Pikošky vo vede za minulý týždeň

Galina Lišháková

AI môže pomáhať nevidiacim a slabozrakým pri navigácii. Wi-fi nás dokáže špehovať. Riasy by sa mohli stať novou superpotravinou.

Zelené morské riasy. Zdroj: iStockphoto.com

Morské riasy. Zdroj: iStockphoto.com

Vedci vyvinuli technológiu, ktorá umožňuje robotovi podávať čaj a kávu bez toho, aby ju rozlial. Výskumný tím z Mníchovského inštitútu robotiky a strojovej inteligencie (MIRMI) na Technickej univerzite v Mníchove (TUM) sa pritom inšpiroval marockým podnosom na čaj, ktorý uplatňuje princíp guľového kyvadla starší než tristo rokov. V praxi by sa mohol takýto robot používať na obsluhu starších ľudí a tých, ktorí potrebujú ošetrovateľskú starostlivosť, informuje portál TUM.

Draví vlci nie sú pred ľuďmi v bezpečí ani v národných parkoch. V štúdii publikovanej 17. januára 2023 vo vedeckom magazíne Frontiers in Ecology and the Environment výskumníci porovnávali, čo sa stalo s vlčími svorkami, keď aspoň jeden jej člen zahynul vinou človeka, so svorkami, v ktorých k tomu nedošlo. Zistili, že vo svorke, ktorá utrpela stratu týmto spôsobom, sa šanca, že zostane spolu do konca roka, znížila o 27 percent. Perspektíva rozmnoženia sa v nasledujúcom roku poklesla o 22 percent. Keď zomrel vodca svorky, dosah bol ešte výraznejší. Šanca, že sa dožije konca roka, sa znížila o 73 percent, jej rozmnožovanie sa o 49 percent. Viac sa dočítate na portáli VEDA NA DOSAH v článku Vlky v národných parkoch zomierajú najčastejšie vinou ľudí.

Vesmírna a letecká agentúra NASA a spoločnosť Boeing spolu vyvíjajú nízkoemisné komerčné lietadlo. Pokrok v tomto smere prináša zmena dizajnu krídel tak, aby vytvárali menší odpor vzduchu. Vďaka nim by sa mala lietadlám znížiť spotreba paliva aj produkcia emisií až o 30 percent – informuje NASA.

Tím výskumníkov odhalil nový spôsob, ako používať vysokoenergetické laserové lúče. Viac sa dočítate v článku uverejnenom na portáli VEDA NA DOSAH s názvom Čínski vedci vyvinuli dron, ktorý nikdy nemusí pristáť.

Riasy by sa vďaka vysokému obsahu bielkovín a živín mohli stať novým druhom superpotraviny. Vedci z Kalifornskej univerzity v San Diegu (UCSD) skúmali súčasnú vedeckú literatúru o mikroriasach. V štúdii uverejnenej vo vedeckom časopise Frontiers in Nutrition uvádzajú, že riasy môžu ročne produkovať 167-krát viac užitočnej biomasy ako kukurica, pričom využívajú rovnaké množstvo pôdy. Výzvou je vyšľachtenie najlepšieho kmeňa rias pre ľudí.

Nová mRNA vakcína má ochrániť pred respiračnými syncyciálnymi vírusmi. Pred pandémiou covidu sme voči nim boli imúnnejší, avšak na prelome rokov 2022 a 2023 spôsobili zvýšenú hospitalizáciu detí v Európe aj USA. Podľa nezávislej komisie je účinnosť novej očkovacej látky od spoločnosti Moderna proti prepuknutiu choroby s najmenej dvoma príznakmi priemerne 83,7 percenta. Podľa autorov vakcíny sú tieto údaje natoľko presvedčivé, že už v priebehu prvej polovice tohto roku požiadajú o jej schválenie – uvádza portál ČT24.

Sonda Hera skenuje kráter na asteroide Dimorphos. Zdroj: ESA – Science Office

Ilustračný obrázok sondy Hera, ktorá skenuje kráter na asteroide Dimorfos. Zdroj: ESA – Science Office

Európska vesmírna agentúra (ESA) plánuje vyslať k asteroidu Dimorfos sondu Hera v októbri 2024 – oznámila na svojom portáli. Kolízia misie NASA DART s asteroidom Dimorfos v septembri minulého roku demonštrovala schopnosť odkloniť vesmírne teleso, ak by hrozila potenciálna zrážka so Zemou. Bol to vôbec prvý úspešný pokus takzvanej technológie planetárnej obrany na svete. Náraz posunul obežnú dráhu asteroidu okolo jeho primárnej časti. Kozmická sonda Hera sa vráti k asteroidu Dimorfos, aby urobila detailný prieskum krátera, ktorý zanechala DART.

V starovekom Grécku vstupovali bežne do manželstva bratranci a sesternice. Ľudia v tých časoch pestovali na výrobu olivového oleja hrozno aj olivy, čiže plodiny, ktoré museli na určitom mieste rásť desaťročia. Ak sa zosobášili v rámci svojej rodiny, zabránili rozdeleniu rodinnej pôdy. O štúdii vedcov z Inštitútu Maxa Plancka pre evolučnú antropológiu v Nemecku a ich medzinárodných partnerov publikovanú vo vedeckom časopise Nature Ecology & Evolution sa viac dočítate na portáli VEDA NA DOSAH v článku Analýza genómov ľudí z bronzovej doby odhalila zvláštne pravidlo.

Nevidiacim a slabozrakým môže čoskoro pomáhať s navigáciou rozprávajúca vychádzková palica. Vyvinuli ju inžinieri z Univerzity v Colorade v Boulderi, pričom do nej inštalovali kameru a technológiu počítačového videnia, ktoré jej pomáhajú mapovať a katalogizovať svet okolo seba. Používateľov vedie pomocou vibrácií v rukoväti a hovorených pokynov, napríklad: „Napriahnite sa kúsok doprava.“ – informuje portál E&T.

Výskumníci z Carnegie Mellon University vyvinuli AI, ktorá vie zistiť polohu človeka v miestnosti. Vie vytvoriť jeho 3D model a dokonca vie určiť, či sedí alebo stojí. Postačia jej na to dva štandardné internetové smerovače (routre). Viac sa dočítate v článku na portáli VEDA NA DOSAH s názvom Pozor! Umelá inteligencia vás dokáže sledovať len pomocou wi-fi.