Fotku Tomáša Slovinského opäť vybrali za Geovedeckú snímku dňa

Pre fotografa je to už deviate ocenenie jeho práce.

Záber polárnej žiary s názvom Aurora, ktorý odfotil slovenský astrofotograf Tomáš Slovinský. Autor: Tomáš Slovinský

V stredu 24. novembra 2021 publikovala americká Univerzitná asociácia pre výskum vesmíru (USRA) Geovedeckú snímku dňa, ktorej autorom je Slovák Tomáš Slovinský. Fotografia pochádza z nórskeho Tromsa a zachytáva mimoriadne jasnú polárnu žiaru nad Nórskym morom.

Geovedecká snímka dňa (The Earth Science Picture of the Day alebo EPOD) zdôrazňuje rôznorodé procesy a javy, ktoré formujú našu planétu a naše životy. Zhromažďuje a archivuje fotografie, snímky, grafiku a umelecké diela s krátkymi vysvetleniami a odkazmi, ktoré ilustrujú úkazy na planéte.

Pre Tomáša Slovinského je to už deviate takéto ocenenie jeho práce v poradí. V minulosti jeho zábery už šesťkrát vybrali aj za Astronomickú snímku dňa NASA.

Fotografia s názvom Aurora nad Nórskym morom vznikla 27. októbra v skorých ranných hodinách. Práve v tomto čase sa jasnou polárnou žiarou za svitu mesiaca rozžiarila celá pláž. Jasná polárna žiara sa dokonca odrážala na vodnej hladine a svojím jasom prežiarila aj mesiac. V strede fotografie si môžete všimnúť aj známy asterizmus – Veľký voz zo súhvezdia Veľkej medvedice.

Pre fotografa to nie je jediné ocenenie, ktoré za posledné dni získal. Nedávno ho oslovil objaviteľ asteroidov Štefan Kürti a odovzdal mu zápis do katalógu týchto nebeských telies. Asteroid s názvom Slovinsky 2013 CA196 sa nachádza v Hlavnom páse asteroidov vo vzdialenosti približne troch astronomických jednotiek od Slnka, teda približne 450 miliónov kilometrov.

V súčasnosti je pomenovaných 22 870 asteroidov z celkového počtu viac ako 1,15 milióna dodnes objavených malých telies slnečnej sústavy. Štefan Kürti objavuje asteroidy takmer celý svoj život a podobným spôsobom už v minulosti potešil viacero známych slovenských osobností, napríklad Miroslava Žbirku či Anastáziu Kuzminovú.

Zdroj: Tlačová správa Česko-slovenskej astronomickej tlačovej agentúry, EPOD