PODCAST Dve baby aj o vede: O tom, prečo ľudia žijú stále dlhšie

Simona Schwarz
Kristína Kocáková

Simona s Kristínou sa v najnovšej epizóde rozprávajú o vedeckých objavoch, ktoré viedli k predĺženiu ľudského života.

Grafika k podcastu Dve baby aj o vede.

Zdroj: Dve baby aj o vede

V roku 1840 bola priemerná dĺžka života 45 rokov. V roku 1960 sa skoro každé piate dieťa nedožilo puberty. Dnes dosahuje detská mortalita historické minimum a priemerná dĺžka života ľudskej populácie stále rastie.

Embed:

Takýto pozitívny trend bol ovplyvnený viacerými vedeckými prácami. Medzi hlavné z nich patrí objavenie antibiotík, vynájdenie prvých vakcín alebo využitie imunoterapie počas liečby rakoviny.

Za každým z týchto dlhoročných výskumov sa pritom skrýva kuriózny a občas trochu nechutný príbeh.

Všetky epizódy podcastu Dve baby aj o vede sú dostupné na jednotlivých podcastových platformách.

O podcaste

Simona s Kristínou sú čerstvé absolventky University of Aberdeen. Simona študovala molekulárnu biológiu a biotechnológie, Kristína morskú a všeobecnú biológiu so zameraním na evolúciu a ekológiu. V spoločnom podcaste sa venujú témam, ktoré im v danom období najviac zamestnávajú, resp. zamestnávali myseľ. Počas štúdia to boli často témy, ako je genetika alebo podmorský život. Počas pandémie zas rozoberali šírenie vírusov zo zvieraťa na človeka a depresiu.