Prvý ružový slovenský satelit Veronika lieta vo vesmíre. Môžu si ho vyskúšať aj študenti

Projekt podporuje Deutsche Schule Bratislava, v ktorej by mala byť dokonca postavená i pozemná stanica na príjem satelitného signálu.

Prvý ružový nanosatelit Veronika. Zdroj: Telemetry/Veronika

Slovensko sa pred viac ako mesiacom zapísalo do histórie kozmického prieskumu s prvým ružovým nanosatelitom Veronika. Veronika sa tak ocitla na zozname slovenských družíc po skCUBE a GRBAlpha a stala sa celkovo tretím slovenským satelitom na obežnej dráhe Zeme.

Nanosatelit typu 1U, ktorý odštartoval na palube rakety Falcon 9 v rámci misie Transporter-9, sa aktuálne pohybuje na nízkej obežnej dráhe Zeme a operuje v rádioamatérskom pásme. Presné informácie o Veronike a jej parametre sú k dispozícii na stránke Telemetry/Veronika.

Zapája do bádania aj školy

Veronika je vybavená dvomi kamerami, ktoré umožňujú získavať fascinujúce zábery našej planéty. Cieľom satelitu je i testovať nové unikátne technológie. Odborníci, ktorí na Veronike pracovali, by chceli zároveň otvoriť dvere vzdelávacím a popularizačným aktivitám a zapojiť do vesmírneho bádania aj školy. Projekt podporuje Deutsche Schule Bratislava, v ktorej by mala byť dokonca postavená i pozemná stanica na príjem informácií zo satelitu.

Veronika, prvá družica s osobným príbehom a nápaditou ružovou farbou, pomenovaná po dcére slovenského podnikateľa Borisa Procíka, nadväzuje na predchádzajúce slovenské misie. „Je to krok vpred po skCUBE, ktorá v čase štartu Veroniky skončila svoju misiu, a my vďaka nej môžeme priniesť ešte viac inovácií a nových skúseností do slovenského vesmírneho výskumu,“ uviedol pri vyslaní družice do vesmíru predseda Slovenskej organizácie pre vesmírne aktivity a riaditeľ spoločnosti Spacemanic Jakub Kapuš.

V tejto oblasti je pionierskym projektom jedenásta česká družica Planetum-1, ktorá bola vynesená na obežnú dráhu Zeme ešte v máji 2022. Aj Planetum-1 sa sústreďuje na popularizáciu a vzdelávanie v oblasti vesmírnych vied.

Zdroj: kozmonautika.sk, Telemetry/Veronika