Výskumníci zachytili papagáje, ktoré používajú paličky na udržanie rytmu

Simona Schwarz

Kakadu čierny má výzor aj talent hodný rockovej hviezdy.

Vedci zozbierali vyše dvesto paličiek a semien rastlín, ktorými papagáje vyťukávajú do stromov svoje ľúbostné piesne. Zdroj: iStockphoto.com

Vedci zozbierali viac ako dvesto paličiek a semien rastlín, ktorými papagáje vyťukávajú do stromov svoje ľúbostné piesne. Zdroj: iStockphoto.com

Výskumný tím pod vedením Roberta Heinsohna publikoval 13. septembra zaujímavú štúdiu. Počas jej dvojročného trvania vedci sledovali papagáje kakadu hniezdiace v austrálskom národnom parku Kutini-Payamu. Ukázalo sa, že samce kakadu používajú nástroje, ktoré si samy upravujú podľa vlastnej kreativity a vlastných preferencií.

Vedci zozbierali celkovo viac ako dvesto kusov paličiek a veľkých semien rastlín, ktorými papagáje vyťukávajú do stromov svoje ľúbostné piesne. Po odohraní koncertu ich však zahadzujú v štýle rockových hviezd lámajúcich gitary na pódiu. Ich predstavenia si môžete pozrieť v nasledujúcom videu.

Dokážu udržať rytmus

Kakadu vynakladajú nemalé úsilie na prilákanie samičky. Spievajú, točia sa a, samozrejme, používajú svojpomocne vyrobené hudobné nástroje. Ich ťukanie je rytmické a každý z pozorovaných papagájov má svoj jedinečný štýl. Podľa toho si aj upravujú nájdené paličky alebo tvrdé obaly semien.

Samičky sledujú celý priebeh rituálu od nájdenia vhodného materiálu cez jeho úpravu až po samotné vystúpenie.

Na rozdiel od primátov sa v prípade papagájov takéto používanie nástrojov považuje za veľmi nezvyčajné, obzvlášť keď jeho cieľom nie je získanie potravy. Podľa slov biologičky Alice Auerspergovej z Univerzity veterinárnej medicíny vo Viedni väčšina voľne žijúcich papagájov nástroje nepoužíva. Podobné správanie bolo pri iných druhoch zatiaľ pozorované len v zajatí.

Ukážka Hudobných nástrojov, ktoré používa kakadu čierny na privábenie samičky. Zdroj: D. Appleby