Zbystrite zrak, cez víkend nás na oblohe čakajú Severné Tauridy

Meteorický roj nad mestom. Zdroj: iStockphoto.com

Meteorické roje majú počas jesene pomerne vysokú intenzitu. Od polovice októbra do konca novembra môžeme pozorovať na oblohe meteorický roj Tauridy. Sú pomalým a dlhotrvajúcim meteorickým rojom, ktorý sa skladá z komplexu dvoch vetiev – južnej a severnej. Južné Tauridy zahviezdili svojím maximom v noci z 5. na 6. novembra 2023. Najbližší víkend 11. až 12. novembra nás potešia Severné Tauridy. Podmienky na pozorovanie sú ideálne, Mesiac je totiž vo fáze novu, a tak nebude osvetľovať oblohu.

Meteorický roj

Meteorický roj Tauridy je pozorovateľný od polovice októbra až do konca novembra s nevýrazným maximom na prelome mesiacov. Ako napovedá jeho názov, radiant je umiestnený v súhvezdí Býka (Taurus). Pri tomto roji je možné z času na čas pozorovať bolidy, čo sú meteory také jasné, že osvetľujú okolie a zanechávajú za sebou dlhú stopu.

Roj je ekliptikálny, to znamená, že pozorujeme južnú vetvu (32 dní) aj severnú vetvu (48 dní). Predpokladá sa, že Severné Tauridy budú najlepšie viditeľné 13. novembra 2023 okolo pol druhej v noci (stredoeurópskeho času). Južné aj Severné Tauridy však podľa odborníkov nemajú vyhranené a jednoznačné vrcholy.

Kométa Encke. Zdroj: NASA

Kométa 2P/Encke. Zdroj: NASA

Je ich menej, ale sú výraznejšie

Tauridy zvyčajne produkujú iba niekoľko viditeľných meteorov za hodinu, lebo roj je veľmi rozptýlený. Maximálna pozorovateľná frekvencia je približne 5 až 10 meteorov za hodinu.

Meteory bývajú na rozdiel od iných väčšie, a preto ich vidíme dlhšie, keď prechádzajú zemskou atmosférou. Podľa úradu NASA fragmenty roja Orionidy zvyčajne zhoria vo výške okolo 93 kilometrov nad zemským povrchom, zatiaľ čo Tauridy vo výške 66 kilometrov.

Odborníci predpokladajú, že zdrojom severnej vetvy je asteroid

Vedeckí pracovníci predpokladajú, že objekt zodpovedný za meteorický roj Severné Tauridy je asteroid, ktorý sa spája s materským telesom roja Tauridy, kométou 2P/Encke.

Asteroid, ktorý objavil program Spacewatch 8. októbra 2004, dostal názov 2004 TG10. Jeho obežná dráha okolo Slnka sa zhoduje s dráhou periodickej kométy Encke. Vedci sa domnievajú, že tento asteroid bol kedysi súčasťou oveľa väčšieho objektu známeho ako Enckeho komplex.

Najrozšírenejšia teória hovorí, že asi pred 20 000 rokmi sa komplex rozpadol a dal zrod kométe, niekoľkým asteroidom a meteorickým rojom.

Kométa 2P/Encke má periódu obehu okolo Slnka len 3,3 roka a tento rok prešla perihéliom 22. októbra 2023. Predpokladá sa, že Encke a Tauridy sú pozostatkami oveľa väčšej kométy, ktorá sa za posledných 20 000 až 30 000 rokov rozpadla.

Zdroj: Space, Earthsky, RMG, Veda na dosah