Nová štúdia: Vedci prišli na to, ako umyť kurča bezpečnejšie

Galina Lišháková

Na surovom kurčati môžu byť choroboplodné baktérie, napríklad salmonely, ktoré môžu znečistiť celý váš kuchynský „vesmír”.

Žena umýva surové kurča v umývadle. Zdroj: iStockphoto.com

Ak ste si to doposiaľ neuvedomili, všetko je veda. Dokonca aj umývanie kurčaťa v kuchynskom umývadle. Hygienici radia, že by sme sa mu mali vyhnúť. Napriek tomu to 70 percent ľudí robí. Vedci preto zisťovali, ako znížiť riziko rozšírenia baktérií, ktoré môžu byť zdraviu nebezpečné, z kurčaťa po celej kuchyni. To už znie ako z hororu, však?

Priblížme si túto napínavú scénu. Studené svetlo nástennej neónky dopadá na umývadlo zabudované v kuchynskej linke. V blízkosti je umytý riad, čistučká kuchynská doska aj sporák. Z chladničky vyberáte kura a opatrne z neho strhávate fóliu. Len aby ste ju o nič neobtreli! Ihneď ju vhadzujete do odpadu. Kura prehadzujete do druhej ruky, nahor plastovou táckou, na ktorej leží, a s trochou vynaloženej námahy ju z neho odlepujete. Dávate si sakramentský pozor, aby pri tom trocha krvi, ktorá z neho vytiekla, nebadane nefrkla na podlahu, odkiaľ by ste ju na papučiach mohli preniesť napríklad do spálne. Radšej preto balansujete len na jednej nohe, hoci si uvedomujete, že ešte horšie by bolo, keby sa kura „rozpleštilo” na dlážke.

Dych sa vám na chvíľu skrátil, no nebohé kurča vám nespadlo, takže si myslíte, že najhoršie máte za sebou. Už ho predsa držíte nad umývadlom a druhou rukou otáčate kohútikom. Prúd vody obmýva jeho oblé telo a vy pociťujete úľavu.

Kontaminácia vášho „vesmíru” sa môže začať

V skutočnosti by sa však vaše obavy mali ešte viac vystupňovať! Pri dotyku prúdu vody s kožou kurčaťa sa do okolia odráža množstvo kvapiek, ktoré môžu obsahovať choroboplodné baktérie, napríklad salmonely. Možno práve pristávajú na umytom riade, ktorý o chvíľu odložíte do skrinky, na chladničke, ktorú o chvíľu opäť otvoríte, na vašej tvári, ktorá je po tejto námahe spotená a už-už sa ju chystáte utrieť.

Skrátka, choroboplodným zárodkom z kurčaťa práve umožňujete, aby osídlili váš kuchynský „vesmír“ a s najväčšou pravdepodobnosťou aj váš tráviaci trakt.

Salmonelóza sa podľa Úradu verejného zdravotníctva SR (ÚVZ SR) prejavuje vysokou teplotou, nevoľnosťou, kŕčmi, zvracaním, zelenými hnačkami s prímesou krvi 6 – 72 hodín po skonzumovaní kontaminovaného jedla. Ľudia sa z jedla najčastejšie nakazia práve baktériami salmonely. Väčšinou síce po konzumácii vajec a výrobkov z nich, ale mäso a mäsové výrobky, najmä kuracie, sú druhým najčastejším zdrojom ich prenosu.

Ďalším najčastejším bakteriálnym ochorením hroziacim z kuracieho mäsa je kampylobakterióza, nákaza, ktorú vyvoláva baktéria Campylobacter jejuni. Prejavuje sa bolesťami brucha, hnačkami, horúčkou, bolesťami hlavy a svalov, niekedy zvracaním 1 – 7 dní po tom, ako sa dostane do nášho tráviaceho traktu.

Žena v kuchyni držiaca sa za brucho od bolesti. Zdroj: iStockphoto.com

Žena v kuchyni, držiaca sa za brucho od bolesti. Zdroj: iStockphoto.com

Nekupujte tučné kura a šetrite vodou

Vedci však prišli na to, ako možno umyť kura v umývadle bezpečnejšie. Výsledky svojich zistení nedávno publikovali v časopise AIP Physics of Fluids.

Surové kurča umiestnili pod vodovodné kohútiky s tečúcou vodou a monitorovali, ako sa pritom môžu baktérie z jeho povrchu prenášať do okolia. Zachytávali ich pomocou veľkých agarových platní. Pre väčšiu presnosť dokonca vytvorili fylogenetický strom baktérií z kurčaťa (čiže „strom“, ktorého vetvy predstavujú vývojové línie danej skupiny baktérií) a baktérií, ktoré sa počas striekania preniesli na agarové platne, pričom potvrdili ich príbuzenstvo.

Skúmali tiež viaceré faktory, ktoré môžu kontamináciu okolia baktériami z kurčaťa ovplyvniť – rozličnú vzdialenosť vodovodného kohútika, z ktorého vystrekuje voda, typ prietoku aj tuhosť kurčaťa.

Zistili, že čím vyššie nad umývaným kurčaťom je vodovodný kohútik, tým je tok vody nestabilnejší a tým viac strieka do okolia.

Ak na kura padal 40 centimetrov dlhý prúd vody, kvapôčky s baktériami sa rozprskli ďalej, ako keď bol tok vody iba 15-centimetrový. Pri testoch s dlhšími prúdmi vody špliechali kvapôčky vyše 22 centimetrov do vzduchu a kontaminovali veľkú časť okolia. V opačnom prípade striekali len do výšky asi 5 centimetrov a na okolitých povrchoch sa objavili pomerne malé známky kontaminácie.

Vedci navyše zistili, že hrozbu kontaminácie zhoršuje aj mäkké telo kurčaťa. Ak naň totiž tečúca voda dopadá dlhšie a jej prúd je silnejší, vytvára v ňom priehlbinku. Ak by bolo kura kostnatejšie, potenciálne choroboplodné zárodky z neho by do kuchyne prenikli menej.

Vedci tak dospeli k záveru, že umývanie surového kurčaťa je z hľadiska prenosu možných patogénov skutočne riskantné. Ak si napriek tomu neviete pomôcť a musíte ho pred tepelnou úpravou umyť, nepúšťajte naň silný prúd vody z veľkej výšky a kúpte si radšej chudšie kura.

Nezabúdajte ho tiež poriadne prepiecť. Baktérie salmonely ničí teplota 70 stupňov Celzia počas desiatich minút, avšak musí na kura sálať rovnako zo všetkých strán. Kvalitnou tepelnou úpravou jedlo zbavíte aj ďalších možných patogénov.

Varovanie Úradu verejného zdravotníctva:

• Baktéria salmonela a iné baktérie prežívajú aj v mrazených potravinách a pri teplote varenia nižšej ako 60 stupňov Celzia a množia sa i pri teplotách typických pre chladničku, teda vyšších ako 5 stupňov Celzia.
  • Mikroorganizmy sa v mäse a v živočíšnych potravinách množia, veľmi rýchlo prenikajú do potraviny a ľudskému organizmu môžu spôsobiť i závažné zdravotné problémy. Preniesť ich môžete rukami, ale napríklad aj kuchynskými utierkami a kuchynským náradím.
  • Nedostatočne tepelne upravené mäso je rizikovejšie pre malé deti a tehotné ženy.
  • Mäso nie je vhodné namáčať a umývať v nádobe s napustenou vodou.

Zdroje: DOI: 10.1063/5.0083979, ScienceNews , ÚVZ SR