Pozrite si 5 fotografií Tomáša Slovinského, ktoré ocenila NASA

Denisa Koleničová

Je medzi nimi zachytená nočná obloha nad oravskou dedinou aj Južný kríž pri sopke Villarrica v Chile.

Koláž fotografií Tomáša Slovinského s jeho portrétom. Zdroj fotografií: Tomáš Slovinský. Zdroj šablóny: rawpixel.com

Tvorbu slovenského astrofotografa Tomáša Slovinského ocenil Národný ústav pre letectvo a vesmír (NASA) už päťkrát tým, že jeho fotografiu označil za Astronomickú snímku dňa.

Stal sa tak najúspešnejším fotografom z hľadiska počtu zverejnených fotografií.

Múzeum slovenskej dediny

Ako prvú ocenila NASA v decembri roku 2019 Slovinského snímku hviezdnej oblohy, ktorú zachytil v Múzeu slovenskej dediny v Zuberci.

Skanzen Oravskej dediny v Zuberci - Zimné hviezdy (Od Veľkého voza po “padajúcu hviezdu”). Zdroj: Tomáš Slovinský

Skanzen oravskej dediny v Zuberci – Zimné hviezdy (Od Veľkého voza po „padajúcu hviezdu”). Zdroj: Tomáš Slovinský

Záber sa stal astronomickou snímkou dňa pre dátum 24. 12. 2019.

Panoráma svetelného znečistenia

Ďalšie ocenenie prišlo v apríli 2020. NASA vtedy uverejnila panorámu, na ktorej astrofotograf zachytil úroveň svetelného znečistenia.

Panoráma svetelného znečistenia. Zdroj: Tomáš Slovinský

Záber sa stal Astronomickou snímkou dňa pre dátum 8. 4. 2020.

Mliečna cesta

V októbri 2020 ocenila NASA Slovinského fotografiu zimnej Mliečnej cesty, okolo ktorej zachytil niekoľko meteorov z roja Kvadrantíd.

Farebné kvadrantidy. Zdroj: Tomáš Slovinský

Farebné Kvadrantidy. Zdroj: Tomáš Slovinský

Záber sa stal Astronomickou snímkou dňa pre dátum 21.10. 2020.

Oblúk Galaxie nad krétskou plážou

Fotografia, ktorú NASA ocenila v novembri 2020, vznikla v lete na ostrove Kréta.

Aj pri tejto snímke chcel Tomáš Slovinský poukázať na problém svetelného znečistenia. Svetlá z plážových reštaurácií totiž pohltili kus nočnej oblohy, ktorá sa rozprestierala na ostrovom.

Na fotografii astrofotograf zachytil oblúk Galaxie, dve jasné planéty – Jupiter a Saturn, farebné žiarenie airglow i spomienku na letnú kométu Neowise.

Svetlo a krása. Pláž Elafonissi, Kréta. Zdroj: Tomáš Slovinský

Záber sa stal Astronomickou snímkou dňa pre dátum 16. 11. 2020.

Južný kríž pri sopke Villarrica

Posledný Slovinského záber, ktorý NASA uverejnila, vznikol počas decembrovej expedície v Chile. Astrofotograf ju absolvoval spolu s Petrom Horálkom, Mariánom Runkasom a Josefom Kujalom.

Na fotografii zachytil aktivitu sopky Villarrica, najznámejšie južné súhvezdie Južný kríž a mnoho ďalších astronomických úkazov.

Sopka a kríž. Zdroj: Tomáš Slovinský

Záber sa stal Astronomickou snímkou dňa pre dátum 25. 1. 2021.