Preskočiť na obsah Preskočiť na pätu (NCP VaT)
VEDA NA DOSAH – váš zdroj informácií o slovenskej vede

Aplikácia Dnes dýcham ukazuje, aký máme na Slovensku vzduch

Galina Lišháková

Už bežne dopravou znečistené ovzdušie môže spôsobiť, že ľudský mozog funguje horšie.

Aplikácia Dnes dýcham. Zdroj: M. Zelenák/CVTI SR

Aplikácia Dnes dýcham. Zdroj: Populair.sk

V tomto článku sa dočítate:
  1. Kto sa podieľal na vývoji aplikácie Dnes dýcham a prečo;
  2. čo prináša;
  3. ako sa v nej orientovať;
  4. aký má Slovensko vzduch v porovnaní s inými krajinami;
  5. o novej štúdii, v ktorej vedci merali vplyv výfukových plynov z naftových motorov na mozog.

Nedávno bola úspešne spustená mobilná aplikácia Dnes dýcham, ktorá zobrazuje informatívne hodnoty úrovne znečistenia ovzdušia pod označením IKO – index kvality ovzdušia. Jej cieľom je zvyšovať povedomie verejnosti v oblasti kvality ovzdušia na Slovensku.

Portál Science Daily len pred pár dňami upozornil na novú štúdiu o dopade znečisteného ovzdušia na mozgové funkcie. Je to prvá štúdia, ktorá pomocou funkčnej magnetickej rezonancie (fMRI) ukázala, že výfukové plyny z naftových motorov narúšajú schopnosť rôznych oblastí ľudského mozgu vzájomne komunikovať a ovplyvňovať sa. Dokazuje, že už bežne dopravou znečistené ovzdušie môže v priebehu niekoľkých hodín narušiť funkcie ľudského mozgu.

Ako funguje aplikácia Dnes dýcham

Aplikáciu Dnes dýcham sme si stiahli a vyskúšali ju. Podľa zverejnenej správy sme už vedeli, že má tri farby, ako má semafor. Zelená znamená dobrú kvalitu ovzdušia, žltá zhoršenú a červená zlú. Tiež sme sa dočítali, že informácie pochádzajú z automatických monitorovacích staníc Slovenského hydrometeorologického ústavu (SHMÚ). Pri skúšaní aplikácie sme zistili, že si v nej môžete zakliknúť, či chcete zobraziť iba miesta označené jednou farbou semafora ovzdušia alebo chcete vidieť súčasne dve, respektíve všetky tri farby.

Žltá verzus zelená

Vo štvrtok 26. januára okolo pol druhej popoludní ukazuje aplikácia Dnes dýcham žltý varovný signál na väčšine miest Slovenska. Keďže sa v nich sústreďuje doprava aj priemysel, nie je to nič prekvapujúce. Zelených miest na mape je len o trochu menej, ale keďže sa týkajú i chránených prírodných území, v skutočnosti pravdepodobne tvoria oveľa rozsiahlejšie plochy.

Na zeleno svietia napríklad miesta v blízkosti monitorovacích staníc v Národnom parku Poloniny. Paradoxne sú tak vyznačené aj Strážske, inak známe pre znečistenie pôdy a vody PCB látkami, Humenné či Bardejov.

Košice majú dobrú kvalitu ovzdušia pri stacionárnej stanici na Amurskej ulici, ale už na Štefánikovej ulici je zhoršená. Podobne je na tom Bratislava, v jej mestských lesoch v Rači, ktoré sú súčasťou Malých Karpát nájdete dobré ovzdušie, v centre mesta zhoršené.

Zlý vzduch ukazuje jediné miesto

Takto si môžete pozrieť celé Slovensko. Výstražný červený bod však aktuálne svieti jedine v Plášťovciach v okrese Levice. Podľa portálu Dnes dýcham, ktorý spolu prevádzkujú Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky (MŽP SR), Slovenská agentúra životného prostredia (SAŽP) a Slovenský hydrometeorologický ústav (SHMÚ), je na Slovensku najčistejšie ovzdušie v Poprade. Za ním nasledujú Žiar nad Hronom a Topoľníky, obec v okrese Dunajská Streda.

