Prvý komerčný lunárny modul na Mesiaci zrejme nepristane

Lunárny modul Peregrine má technické problémy. Historicky prvé pristátie súkromného modulu na Mesiaci sa pravdepodobne neuskutoční.

Modul Peregrine vo vesmíre

Prvá snímka lunárneho modulu Peregrine vo vesmíre. Kamera je umiestnená na vrchole paluby užitočného zaťaženia a v popredí je vidieť viacvrstvovú izoláciu (MLI). Narušenie MLI je prvou vizuálnou stopou, ktorá sa zhoduje s telemetrickými údajmi poukazujúcimi na chybu pohonného systému. Zdroj: Astrobotic

Po včerajšom úspešnom štarte rakety Vulcan Centaur spoločnosti United Launch Alliance (ULA) z rampy SLC-41 kozmodrómu Cape Canaveral Space Force Station na Floride všetko nasvedčovalo tomu, že USA budú ďalšou krajinou, ktorej sa podarí pristáť na Mesiaci.

Po úspešnom štarte nastali komplikácie

Hlavný náklad rakety, pristávací lunárny modul Peregrine spoločnosti Astrobotic s vedeckým vybavením NASA, sa oddelil od nosnej rakety približne 50 minút po štarte vo výške 500 km nad povrchom.

Ako v tlačovej správe informovala spoločnosť Astrobotic, lunárny modul Peregrine začal po úspešnom oddelení od rakety Vulcan spoločnosti United Launch Alliance prijímať telemetrické údaje prostredníctvom siete NASA Deep Space Network. Všetko fungovalo podľa plánu:

„Avionické systémy, vyrobené spoločnosťou Astrobotic, vrátane primárnej jednotky na spracovanie príkazov a údajov, ako aj tepelné, pohonné a energetické regulátory sa zapli a fungovali podľa očakávania. Po úspešnej aktivácii pohonných systémov sa Peregrine dostal do bezpečného prevádzkového stavu. Bohužiaľ, potom sa vyskytla chyba, ktorá zabránila Astroboticu dosiahnuť stabilnú orientáciu na Slnko.“

Porucha pohonného systému

Prvé zistenia ukázali, že problém spôsobila porucha pohonného systému. Okrem toho kým sa nepodarilo zmeniť orientáciu modulu na Slnko a batériu dobiť, nabitie batérie dočasne dosiahlo nízku úroveň.

O niečo neskôr však spoločnosť Astrobotic uverejnila ďalšiu správu, podľa ktorej uniká z landera Peregrine palivo. Vyzerá to tak, že tento poznatok definitívne zmaril nádeje spoločnosti Astrobotic aj NASA na pristátie na Mesiaci.

Hoci ešte Astrobotic ani NASA nevydali oficiálne stanovisko, v ktorom by potvrdili neúspech misie, vyhliadky spoločnosti Astrobotic stať sa prvou súkromnou firmou s modulom na Mesiaci sa pravdepodobne nenaplnia.

Zmarené nádeje

V poslednej správe zverejnila spoločnosť Astrobotic snímku modulu Peregrine vo vesmíre a oznámila, že batéria je dobitá. Tím Astroboticu, ktorý je v pohotovosti už viac než 24 hodín, pracuje na opätovnom vyhodnocovaní prichádzajúcich údajov.

Svoje stanovisko k aktuálnej situácii okolo ostro sledovaného lunárneho modulu Peregrine, ktorý je súčasťou misie Artemis, vydala aj NASA.

„S vesmírnymi letmi sa spája mnoho výziev a my sme nesmierne hrdí na tímy Astroboticu a NASA, ktoré nás v rámci projektu Artemis posunuli o krok bližšie k robotickému návratu na povrch Mesiaca. Tento model dodávateľskej služby je pre agentúru prvý. Keď je niečo nové, spája sa s tým vyššie riziko,“ uviedol Joel Kearns, jeden z vysokých predstaviteľov NASA. Podľa stanoviska je NASA aj naďalej odhodlaná „podporovať našich komerčných dodávateľov pri zvládaní veľmi náročnej úlohy posielania vedy a technológií na povrch Mesiaca“.

NASA a spoločnosť Astrobotic pracujú na identifikovaní hlavnej príčiny a vypracovaní ďalšieho plánu, o ktorom budú priebežne informovať na svojich stránkach.

Zdroj: Astrobotic (1, 2, 3), NASA