Video: Ako ďalej bez antibiotík?

Čo všetko priniesla éra používania antibiotík pre ľudstvo? Napriek obrovskému prínosu antibiotík stále zomiera celosvetovo najviac ľudí na infekčné ochorenia. Vo vyspelých krajinách je síce situácia iná, ale fenomén antibiotickej rezistencie aj tu možnosti liečby zásadne komplikuje.

Antibiotiká sú prírodné látky, ktoré spomaľujú alebo úplne zastavujú rast mikroorganizmov. Pomáhajú telu bojovať s baktériami. Antibiotiká používa v podstate každý z nás, život bez nich si už nevieme ani predstaviť. V súčasnosti je kríza antibiotík vyvolaná mohutným rozšírením antibiotickej rezistencie. Znovu sa ako obrovský problém vracajú niektoré ochorenia, ktoré sú rezistentné voči väčšine antibiotík, napr. tuberkulóza. Veda musí hľadať inú výbavu „zbraní” na infekčné ochorenia. Vyžaduje si to nové poznanie princípov fungovania patogénov, lepšie poznanie ich prirodzených nepriateľov a kombináciu niekoľkých princípov potlačenia rastu nežiaducich mikroorganizmov.

Kto je Ján Turňa

Prof. RNDr. Ján Turňa, CSc. je vedec, molekulárny biológ, vedúci Katedry molekulárnej biológie na Prírodovedeckej fakulte UK v Bratislave a generálny riaditeľ Centra vedecko-technických informácií SR v Bratislave. Vo svojej vedeckovýskumnej práci sa zaoberá molekulárnou biológiou prokaryotov, reguláciou génovej expresie a využitím metód molekulárnej biológie v biotechnológii.

Čo je Veda v CENTRE

Vedecké kaviarne pod názvom Veda v CENTRE pravidelne raz do mesiaca organizuje pre širokú verejnosť Národné centrum pre popularizáciu vedy a techniky v spoločnosti pri Centre vedecko-technických informácií SR (CVTI SR) v Bratislave.

(OG)