz vlastného astronauta.

Pristáť na Mesiaci nie je jednoduchá operácia

Ako uviedol pre ORF.science Marin Tajmar, odborník na vesmírne technológie z Technickej univerzity v Drážďanoch, pristátie na Mesiaci je oveľa komplikovanejšou záležitosťou ako vypustenie satelitu na obežnú dráhu Zeme.

Ide o viaceré okolnosti, ktoré môžu skomplikovať pristávanie modulu: chýbajúce signály GPS pre navigáciu kozmickej lode, nízka gravitácia, žiadna spomaľujúca atmosféra, oneskorené rádiové signály zo Zeme, nerovný povrch a možné poškodenie pristávacieho modulu v dôsledku rozvíreného mesačného prachu.

Priamy prenos z pristávania

Priamy prenos počas zostupu modulu SLIM sa bude vysielať na oficiálnom YouTube kanáli Japonskej vesmírnej agentúry s názvom JAXA Channel 19. januára 2024 od 15.00 hod. SEČ. Priamy prenos s českým komentárom bude možné sledovať aj na českej stránke kosmonautix.cz od 15.50 hod. SEČ.

Misia na Mars

Japonsko plánuje aj prieskumnú misiu na Mars. Projekt JAXA s názvom Výskum marťanských mesiacov (MMX) chce v rokoch 2024 až 2025 vyslať sondu k marťanským mesiacom Fobos a Deimos. JAXA chce preskúmať oba mesiace a zozbierať vzorky pôdy z Fobosu. Cieľom misie je nájsť stopy o pôvode Marsu a indície možného života. Vzorky majú byť dopravené na Zem v kapsule v roku 2029.

Zdroj: orf.science, JAXA (1, 2), Astrobotic, NASA, kosmonautix.cz, ISAS