Míľnik v telerobotike: Astronaut po prvý raz ovládal robot na Zemi z vesmíru

V experimente Surface Avatar, ktorý dláždi cestu ďalšiemu prieskumu vesmíru, astronaut na ISS ovládal štvornohý robot na Zemi.

Štvornohý robot ovláda širokú škálu pohybov.

Sofistikovaný robot ovláda širokú škálu pohybov. Dokáže chodiť, klusať, cválať či dokonca liezť. Zvládne tak preskúmať nerovný terén vrátane malých jaskýň, do ktorých sa roboty na kolesách nedostanú. Zdroj: DLR (CC BY-NC-ND 3.0)

Pokročilá technológia pre vesmírny prieskum dosiahla významný míľnik, keď sa astronautom podarilo ovládať robotické systémy z vesmíru.

V marťanskom laboratóriu Nemeckého centra pre letectvo a vesmír (DLR) všetci s napätím očakávali experiment švédskeho astronauta Marcusa Wandta, ktorý sa aktuálne nachádza na Medzinárodnej vesmírnej stanici (ISS) spolu s ďalšími troma astronautmi v rámci 14-dňovej misie.

Riadenie robotov na diaľku

Experiment s názvom Surface Avatar je jedným z celkovo desiatich nemeckých experimentov, ktoré astronaut Európskej vesmírnej agentúry (ESA) Marcus Wandt vykonáva v rámci vesmírnej misie Axiom Muninn. Vedie ho Inštitút robotiky a mechatroniky Nemeckého centra pre letectvo a vesmír a realizuje sa v spolupráci s Európskou vesmírnou agentúrou a Nemeckým centrom pre vesmírne operácie.

Marcus Wandt riadi robota z vesmíru.

Marcus Wandt riadi robot z vesmíru. Zdroj: DLR, autor: ESA/NASA

Experiment nadväzuje na testy, ktoré sa konali v júli 2023 v oblasti inteligentnej robotickej asistencie vo vesmíre. Astronauti by raz vďaka nej mohli využívať robotické systémy na vykonávanie úloh na povrchu planét v ťažko dostupnom teréne a s obmedzenou prítomnosťou človeka. Cieľom experimentu bolo zistiť aj to, ako vplýva oneskorenie v komunikácii na riadenie robotov pri vesmírnych misiách.

Inteligentné roboty

Počas spomínaného experimentu Surface Avatar astronaut po prvý raz riadil z vesmíru štvornohý robot nachádzajúci sa na Zemi. Wandt sa zdržiaval v module Columbus na Medzinárodnej vesmírnej stanici a robotický pes s názvom Bert v marťanskom laboratóriu Nemeckého centra pre letectvo a vesmír.

Columbus je vedecké laboratórium navrhnuté ako súčasť Medzinárodnej vesmírnej stanice. Je to najväčší príspevok agentúry ESA na vesmírnej stanici ISS.

Ide o jeden z troch robotov v pozemskom laboratóriu, ktorý je súčasťou experimentu. Ďalšie dva roboty sú humanoidný servisný robot Rollin’ Justin Nemeckého centra pre letectvo a vesmír a rover Interact Rover agentúry ESA.

Výskumný tím vyvíja technológie, ktoré človeku umožňujú ovládať niekoľko robotov samostatne, nechať ich konať čiastočne alebo úplne autonómne, prípadne vykonávať úlohy spoločne.

Svetová premiéra

Štvornohý robot Bert z Nemeckého centra pre letectvo a vesmír bol súčasťou nového a komplexnejšieho experimentu, ktorý mal v oblasti telerobotiky svetovú premiéru. Doteraz astronauti ovládali na diaľku z vesmíru len roboty na kolesách.

Bert je sofistikovaný robot so širokou škálou pohybov. Dokáže chodiť, klusať, cválať či dokonca liezť. Repertoár pohybov a fakt, že sa pohybuje na nohách, mu umožňuje preskúmať nerovný terén vrátane malých jaskýň, do ktorých sa roboty na kolesách nedostanú. Ide o pokrok, ktorý je významný pre budúci mimozemský prieskum.

Astronaut agentúry ESA Marcus Wandt nechal štvornohého Berta preskúmať okolie a monitorovať terén očami kamery. S informáciami od Berta astronaut Wandt svoju pozornosť sústredil na ostatné dva roboty: humanoidný servisný robot Rollin’ Justin a rover Interact Rover.

Roboty pracovali ako tím

Pri budovaní stanovišťa je užitočné kombinovať rôzne schopnosti viacerých robotov. Nechať roboty spolupracovať nie je také jednoduché, no v tomto experimente sa to podarilo.

V prvom experimente tohto druhu humanoidný robot Rollin’ Justin a Interact Rover úspešne spolupracovali a nainštalovali krátku rúru. Pod vedením Wandta robot Rollin’ Justin rukami uchopil rúru a transportoval ju k meraciemu bodu. Wandt potom použil diaľkové ovládanie Interact Rovera na inštaláciu rúry, ktorú Rollin’ Justin držal na mieste.

Špičkový výskum vesmíru

Profesor Alin Albu-Schäffer, riaditeľ Inštitútu robotiky a mechatroniky Nemeckého centra pre letectvo a vesmír, je na pokroky v oblasti vesmírnej robotiky svojho inštitútu hrdý.

„Budúce lunárne a marťanské stanice vrátane stanovíšť pre astronautov budú budované a udržiavané robotmi, ktoré budú viesť vesmírni cestovatelia. Vďaka našim najnovším riadiacim algoritmom a algoritmom umelej inteligencie dokáže jediný človek riadiť celý tím robotov. Náš tím DLR/ESA je svetovým lídrom na poli tejto technológie,“ uviedol.

Zdroj: DLR e.V.