PODCAST Dve baby aj o vede: O Impostorovom syndróme

Kristína Kocáková
Simona Schwarz

V najnovšom diele podcastu sa Simona a Kristína venujú syndrómu podvodníka.

Grafika k podcastu Dve baby aj o vede.

Logo podcastu Dve baby aj o vede, Zdroj: Dve baby aj o vede

Syndróm podvodníka je psychologický vzorec správania, v rámci ktorého jedinec podceňuje svoje schopnosti, svoj talent či úspech alebo o nich pochybuje a má pretrvávajúci vnútorný pocit, že bude odhalený ako klamár.

Prvýkrát ho opísali dve psychologičky Pauline Clance a Suzanne Imes v roku 1978. Ich prvotné závery naznačovali, že syndróm najčastejšie postihuje ženy na vrcholových pozíciách.

Dnešné vedecké poznatky však dokazujú, že postihuje rovnako mužov aj ženy naprieč všetkými druhmi povolaní.

Impostorov syndróm sa často spája s depresiou, úzkosťami a pocitom vyhorenia. Napriek tomu ho odborníci stále nepovažujú za psychiatrické ochorenie. Vedci sa tiež nevedia dohodnúť na tom, či takého pocity môžu byť vysvetlené ľudskou evolúciou.

Podcast Dve baby aj o vede nájdete aj na všetkých podcastových platformách.

O podcaste

Tvorkyňami podcastu sú Simona Dulajová a Kristína Kocáková, čerstvé absolventky Univerzity v Aberdeene. Simona študovala molekulárnu biológiu a biotechnológie, Kristína morskú a všeobecnú biológiu so zameraním na evolúciu i ekológiu. V spoločnom podcaste sa venujú témam, ktoré im v danom období najviac zamestnávajú, resp. zamestnávali myseľ. Počas štúdia to boli často témy, ako je genetika alebo podmorský život. Počas pandémie zas rozoberali šírenie vírusov zo zvieraťa na človeka a depresiu.

Zdroje použité v aktuálnej epizóde