Preskočiť na obsah Preskočiť na pätu (NCP VaT)
VEDA NA DOSAH – váš zdroj informácií o slovenskej vede

Študenti vymýšľali počítačové hry v súťaži IHRA 2017

VEDA NA DOSAH

ukážka z hry: 1. miesto – kategória STREDNÉ ŠKOLY

Unity 3D, Game Maker, Java, Python, Imagine, Scratch, C++, C#, JavaScript RPG Maker, Fusion Developer. Skutočne pestrú škálu programovacích jazykov a nástrojov využívali súťažiaci v rámci IHRA – súťaže v programovaní počítačových hier, ktorá je určená pre žiakov, študentov, nadšencov aj profesionálnych vývojárov. Súťaž organizuje Ústav informatiky na Prírodovedeckej fakulte Univerzite Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach. Účastníci (jednotlivci a tímy) tvorili hry, ktoré odovzdali do určeného termínu a prezentovali na spoločnom stretnutí. Ich úlohou bolo vymyslieť hru a priviesť ju do hrateľného stavu.

Aktuálny ročník sa niesol v znamení viacerých hier určených aj pre súčasné mobilné zariadenia. V rámci takmer päťhodinovej záverečnej prehliadky, ktorá sa konala koncom apríla 2017 na Ústave informatiky Prírodovedeckej fakulty UPJŠ v Košiciach, svoje súťažné projekty predstavilo takmer 60 súťažiacich v 27 tímoch nielen z Košíc, ale aj z Trenčína, Bratislavy, Spišskej Starej Vsi, Bardejova, Prešova, Spišskej Novej Vsi či z okresu Gelnica. Každý tím v krátkej prezentácii zhrnul hlavnú myšlienku svojej hry, jej hrateľnosť a najväčšie ťažkosti pri jej tvorbe.

Najlepšie hry v jednotlivých kategóriách:

1. miesto – kategória ZÁKLADNÉ ŠKOLY –  Filip Tumidalský, Jakub Lukáč, Gymnázium Alejová 1, Košice

Názov hry: Euro Boat Simulator

„Hra je zameraná na prechod najznámejšími prístavmi po celej Európe. Vašou úlohou je skúmať prístavy a vylepšovať si svoju loď. Na začiatku máte k dispozícii peniaze na kúpu základných artiklov,“ opisujú víťaznú hru v kategórii základné školy Filip Tumidalský a Jakub Lukáč z Gymnázia Alejová 1 v Košiciach. Úlohou hráčov je užívať si pobyt na lodi, no dostupné peniaze nepostačia na kúpu všetkých vymožeností. Dôležité je tiež dávať pozor na pevninu a nenabúrať. Ak sa niekomu pri hraní hry nechce tráviť veľa času, poslúži mu maličký cheat, ktorý mu pridá peniaze. Platformy, ktoré boli pri tvorbe tejto počítačovej hry využité, sú: Clickteam Fusion Developer 2.5 – nástroj na vytváranie multimediálneho obsahu hier pre Windows, iOS, Android, Flash, mobilné zariadenia a Xbox.

ukážka z hry: 1. miesto – kategória ZÁKLADNÉ ŠKOLY

1. miesto – kategória STREDNÉ ŠKOLY – Michael Absolon, Ján Helmanovský, Mgr. Juraj Pavlišin, Spojená škola Juraja Henischa v  Bardejove, gymnázium

Názov hry: Snake-battle

Snake-battle je multiplayerová PvP hra, v ktorej cieľom je získať čo najväčšie skóre jedením jedla a chrobákov. S väčším skóre hráči získavajú aj väčší level a väčší maximálny život. Levely môžu využiť na zmutovanie do inej entity. V neskorších fázach hry budú jej tvorcovia postupne pridávať ďalšie možné mutácie a iné atribúty, ktoré sa budú dať vylepšovať. „Našu multiplayer hru sme vytvorili v Java Scripte vo verzii pre web, ako aj v programovacom jazyku Java pre desktopovú verziu a pre mobilné zariadenia s operačným systémom Android,“ prezentujú výhercovia 1. miesta v kategórii stredné školy Ján Helmanovský a Michael Absolon zo Spojenej školy Juraja Henischa v Bardejove, gymnázia.

Rozhodli sa hru vytvoriť pre web (prehliadače) hlavne kvôli prístupnosti bez nutnosti inštalácie. Nevýhodou prehliadačovej hry je závislosť na internete a obmedzenosť na TCP protokol. Výhodou je samotná prístupnosť. Hra je vytvorená pomocou programovacieho jazyka JavaScript, server je postavený na platforme NodeJS.

ukážka z hry: 1. miesto – kategória STREDNÉ ŠKOLY

1. miesto – kategória študenti PF UPJŠ – Viktor Olejár, Informatika, bakalárske štúdium

Názov hry: Volleyball

Volleyball je 2D hra, v ktorej si dvaja hráči odbíjajú loptu cez sieť takým spôsobom, aby protihráčovi spadla na zem a tým získali dostatočný počet bodov pre výhru. Hra funguje na podobných princípoch ako pravidlá volejbalu a hlavnou inšpiráciou bola staršia hra z osemdesiatych rokov, tzv. Arcade Volleyball. Snahou bolo vytvoriť jej isté modernejšie prevedenie a pozmeniť, prípadne doplniť vlastné nápady a funkcionality.

