Liečivý zázrak: vedci sledovali prvýkrát, ako orangutan používa rastlinu na hojenie rán

Dospelý samec si niekoľkokrát namazal rozhryzenú šťavu z listov len na svoju ranu, ktorá sa mu do piatich dní zacelila.

Rakusova rana pred ošetrením rany (vľavo) a dva mesiace po (vpravo). Zdroj: Armas/Safruddin

Rakusova rana pred ošetrením (vľavo) a dva mesiace po ňom (vpravo). Zdroj: Armas/Safruddin

Ľudia nie sú ani zďaleka jediným známym zvieraťom, ktoré využíva prírodu ako lekárničku na utíšenie svojich bolestí a neduhov. Vedci v Indonézii pozorovali orangutana sumatrianskeho, ako si sám liečil veľké zranenie na tvári rastlinnou pastou. Je to podľa nich zrejme prvýkrát, čo sa podarilo zaznamenať voľne žijúceho živočícha, ako sa stará o otvorenú ranu pomocou rastliny s preukázateľne liečivými účinkami.

Pomohla mu liečivá rastlina

Primatologička Isabelle Laumerová z Inštitútu Maxa Plancka s kolegami pozorovala samca orangutana menom Rakus v sumatrianskom národnom parku Gunung Leuser, ktorý viac ako pol hodiny venoval príprave, konzumácii a opakovanej aplikácii známej liečivej rastliny do otvorenej rany na tvári. Bádatelia sa domnievajú, že zranenie utrpel v boji s konkurenčnými orangutaními samcami.

Dospelý samec, ktorému odhadujú vek na 30 rokov, si niekoľkokrát namazal rozhryzenú šťavu z listov na svoju ranu, až kým ju úplne celú nepokryl. Keďže neaplikoval rastlinu na žiadne iné časti tela, Laumerová a jej kolegovia sa domnievajú, že si zranenie liečil úmyselne.

Rakus začal starostlivo zbierať listy z popínavej rastliny Fibraurea tinctoria tri dni po tom, ako si odborníci prvýkrát všimli otvorenú ranu. F. tinctoria sa dlhodobo používa v tradičnej medicíne na liečbu rán a ochorení, ako sú cukrovka, úplavica a malária.

Analýza chemického zloženia rastliny odhalila, že má antibakteriálne, protizápalové, protiplesňové a antioxidačné vlastnosti, ktoré napomáhajú hojeniu. Pôsobí tiež ako analgetikum, uľavuje od bolesti, následná aplikácia rastlinnej hmoty a zakrytie rany môžu slúžiť tiež ako ochrana proti hmyzu.

Listy z Fibraurea tinctoria. Zdroj: Saidi Agam/Suaq Project/PA

Liečenie bolo premyslené

Orangutan si tekutinu z listov začal opakovane aplikovať na tvár počas siedmich minút. Rozžuvané listy rozmazával na ranu, kým ju úplne nepokryl, a rastlinou sa kŕmil dlhšie ako pol hodiny. Pasta a listy zrejme pomohli – vedci nezaznamenali žiadne známky infekcie a rana sa do piatich dní uzavrela. Po mesiaci sa úplne zahojila a zostala po nej len malá jazva.

Podľa vedcov Rakus vedel, že si aplikuje liek – orangutany totiž túto konkrétnu rastlinu jedia len veľmi zriedka a liečba trvala dlho. Navyše odpočíval dlhšie ako zvyčajne, viac ako polovicu dňa, čo naznačuje, že sa snažil zotaviť po zranení.

Snažia sa aj iné primáty

Nie je to prvýkrát, čo boli voľne žijúce zvieratá pozorované pri samoliečbe. V minulosti sa podarilo vedcom zachytiť orangutany bornejské, ako si trú ruky a nohy požutými listami z rastliny, ktorú ľudia používajú na liečbu boľavých svalov. Či však vedeli o ich účinkoch, je otázne. Podobne sledovali aj šimpanzy pri aplikácii hmyzu na rany.

„V prípade šimpanzov, ktoré použili hmyz, sa, bohužiaľ, nikdy nezistilo, či skutočne podporuje hojenie rán. V našom prípade však orangutan využíval rastlinu, ktorá má známe medicínske vlastnosti,“ povedala doktorka Caroline Schuppliová, vedúca autorka výskumu.

Zatiaľ nie je jasné, či Rakus prišiel na liečivé účinky rastliny a proces ošetrovania sám alebo sa ho naučil od iného orangutana, hoci pri žiadnom inom jedincovi nebol doteraz pozorovaný.

Zdroj: ScienceAlert, TheGuardian