Pred 171 rokmi sa narodil vynálezca Petriho misky

Julius Richard Petri vďaka svojmu objavu dokázal identifikovať baktérie, ktoré ľuďom spôsobovali vážne ochorenia. Zachránil tak mnoho životov.

Mikrobiológ Julius Richard Petri a jeho vynález Petriho miska. Foto: wikipedia/ twitter The nature of invention

V posledný májový deň roku 1852 sa v nemeckom mestečku Barmen narodil mikrobiológ Julius Richard Petri. Po základnej a strednej škole sa začal vzdelávať ako lekár. V rokoch 1871 až 1875 navštevoval Akadémiu cisára Wilhelma pre vojenských lekárov, neskôr absolvoval doktorandské štúdium na berlínskej Charité. V roku 1876 získal doktorát z medicíny.

Petri bol do roku 1882 vojenským lekárom. V tomto období ho preložili do Cisárskeho úradu hygieny, výskumného zariadenia, kde pôsobil ako laboratórny asistent Roberta Kocha. Robert Koch bol slávny nemecký lekár, ktorého považujeme za jedného zo zakladateľov bakteriológie.

Zachránil mnoho životov

Práve v Kochovom laboratóriu sa Petri začal podľa portálu encyclopedia.com vo väčšej miere zaujímať o bakteriológiu. Počas pobytu u Kocha navrhol okrúhlu plytkú nádobku s vekom na kultiváciu mikroorganizmov. Dnes je známa ako Petriho miska.

Je to malý veľký vynález, ktorý pozná celý svet. Presne v tento deň pred desiatimi rokmi Google vytvoril na Petriho počesť špeciálnu animáciu na domovskej stránke: šesť Petriho misiek, v ktorých narástli baktérie po tom, čo ste po miskách prešli myšou.

Petri pomocou Petriho misky dokázal identifikovať baktérie, ktoré ľuďom v tom čase spôsobovali vážne ochorenia, a tak zachránil mnoho životov.

Petriho miska sa využíva v mikrobiológii, mykológii a rastlinných biotechnológiách na kultiváciu mikroorganizmov.

Miska sa zaplní do určitej výšky tekutým agarom obohateným o živiny a iné látky, ako sú vitamíny, antibiotiká a podobne. Po stuhnutí agaru sa na vzniknuté platne prenesú mikroorganizmy.

To však nie je jej jediné využitie. Petriho miska sa dodnes používa aj na pozorovanie klíčenia rastlín.

Oddaný bakteriológii

Bakteriológii sa Petri venoval aj po odchode z Kochovho laboratória. V rokoch 1882 až 1885 viedol Göbersdorfské sanatórium pre pacientov s tuberkulózou. V roku 1886 prevzal vedenie Múzea hygieny v Berlíne a v roku 1889 sa vrátil do Cisárskeho úradu hygieny ako jeho riaditeľ.

Okrem Petriho misky vynašiel aj palivové brikety vyrobené z exkrementov, čím pomohol odstrániť a zužitkovať odpad.

Do 20. decembra 1921, keď navždy opustil tento svet, stihol Petri publikovať takmer 150 štúdií o hygiene a bakteriológii. Zomrel v nemeckom Zeitzi.

Zdroje: encyclopedia.com, RTVS