Programovacím jazykom hry je Java. Framework, ktorý sa hlavne využíval, bol JPAZ2. Doplnený bol prvkami z knižnice Swing, pre umožnenie používania rôznych funkčných súčastí v rámci grafického rozhrania.

ukážka z hry: 1. miesto – kategória študenti PF UPJŠ

 

„Z hľadiska prezentačných zručností nás zaujali výborne pripravení a najmladší žiaci piateho ročníka zo základných škôl v Trenčíne a v Gelnici, za čo od nás získali špeciálne ceny,“ uvádza iniciátor a zakladateľ tejto súťaže Stanislav Krajči z Ústavu informatiky PF UPJŠ v Košiciach. „Už aj žiaci základných škôl používajú vyššie programovacie jazyky, vytvárajú zmysluplné príbehy, pracujú s 2D grafikou, čo je veľmi potešujúce,“ doplnil jeho kolega Ľubomír Šnajder. 

Hry okrem zástupcov Ústavu informatiky PF UPJŠ v Košiciach hodnotili aj lídri významných IT spoločností zameraných na vývoj hier, ktorí venovali aj ceny do súťaže. Peter Nagy, spoluzakladateľ a vývojový líder košickej spoločnosti GamesFarm: „Prácu v Blenderi a s 3D grafikou zvládli súťažiaci v tomto ročníku na pomerne vysokej úrovni.“ Erik Gajdoš z košickej IT spoločnosti Matsuko, ktorý sa hodnotenia súťažných projektov zúčastnil prvýkrát v jej šesťročnej histórii, súťaž uzavrel slovami: „Som veľmi prekvapený výsledkami, ktoré ste prezentovali. Ak budete takýmto spôsobom pokračovať, je veľmi pravdepodobné, že sa v oblastiach herného priemyslu či počítačovej grafiky dokážete aj uživiť.“

V postupovom off-line kole komisia hodnotila nápad hry a jeho spracovanie, technickú náročnosť programovania, spracovanie dokumentácie, ale aj prenositeľnosť na rôzne platformy. Odborná hodnotiaca komisia v celoštátnom finálovom kole hodnotila okrem vyššie spomínaného aj predvedenú hrateľnosť hry, grafické spracovanie a celkový estetický efekt, úroveň prezentačných schopností, tiež štruktúru záverečnej prezentácie hry. 

Vyhodnotenie súťaže a oceňovanie tímov prebiehalo po ukončení celoštátnej finálovej prehliadky. Vo finálovom kole bolo celkovo hodnotených 27 súťažných hier. IHRA má pomerne voľné pravidlá bez obmedzenia času, témy alebo nástrojov s cieľom povzbudiť ľudí, aby si sadli a vytvorili niečo, čo ich zaujíma. Typ hry, programovací jazyk, nástroje a obsah hry nie je obmedzený. Podmienkou je do hry tvorivo zakomponovať logo Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach (organizátor súťaže). Do súťaže je možné zaregistrovať aj hru, ktorá bola prezentovaná v predchádzajúcom ročníku, ale jej vývoj naďalej pokračuje.

Výsledné poradie účastníkov v kategórii U (študenti PF UPJŠ):

1. miesto: Viktor Olejár Informatika bakal. št., 1. r.
2. miesto Slavomír Slovenkai Informatika bakal. št., 3. r.
3. miesto Tomáš Kekeňák Informatika bakal. št., 1. r.

Výsledné poradie účastníkov v kategórii Z (základné školy):

1. miesto Filip Tumidalský, Jakub Lukáč Gymnázium Alejová 1, Košice
2. miesto Elena Ďorďová ZŠ Staničná 13, Košice
3. miesto Peter Urbanovský, Martin Šamaj, Zuzana Mareková ZŠ, Kubranská 80, Trenčín

Výsledné poradie účastníkov v kategórii S (stredné školy):

1. miesto Ján Helmanovský, Michael Absolon Spojená škola Juraja Henischa v Bardejove, gymnázium
2. miesto Henrich Hanušovský SPŠ elektrotechnická, Plzenská 1, Prešov
3. miesto Matej Rešetár Spojená škola sv. košických mučeníkov, Čordákova, Košice

Súťaž sa koná raz ročne; hry sa odosielajú na jar a prezentujú počas Študentskej vedeckej konferencie na Prírodovedeckej fakulte UPJŠ v Košiciach.

 

Informácie a fotodokumentáciu poskytla: Mgr. Mária Hrehová, PhD., tlačový referent a hovorca UPJŠ v Košiciach

Spracovala: Slávka Habrmanová, NCP VaT pri CVTI SR

Uverejnila: ZVČ

CENTRUM VEDECKO-TECHNICKÝCH INFORMÁCIÍ SR Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky