Ovocie a zelenina podporujú rozmanitosť baktérií v čreve

Podľa štúdie majú ovocie a zelenina pozitívny vplyv na vývoj imunitného systému v prvých troch rokoch života, keď sa vyvíja črevný mikrobióm.

Rôzne druhy ovocia zeleniny

Pestrá strava, frekvencia konzumácie ovocia a zeleniny a rozmanitosť konzumovaných druhov majú vplyv na množstvo baktérií v ľudskom čreve. Ilustračný obrázok. Zdroj: iStockphoto.com

Ovocie a zelenina sú zdravé okrem iného aj pre črevný mikrobióm. Ako ukázala metaštúdia výskumného tímu z Technickej univerzity (Technische Universität, TU) v Grazi, pravidelná konzumácia ovocia a zeleniny prispieva k bakteriálnej rozmanitosti v ľudskom čreve. Mimoriadne výrazný je vplyv práve v prvých rokoch života.

Ľudský mikrobióm, teda súhrn všetkých mikroorganizmov, ktoré osídľujú črevo, sa na deti prenáša najmä prostredníctvom materského mikrobiómu a odovzdáva sa aj materským mliekom. Iné zdroje však zatiaľ neboli preukázané, uviedla TU v Grazi vo svojej tlačovej správe. Tím, ktorý tvorí Wisnu Adi Wicaksono a Gabriele Bergová z Inštitútu environmentálnych biotechnológií, teraz zhromaždil vedecké dôkazy. Metaštúdia bola uverejnená v časopise Gut Microbes.

Prvé tri roky života sú rozhodujúce

Mama s dcérou držia zeleninu. Prvé tri roky života sú rozhodujúce, keďže sa v tomto období vyvíja črevný mikrobióm.

Prvé tri roky života sú rozhodujúce, keďže v tomto období sa vyvíja črevný mikrobióm. Ilustračný obrázok. Zdroj: iStockphoto.com

Konkrétne sa ukázalo, že frekvencia konzumácie ovocia a zeleniny a rozmanitosť konzumovaných rastlín majú vplyv na množstvo baktérií v ľudskom čreve, ktoré súvisia s ovocím a so zeleninou. Najmä obdobie raného detstva predstavuje príležitosť na kolonizáciu čreva baktériami súvisiacimi s rastlinnou stravou. Mikroorganizmy rastlinného pôvodu disponujú probiotickými a zdraviu prospešnými vlastnosťami, ktoré boli tiež preukázané.

Podľa prvého autora štúdie Wicaksona je pravdepodobný predpoklad, že ovocie a zelenina majú pozitívny vplyv na vývoj imunitného systému približne v období prvých troch rokov života, keďže v tomto období sa vyvíja črevný mikrobióm. Ale aj potom je podľa neho dobrá rozmanitosť črevných baktérií žiaduca, pretože prispieva k zdraviu a odolnosti organizmu. „Má to vplyv na všetko. Rozmanitosť ovplyvňuje odolnosť celého organizmu. Väčšia diverzita umožňuje väčšiu odolnosť,“ uviedla v súvislosti s tým riaditeľka inštitútu Gabriele Bergová.

Tím z Grazu zostavil v rámci metaštúdie katalóg s údajmi o mikrobióme ovocia a zeleniny, aby k nim mohol priradiť baktérie. Vedci ich porovnali s verejne dostupnými údajmi z dvoch štúdií o črevnej mikroflóre. Projekt TEDDY sledoval v dlhodobej štúdii vývoj u bábätiek a projekt The Microsetta Initiative (predtým The American Gut Project) skúmal črevnú flóru dospelých. Oba projekty zhromažďovali aj údaje o príjme potravy testovaných osôb.

Koncepcia One Health

Celkovo mali výskumníci k dispozícii údaje o metagenómoch z približne 2 500 vzoriek stolice, z ktorých každá obsahovala od jedného do desiatich miliónov sekvencií. Vedci teda analyzovali niekoľko miliárd sekvencií. Na základe tohto rozsiahleho súboru údajov bolo možné dokázať prítomnosť ovocnej a zeleninovej mikroflóry v čreve. Podľa TU Graz sú tieto dôkazy kľúčovým stavebným kameňom na preukázanie koncepcie One Health Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO), ktorá prepája zdravie ľudí, zvierat a životného prostredia.

Bergová teraz pracuje aj na projekte HEDIMED, ktorý je financovaný Európskou úniou. Jeho cieľom je ďalší výskum spomínaných súvislostí. V rámci intervenčnej štúdie budú spolu s medzinárodným tímom kolegov sledovať ľudí pochádzajúcich z troch kontinentov, ktorí budú počas určitého časového obdobia konzumovať rovnaké potraviny. Následne sa budú analyzovať ich vzorky jednotlivých účastníkov.

Zdroj: TU Graz, orf.science