Jednoduchý test by mohol spôsobiť revolúciu v diagnostike rakoviny

Americká biotechnologická spoločnosť vyvinula test, ktorý dokáže analýzou bielkovín z krvi zachytiť 18 typov rakoviny v ranom štádiu.

Test na rakovinu z krvi

Vedci vyvinuli test, ktorý dokáže identifikovať 18 typov rakoviny v ranom štádiu. Podľa odborníkov by mohlo ísť o prelomový objav v medicíne.

Rakovina je príčinou každého šiesteho úmrtia na svete. Jej včasná diagnostika môže výrazne zlepšiť vyhliadky na úspešnú liečbu. Existujúce skríningové testy však majú viaceré nevýhody, ako sú čiastočná invazívnosť, vyššie náklady a nízka miera presnosti pri odhalení rakoviny v ranom štádiu.

Tím amerických vedcov z biotechnologickej spoločnosti Novelna vyvinul test, ktorý dokáže analýzou bielkovín z krvi zachytiť 18 typov rakoviny v ranom štádiu, pričom pokrýva všetky hlavné orgány v ľudskom tele.

Prelom v diagnostike?

Podľa výskumníkov by mohli byť krvné testy veľkou pomocou pri diagnostike, doteraz im však chýbala citlivosť – presnosť zachytenia osôb s rakovinou – a špecifickosť – presnosť vylúčenia osôb bez rakoviny.

Tím z americkej biotechnologickej spoločnosti Novelna uviedol, že ich test prekonal iné testy fungujúce na báze vyhľadávania nádorovej DNA v krvi. Podľa tímu z Novelny má vyvinutý test „oveľa vyššiu citlivosť“ ako Galleriho test, ktorý testuje Národná zdravotná služba Spojeného kráľovstva (NHS).

Odborníci dokázali skúmaním proteínov v krvnej plazme odlíšiť rakovinové vzorky od zdravých vzoriek a dokonca „s vysokou presnosťou“ rozlíšiť rôzne typy rakoviny. Výskum tiež ukázal, že rakovinové bielkoviny sú pravdepodobne špecifické pre pohlavie.

V časopise BMJ Oncology sa experti zo spoločnosti Novelna vyjadrili: „Toto zistenie je základným kameňom skríningového testu s vysokou presnosťou na včasné odhalenie 18 solídnych nádorov v najranejšom štádiu ich vývoja vo všetkých hlavných ľudských orgánoch, ktoré môžu byť primárnym miestom vzniku rakoviny.“ Ako ďalej dodali, mohlo by ísť o zásadný objav, ktorý by „zmenil skríningové smernice a urobil z tohto plazmového testu štandardnú súčasť bežných prehliadok“.

Viac ako 80-percentná úspešnosť

Vzorky krvnej plazmy boli odobraté 440 ľuďom s diagnózou jedného z 18 rôznych typov rakoviny a 44 zdravým darcom krvi. Z poskytnutých vzoriek potom vedci s vysokou presnosťou identifikovali proteíny, ktoré poukazovali na včasné štádium rakoviny a na miesto jej vzniku v tele. V každej vzorke sa im podarilo odhaliť viac ako 3000 proteínov, ktoré súvisia s rakovinou.

Pomocou viacstupňového štatistického prístupu následne s vysokou mierou presnosti identifikovali obmedzený počet pre pohlavie špecifických proteínov, ktoré možno použiť na identifikáciu včasných štádií rakoviny, a ich tkaniva považovaného za primárne miesto vzniku (čiže lokalizáciu rakoviny). V najranejšom štádiu rakoviny sa im podarilo zachytiť s 99-percentnou špecifickosťou 93 percent nádorových ochorení u mužov a 84 percent u žien.

Naše panely lokalizácie špecifické pre pohlavie pozostávali zo 150 proteínov a vo viac ako 80 percentách prípadov boli schopné identifikovať, v ktorom tkanive sa začalo rakovinové bujnenie.

Analýza plazmatických proteínov tiež ukázala, že takmer všetky z nich boli prítomné vo veľmi nízkych hladinách. To poukazuje na význam nízkohladinových proteínov na zachytenie predrakovinového a včasného štádia ochorenia skôr, ako stihne nádor spôsobiť zásadné škody, uviedol tím.

Odborníci sú zatiaľ opatrní

Podľa vedcov, ktorí test vyvíjajú, ale aj odborníkov, ktorí sa na výskume nepodieľali, však budú potrebné ďalšie štúdie na väčších skupinách ľudí.

Paul Pharoah, odborník na epidemiológiu rakoviny zo Cedars-Sinai Medical Center, ktorý na štúdii neparticipoval, považuje zistenia za povzbudivé, zároveň však nabáda na opatrnosť.

„Jednoduché krvné testy, ktoré dokážu odhaliť mnoho rôznych druhov rakoviny v počiatočných štádiách (test je citlivý) a nevytvárajú falošne pozitívne výsledky (test je špecifický), sú svätým grálom včasnej detekcie,“ povedal. „Tento článok informuje o prvých výsledkoch vývoja takéhoto testu. Hoci sú výsledky sľubné, je ešte príliš skoro na to, aby sme si mohli byť istí, že tento test bude užitočný na včasnú detekciu rakoviny.“

Zdroj: The Guardian, Focus