Naopak, najhoršia je oblasť Jelšavy, za ktorou nasledujú Veľká Ida a Martin. Podľa ratingu agentúry IQAir, ktorá monitorovala ovzdušie na 222 miestach sveta, sa Slovensko umiestnilo na 62. mieste.

No vráťme sa k aplikácii Dnes dýcham. Ak si v nej kliknete na konkrétne miesto, môžete sa dozvedieť aj to, aké látky a v akých hodnotách znečisťujú jeho ovzdušie.

Mapuje úroveň PM10 a PM2,5, čo sú – ako vysvetľuje aplikácia – drobné častice alebo kvapôčky s aerodynamickým priemerom menším ako 10 μm, resp. 2,5 μm, takisto oxidy síry (SOx), oxidy dusíka (Nox), ozónu (O3) a ďalších látok. Tým, že zároveň aj vysvetľuje význam ich monitorovania, vzdeláva.

Buďte informovaní a informujte

V mobilnej aplikácii máte možnosť vybrať si, z ktorej stanice chcete dostávať push notifikácie o zmene stavu kvality ovzdušia. Mali by ste dostávať správy s aktuálnou hodnotou IKO.

Na oplátku môžete aj vy cez aplikáciu zaslať správu o prípadnom lokálnom znečisťovaní alebo znečistení ovzdušia, a to vyplnením krátkeho formulára, prípadne pridaním fotografie s popisom z miesta znečistenia. Pre skvalitnenie funkčnosti aplikácie je možné zaslať informáciu v podobe krátkej správy, kde sa môžu uviesť návrhy na zlepšenie.

Prostredníctvom tejto mobilnej aplikácie sa dozviete tiež o odporúčaniach, či a ako je potrebné obmedziť aktivity vo vonkajšom prostredí. Na jej vývoji sa podieľalo MŽP SR, SAŽP, SHMÚ a Fakulta informatiky a informačných technológií Slovenskej technickej univerzity v Bratislave.

Synapsy v mozgu. Zdroj: iStockphoto.com

Obrázok ilustruje prenos nervových vzruchov v mozgu. Zdroj: iStockphoto.com

Čo robia s mozgom naftové výfukové plyny

Pozrime sa ešte na výsledky spomínanej novej štúdie o dopade znečisteného ovzdušia na mozgové funkcie. Vedci v rámci nej krátko vystavili dvadsaťpäť zdravých dospelých naftovým výfukovým plynom a filtrovanému vzduchu.

Dialo sa to v laboratóriu a aktivitu mozgov im pred každou expozíciou a po nej merali pomocou funkčnej magnetickej rezonancie (fMRI).

Keď účastníci štúdie dýchali naftové výfukové plyny, znižovali sa im funkcie tých častí mozgu, ktoré navonok nevyžadujú sústredenie sa, ale počas riešenia pasívnych úloh sú aktívnejšie.

Podľa jednej z hypotéz prispievajú k schopnostiam mozgu zapamätávať si, premýšľať o budúcnosti alebo nechať myseľ voľne blúdiť. Keď prestali dýchať takto znečistený vzduch, problémy po nejakom čase odzneli. Pri dýchaní filtrovaného vzduchu ich však vôbec nemali.

V dopravnej zápche radšej neotvárajte okná

Dr. Chris Carlsten, hlavný autor štúdie, považuje za pozoruhodné, že zmeny v mozgu boli dočasné. Dodal však, že ak by boli ľudia dlhodobo vystavení naftovým výfukovým plynom, nemuselo by to tak byť. „Keď nabudúce uviaznete v dopravnej zápche, možno by ste si mali poriadne rozmyslieť, či stiahnete okná,“ povedal Dr. Carlsten.

„Je dôležité, aby ste mali v aute vzduchový filter v dobrom stave. A ak idete pešo alebo na bicykli po rušnej ulici, zvážte, či radšej neodbočíte na menej frekventovanú trasu,“ poradil. Dodal, že podobné problémy môžu ľudia pocítiť po veľkých lesných požiaroch, keď sa do ovzdušia dostávajú iné znečisťujúce látky.

Zdroje: Populair.sk, Science Daily, IQAir, Dnes dýcham

CENTRUM VEDECKO-TECHNICKÝCH INFORMÁCIÍ SR Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky