Čo nájdete v Quarku 2/2024

Hlavná téma februárového čísla časopisu Quark je venovaná krehkej kráse motýlích krídel. V článku Miroslava Kulfana sa dočítate, ako príroda chráni zraniteľné druhy, koľko fyziky sa skrýva na krídlach motýľov a presvedčíte sa, že aj nenápadné ochranné sfarbenie môže byť krásne.

Obálka časopisu Quark 2/2024

Zdroj: Quark

Krehká krása

Motýlie krídla sa vyznačujú úžasným sortimentom farieb a kresieb. Okrem toho, že sú krásne, plnia aj svoj účel. Môžu pomôcť motýľom nájsť si partnera, splynúť s okolím či absorbovať teplo. Pri toxických druhoch varujú krikľavo sfarbené krídla motýľov predátory, aby sa k nim nepribližovali.

Kto sa dlhší čas zaoberá entomológiou, teda životom a štúdiom hmyzu v prírode, veľmi rýchlo sa presvedčí, že v zdanlivo náhodnom a pestrom sfarbení hmyzu je menej náhody, než by sa predpokladalo. Za takúto vzorovú skupinu hmyzu možno pokladať rad motýle (Lepidoptera).

Motýle sú hneď po chrobákoch druhý najväčší rad hmyzu. Môžeme ich nájsť na všetkých kontinentoch s výnimkou Antarktídy. Napriek tomu, že motýle sa vďaka farebnosti a vzorom svojich krídel pokladajú za jedny z najkrajších zástupcov hmyzu, nie všetky druhy sú takýmito krásavcami. Existuje veľké množstvo, ktoré majú krídla nevýrazné, často tmavo sfarbené a v prírode si ich ani nevšimneme. No i takéto krídla majú svoj význam. So sfarbením krídel často súvisí farba zvyšku tela, ktorý nie je až taký pestrý.

Nezriedka sa nielen veľkosťou pri tom istom druhu, ale i farebne líšia pohlavia motýľov, čo je bežný jav aj pri ostatných živočíchoch. Pri dospelých motýľoch spočíva sfarbenie krídel v šupinkách. Sú to vlastne premenené a úzko špecializované chĺpky. Tvar týchto často veľmi nepatrných, no občas voľným okom viditeľných šupiniek je rozmanitý, dokonca pri tom istom druhu. Uloženie šupiniek na krídlach motýľov možno prirovnať k usporiadaniu škridlíc na streche domu.

Aj popularizácia je veda

O výskume kliešťov a nimi prenášaných chorôb na Slovensku, ako aj popularizačných projektoch sme sa rozprávali s Branislavom Peťkom z Univerzity veterinárskeho lekárstva a farmácie v Košiciach.

Diaľnice staroveku

Staroveký svet nebol svetom izolovaných enkláv. Dlhodobo výhodným spôsobom, ako sa dostať k zdrojom a technológiám, bol obchod, ktorý stál za vznikom sietí starovekých diaľnic.

Organizovaný zvuk

Pomocou hudby sa môžeme uvoľniť, cítiť radosť, sústrediť sa, môže nám dodávať energiu. Prečo tento istý efekt väčšinou nedocielime aj pomocou rachotu, hrmotu či hurhaja?

Aj mačky aportujú, Vzdialená kolíska života, Ideálne vesmírne jedlo, Lietajúci dračí hasič, Pravidlá obetovania, Psy, mačky a ľudské gestá, Luk a šípy v Amerike, Učenie elektrinou, Tri mesiace bez pitia, Mladý pás Mliečnej cesty, Živá koža Čínskeho múru, Vznik života bez UV, to je výber ďalších tém, ktoré nájdete v rubrike Magazín. Samozrejme, aj vo februárovom čísle Quarku sa môžete otestovať a precvičiť si mozgové bunky na zaujímavých úlohách.

Výber článkov vo februárovom čísle časopisu Quark

Opatrnosť nadovšetko

V druhom článku zameranom na kybernetickú bezpečnosť sa zaoberáme správaním sa v rámci vzdialeného pripojenia a počas spolupráce, zálohovaním aj podozrivými aktivitami.

Geolokality v okolí Trnavy

V druhej časti novej rubriky o geodiverzite Slovenska si priblížime dve lokality, ktoré dokumentujú vybrané geologické a geomorfologické reálie okolia Trnavy.

Čierne diery za rohom

Najbližšie čierne diery sa môžu skrývať hneď za rohom, 150 svetelných rokov od nás, vo hviezdokope nazývanej Hyády.

Operené liliputány

Na Slovensku môžeme nájsť medzi vtákmi skutočné obry, napríklad orliaka morského s rozpätím krídel viac ako dva metre, ale aj drobné liliputány, z ktorých sa niektoré veľkosťou podobajú najmenším vtákom sveta – kolibríkom.

Sen himalájskych lesov

Himaláje sú veľmi rozmanité a rozľahlé pohorie, ich dĺžka 2 500 km je takmer šesťnásobkom dĺžky Slovenska. A práve Veľký himalájsky národný park sa stal dočasným domovom expedície BARS.

Kĺžuce sa kamene

Pri sledovaní curlingu môže vzniknúť dojem, že ide o modernú oddychovú aktivitu. Curling je však jeden z najstarších kolektívnych športov a absolvovanie zápasu je celkom fuška.

Udržateľnosť vo vesmíre

Vesmírne cesty v posledných desaťročiach posunuli vpred naše chápanie vesmíru. Tento pokrok však neprišiel bez následkov, najmä akumulácie vesmírneho odpadu na obežných dráhach Zeme.

Neotrasiteľné domy

Moderné technológie nám dovoľujú stavať budovy odolné proti zemetraseniam. Niekedy aj takým, ktoré boli ešte v nedávnej minulosti pre architektúru fatálne.

Rovnováha na hrane

Ľudia majú väčšinou radi rovnováhu, v medziľudských vzťahoch aj tú fyzikálnu. Experiment sa hrá s rovnováhou, ale mal by vás naviesť aj na krátke premýšľanie o horení zápaliek.

Koniec smartfónov

Dlhé roky nepriniesli smartfóny nič revolučne nové, čo by dokázali používateľom ponúknuť. A to môže byť predzvesťou ich konca a nahradenia novou technológiou.

Objav-neobjav

Supravodič pri izbovej teplote sa v roku 2023 nepodarilo nájsť, no ukázalo sa, že veda funguje tak, ako má.

Kameň zo základov civilizácie

Nový výskum analyzoval archeologické a genetické poznatky o počiatkoch chovu jakov a využívania ich produktov v Tibete. Údaje poukazujú na existenciu zdomácnených jakov už pred najmenej 2 500 rokmi.

Banálna a kultová

Skvelého kuchára nerobia ingrediencie, ale výsledok na tanieri. Obyčajný šalát s rybou a majonézou dobyl pred 70 rokmi Slovensko.

Nové vydanie časopisu Quark si môžete kúpiť v novinových stánkoch od 2. februára 2024, prečítať na webovej stránke časopisu alebo vyzdvihnúť priamo vo vašej schránke.