Orbitálny tanker vo vývoji: V roku 2026 by sme mohli znovu nakopnúť vypnuté satelity

Cieľom je predĺžiť životnosť zariadení, ktorým došlo palivo, namiesto ich jednoduchého vyradenia z prevádzky.

Umelecké stvárnenie APS-R, ktoré bude tankovať palivo pre iné vesmírne lode na obežnej dráhe. Zdroj: SwRI

Umelecké stvárnenie tankera APS-R. Zdroj: SwRI

Vesmírne sily Spojených štátov amerických (USSF) vyvíjajú kozmickú loď – orbitálny tanker –, ktorá má slúžiť na doplnenie paliva pre satelity na obežnej dráhe. Cieľom je predĺžiť životnosť zariadení, ktorým došla „šťava“, namiesto ich jednoduchého vyradenia z prevádzky.

Nová energia pre satelity

Podľa sledovacej služby Orbiting Now obieha momentálne okolo našej planéty 9 707 satelitov. Keď niektorým z nich dôjde palivo, ich užitočnosť sa skončí a namiesto vesmírnych nástrojov sa stanú vesmírnym odpadom, hoci sú inak v dobrom technickom stave a nemajú poškodenie.

S cieľom pomôcť vyriešiť tento problém USSF financovali v januári tohto roku 25,5 milióna amerických dolárov poskytovateľovi orbitálnych služieb Astroscale, ktorý má vytvoriť riešenie ako súčasť väčšieho programu zameraného na udržanie prevádzkyschopnosti vládnych satelitov.

Prieskumný satelit Zeme. Zdroj: iStockphoto.com

Spolupráca

Ako upozorňuje Ron Lopez z Astroscale, technológie doplňovania paliva počas letu a letecké tankery zásadne zmenili možnosti vojenských i civilných lietadiel na misiách. Zdá sa, že kozmický priemysel je na prahu podobného technologického zvratu.

Astroscale v týchto dňoch vybrali Southwest Research Institute (SwRI), aby postavili vlastný satelit, na ktorý potom Astroscale namontujú svoje prístroje. Tak vznikne orbitálny tanker APS-R (Astroscale Prototype Servicer for Refueling).

Dočkáme sa ho v dohľadnej dobe

Tanker by mal byť hotový o 16 mesiacov. Pôjde o stredne veľký satelit s hmotnosťou 198 kilogramov. Na obežnú dráhu by mal byť pripravený vyštartovať v roku 2026.

APS-R poletí do vesmíru a vystúpi na geostacionárnu dráhu, čo znamená, že zostane na obežnej dráhe nad pevným bodom nad Zemou. Jeho fungovanie by malo spočívať v čerpaní hydrazínu z  cisterny, ktorá sa bude nachádzať tiež na geostacionárnej dráhe. S načerpaným palivom bude lietať za satelitmi, ktorým palivo došlo, a jednoducho im ho dotankuje. Podľa vyjadrenia SwRI by to malo ísť s každým satelitom, ktorý bude mať kompatibilný vstup do palivovej nádrže.

„V dnešnej dobe sa objavuje viacero rôznych technológií, ktoré by mohli predĺžiť životnosť satelitov na obežnej dráhe, vrátane servisných satelitov, ktoré vlastnými silami dopravia vyslúžilý satelit na novú dráhu,“ uvádza Steve Thompson zo SwRI. Orbitálny tanker podľa Thompsona predstavuje múdre a praktické riešenie.

Zdroj: New Atlas